InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Veel bedenkingen tegen rekeningrijden zoals kilometerheffing

Veel bedenkingen tegen rekeningrijden zoals kilometerheffing

Veel bedenkingen tegen rekeningrijden zoals kilometerheffing De overheid overweegt al jaren via een kostbaar, fraudegevoelig en gecompliceerd systeem van kilometerheffing het rijgedrag van automobilisten gaan beïnvloeden en verminderen. Het bewijs dat dit moeilijk gaat lukken is er reeds vele jaren. Desondanks wordt dit plan regelmatig opnieuw uit de ijskast gehaald hoewel het eind 2016 nog steeds niet was ingevoerd. Volgens menigeen blijft kilometerheffing een utopie. Maar dat dachten we vorige eeuw ook van het verbod op roken in openbare ruimtes. In de strijd tegen het dichtslibbende wegennet alsmede de milieuvervuiling, wil de overheid regelmatig het wapen van de kilometerheffing invoeren. In hoeverre het wapen effectief wordt moet nog worden bezien. Sterker nog, er kan ernstig over het nut worden getwijfeld, aangezien een hogere kilometerprijs al vele jaren voor elke automobilist geldt en tot dusverre het autoverkeer alleen maar is toegenomen, ondanks die immer stijgende kilometerprijs.

Hoe werkt het eigenlijk

De kilometerheffing wordt berekend met behulp van een speciale satellietontvangst in de auto. Met deze GPS-verbinding kan de overheid de gang van elke automobilist nagaan. Dus een extra nadeel is dat daarmee de privacy van de burger verder wordt aangetast. Leg dit naast de OV-chipkaart welke ook op naam kan worden gesteld, dan ziet de overheid straks, dat Janssen, van huis met de auto naar het station gaat en vervolgens het openbaar vervoer neemt.

Hogere kilometerprijs heeft weing effect

Al jaren wordt de automobilist geplaagd met alsmaar stijgende kilometerprijzen, voornamelijk als gevolg van de hogere brandstof prijzen, dikwijls vele dubbeltjes per jaar. Soms daalt de prijs tijdelijk even, om daarna vaak dubbel en dwars opnieuw, maar dan voor goed naar het hogere niveau te stijgen. Soms schrikt de autorijder, maar dat dit nooit lang duurt kunnen we dagelijks waarnemen op de wegen. De gedachte dat enkele centen extra per kilometer, het autogebruik nu ineens wel in belangrijke mate zal verminderen mag dan ook worden betwijfeld.

Waarom niet de brandstofprijzen verhogen

En als de overheid desondanks toch de belasting wil verschuiven van aanschaf naar gebruik, dan is het wellicht een stuk eenvoudiger om de brandstofprijzen te verhogen. Stel dat een auto 1 op 14 verbruikt, terwijl voor die auto een kilometerheffing van € 0,05 gaat gelden dan dient de benzineprijs met 0,70 per liter te worden verhoogd om het zelfde effect te bereiken. Zonder allerlei moeilijke dure BigBrother achtige satellietsystemen plus het verzenden en incasseren van miljoenen rekeningen. Dan hoeft de overheid ook geen miljarden uit te geven voor de invoering van het systeem.

Het schrikeffect van een benzineprijs van tegen de twee euro zou trouwens nog wel eens hoger kunnen zijn, dan enkele malen per jaar een rekening voor de gereden kilometers ontvangen. Toegegeven: dan zou de brandstofprijs in de buurlanden ook naar een hoger niveau moeten.

Provinciale wegen extra druk

Het is ook de bedoeling is dat op de drukke rijkswegen een hoger spitstarief komt, maar dat zal ten gevolge hebben dat veel auto’s voor hun woon-werkverkeer zullen uitwijken naar de provinciale wegen, dus verplaatsen de files zich van de autosnelweg naar het overige wegennet.

De grote belastingtruc?

Op dit moment betaalt de automobilist voor het gebruik van een personenauto behoorlijk wat belasting via:
  • BTW op brandstof en auto
  • Accijns op brandstof
  • BPM op auto
  • Wegenbelasting

Straks komt daar dus misschien de kilometerheffing bovenop. In het begin zal de wegenbelasting misschien wat omlaag gaan en wellicht de BPM worden aangepast om de invoering van de kilometerheffing acceptabel te krijgen. We kunnen er echter op wachten dat, zodra iedereen aan de kilometerheffing gewend is, de wegenbelasting en overige belastingen weer voor een deel verhoogd worden.
Gerelateerde artikelen
Wegenbelasting in DuitslandWegenbelasting in DuitslandDe wegenbelasting in Duitsland is gebaseerd op de theorie dat de vervuiler betaalt voor zijn vieze auto. Sinds 2009 word…
Wegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting tarieven en wegenbelastingvrije auto’sWegenbelasting, motorrijtuigenbelasting, moet worden betaald wanneer u met een motorrijtuig op de weg rijdt. Dus zodra u…
Een goedkope auto uitzoeken: hoe doe je dat?Een goedkope auto uitzoeken: hoe doe je dat?Een goedkope uitzoeken. Waarom doen mensen dat niet? Daar waar mensen voor hun wasmiddel, groenten of vlees alle folders…
Auto naar de sloopAuto naar de sloopIn dit artikel kunt u lezen hoe het werkt om een auto 'naar de sloop te brengen' Uw auto is 'overleden' en er is niks me…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Veel bedenkingen tegen rekeningrijden zoals kilometerheffing"

Reactie

Alfred Blokhuizen, 20-11-2009 09:30 #1
Nu de heilige koe onder de totale controle komt van de overheid wordt er op een moord en brand geschreeuwd. Waar waren de klagers toen het sofi nummer werd ingevoerd? Waar waren ze toen de straten werden volgehangen met camera's? Waar waren ze toen besloten werd telefoon en internetgegevens voor lange tijd op te slaan? GroenLinks waarschuuwt daar al jaren tegen. Maar nu de auto aan bod komt schrikt men opeens. Nu hoor je opeens niet meer: als je niks te verbergen hebt, heb je niets te vrezen. Het laatse was altijd al een niet al te handig standpunt.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 19-01-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!