InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Milieusticker voor steden in Duitsland

Milieusticker voor steden in Duitsland

Milieusticker voor steden in Duitsland Nederlandse toeristen die in Duitsland bepaalde steden willen bezoeken hebben daarvoor een speciale milieusticker (Umweltsplakette) nodig. De sticker geeft met een bepaalde kleur aan of en welk gebied je binnen een stad in mag rijden. In dit artikel alle informatie over Duitse milieustickers, in welke steden ze nodig zijn en waar je ze kunt kopen.

Umwelt

Wie in Duitsland een bord tegenkomt met daarop de woorden 'Umwelt' bevindt zich in een zone waarin alleen auto's met een speciale 'Umweltsplakette' mogen rijden. Een Umweltsplakette is een milieusticker welke vekrijgbaar is in drie kleuren: rood, geel en groen. Auto's met de sticker kunnen vrijwel alle zones binnenrijden, behalve wanneer dit anders wordt aangegeven met borden. Zo kan er langs de weg een bord staan met de boodschap: vrij (frei) voor auto's met een groene sticker, of vrij voor auto's met een groene of gele sticker. Alleen auto's die een groene of gele sticker hebben mogen dan het gebied ingaan. Het gebruik van de stickers is een initiatief van de Duitse regering die (zeer) vervuilende auto's uit stadscentra wil weren.

Groen, geel of rood?

Als Nederlandse toerist moet je in een aantal (groeiende) steden in Duitsland ook een milieusticker hebben. Duitse steden kunnen zelf bepalen welk gebied zij markeren als 'Umweltzone' en ook kunnen ze gebieden uitbreiden. Toeristen die vakantie willen houden in Duitsland kunnen dus maar beter een milieusticker aanschaffen. De milieustickers zijn aan het kenteken van de auto gebonden, waardoor deze in principe eenmaal aangeschafd hoeft te worden. De kleur van de sticker komt overeen met de mate van vervuiling van de auto:
  • Groene sticker: benzineauto's na 31-12-1992 en dieselauto's na 31-12-1992
  • Gele sticker: dieselauto's tussen 31-12-2000 en 01-01-2006
  • Rode sticker: dieselauto's tussen 31-12-1996 en 01-01-2001
Overigens hebben invaliden die in het bezit zijn van een Europese Gehandicaptenkaart geen milieustickers. De milieustickers zijn bedoeld voor personenauto's, bestelauto's, bussen en vrachtauto's. Motorfietsen en bromfietsen hebben geen milieusticker nodig.

Duitse steden waar milieustickers nodig zijn

Nog lang niet alle Duitse steden maken gebruik van Umweltzones, maar een aantal grote steden wel. Unweltzones waar milieustickers vereist zijn liggen rond:
  • Bremen
  • Hannover
  • Düsseldorf
  • Berlijn
  • Mainz
  • Stuttgart
  • München
Met name Düsseldorf en Stuttgart maken momenteel veel gebruik van Umweltzones. In de toekomst zullen er steeds meer Umweltzones bijkomen waar milieustickers vereist zijn.

Waar koop je een milieusticker?

Nederlanders kunnen een milieusticker bij de ANWB kopen voor 12,50 euro. Het maken van de milieusticker neemt vijf werkdagen in beslag en wordt gedaan aan de hand van het kenteken van de auto. In Duitsland kost de sticker tussen de 5 en 10 euro (er zijn geen vaste prijsafspraken gemaakt) en is daar bijvoorbeeld bij de A.T.U. te krijgen. Online bestellen van de milieusticker kan ook; bijvoorbeeld via de website van de ANWB of via www.milieusticker.eu. Ook op de website van DEKRA Nederland kunnen milieustickers besteld worden.
Gerelateerde artikelen
Welke milieusticker nodig voor steden in Duitsland?Welke milieusticker nodig voor steden in Duitsland?Om met de auto in Duitse steden te mogen is steeds vaker een milieusticker nodig. Er zijn 3 kleuren milieustickers: groe…
Milieusticker DuitslandRijdend door Duitsland valt het op hoe veel Nederlanders niet op de hoogte schijnen te zijn van de verplichting op de au…
Vakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetVakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetTolwegen en het autovignet in 2019 en 2020. Wie door Europa reist, weet dat hij zijn portemonnee vaak moet trekken voor…
Rijden in Duitsland: over snelheden, regels, tips en weetjesRijden in Duitsland: over snelheden, regels, tips en weetjesAls Nederlander komen we al snel op de Duitse wegen terecht als we naar het buitenland willen. De meeste mensen weten da…
Studeren in DuitslandDuitsland is een land waar je goed kan studeren. Het land ligt naast Nederland, wat dus erg handig is. Duitsland heeft e…
Bronnen en referenties
  • www.anwb.nl

Reageer op het artikel "Milieusticker voor steden in Duitsland"

Reacties

Ria Postma, 04-12-2012 10:43 #3
Het is mij niet duidelijk of er voor de plaats Schwelm ook een milieusticker nodig is.
Kunt u mij dat laten weten?

Frans Udo, 18-06-2011 18:47 #2
Kan iemand mij vertelen wat voor een sticker er is voor een dacia stepway 1.6/ 2011

Arjan, 08-06-2010 20:35 #1
Hallo uw informatie over de kleuren van de umweltplakettes klopt niet, het is namelijk niet zo dat dieselautos een groene sticker krijgen, alleen dieselautos die van na 31-12-2005 op kenteken zijn gezet, alle benzine en lpg autos krijgen wel een groenen sticker als ze van na 31-12-1992 zijn.

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 23-10-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!