InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Fileradar: Filevoorspelling via Internet

Fileradar: Filevoorspelling via Internet

Fileradar: Filevoorspelling via Internet Sinds oktober 2009 is de website fileradar van start gegaan. Chris van Hinsbergen en Frank Zuurbier beiden van de Technische Universiteit in Delft hebben een manier ontwikkeld om te kunnen voorspellen waar en wanneer er files ontstaan. Als is de site momenteel nog in een proeffase, kan men al ruimschoots van de informatie gebruik maken.

File informatie en file voorspellen

Juist de huidige verkeersinformatie is er op gebaseerd op de actuele verkeersinformatie. Dus het kan makkelijk voorkomen dat de informatie pas door een automobilist wordt ontvangen wanneer hij al in de file staat. De huidige verkeersinformatie geeft namelijk door waar het op dit moment een file staat. Tussen het ontstaan van de file en de doorgifte via de verkeers- informatiedienst zit enige vertraging. De verkeers-informatie via internet is nauwkeuriger maar dit is moeilijk na te gaan tijdens het autorijden.

Het is dan ook prettiger als men vooruit kan kijken naar waar de files gaan ontstaan. Toch bestaan er al sites die aan geven waar een file komt maar deze werken op historische gegevens en verwachten dat het huidige verkeer zich hetzelfde ontwikkeld als in het verleden.

Dynamische file-voorspelling

Dynamische file voorspelling werkt met recente gegevens. Door middel van het gebruik van de verkeersdetectielussen in het wegdek en de actuele verkeerssituatie kan men berekenen wanneer waar er een file ontstaat. Wanneer de maximale capaciteit van een wegdek is bereikt en dan zullen mensen gaan afremmen en zal er snel een file ontstaan. Door de dynamische herkenning kan ook worden gezien of een file zich verplaatst. Doordat auto van snelheid verminderen kan een file zich in de tegengestelde richting verplaatsen. De ontwikkelaars hebben ontdekt dat dit soms wel met een snel van 20 kilometer per uur gaat. Op deze wijze kan het voorkomen dat een file zich binnen 20 minuten zich 5 kilometer verplaatst heeft.

Het dynamische systeem houd ook rekening met andere situaties dan behalve de verkeerscapaciteit, maar ook met acute omstandigheden. Denk hierbij aan ongevallen, extreme weersomstandigheden, wegwerkzaamheden en kijkfiles.

Niet waar staat de file, maar waar komt de file

Eigenlijk is de verkeersradar te vergelijken met de buienradar die al enige tijd op internet bekend is. Het is niet belangrijk of het buiten regent. Dat kan men zelf waarnemen. Maar als men weet dat het over een 20 minuten droog is dan kan men daar rekening mee houden, door eenvoudig later weg te gaan.

Bij de fileradar is dit hetzelfde het geval. Om het moment dat men van te voren weet wanneer er een file kan ontstaan omdat het erg druk is, dan kan men altijd kiezen voor een alternatieve route of eventueel later vertrekken. Hierbij wordt dan een bijdrage geleverd aan het oplossen van het fileproblem.

Website

Momenteel hebben de ontwikkelaars de proefwebsite beschikbaar gesteld waar een groot gedeelte van de randstad op bekeken kan worden. U vind de radar: Fileradar. De ontwikkelaars verwachten medio 2010 de officiële versie gereed te hebben.
© 2009 - 2019 Spinsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fileradar: Filevoorspelling via Internet"

Infoteur: Spinsel
Laatste update: 10-10-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!