InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto: de slooppremie

Auto: de slooppremie

Auto: de slooppremie Sinds het begin van 2009 heeft Nederland de slooppremie. Mensen die een nieuwe auto kopen en de oude auto inleveren krijgen korting op de aankoop van de nieuwe wagen. Deze regeling is afkomstig uit de Verenigde Staten en Duitsland. De Nederlandse overheid doet dit om de economie te stimuleren en om te verkomen dat te veel auto-dealer failliet gaan. Sinds het begin van het jaar is het mogelijk om een premie te krijgen voor het slopen vna auto's. Deze maatregel vindt haar oorsprong in de Verenigde Staten en kort daarna in Duitsland. Vanwege de kredietcrisis liep de verkoop in auto's fors terug. In Amerika dreigden verschillende bekende merken failliet te gaan, zoals Ford. Daarom riep de Amerikaanse overheid de slooppremie in het leven. Het zorgt er niet alleen voor dat de Amerikaanse auto-industrie tijdelijk door de moeilijke periode heen komt, maar het voorkomt ook veel ontslagen. Ook blijft de economie op gang, doordat er nog steeds geld wordt uitgegeven.

Slooppremie in Nederland

Ook in Duitsland wordt de premie sinds het einde van 2008 toegekend. Duitsland is ook een land met een grote auto-industrie. Bekende merken zoals Volkswagen komen daar vandaan. Naar aanleiding van het succes in Duitsland en Amerika heeft Nederland ook de slooppremie in het leven geroepen. Ook hier gingen namelijk veel auto-dealers failliet. De slooppremie maakt deel uit van een breder pakket om de economie te stimuleren. De premie werkt als volgt: eigenaren van een oude personenauto kunnen een bedrag van 750 tot 1750 euro terug krijgen wanneer zij deze inleveren en een nieuwe of jong gebruikte auto kopen bij een dealer. Daardoor is het voor veel mensen aantrekkelijker om een auto te kopen. Juist vanwege de crisis houden veel mensen hun geld op zak. De autobrancheorganisatie BOVAG reageerde daarom ook blij op de maatregelen.

Hoogte slooppremie

Er zijn verschillende factoren die bepalend zijn voor de hoogte van het bedrag dat u terug krijgt. Personenauto's leveren meestal tussen de 750 en 1000 euro op. Voor bestelwagens gaat het om een bedrag van tussen de 750 en 1750 euro. Via de site nationalesloopregeling.nl is meer informatie te vinden en kan berekend worden hoeveel u precies terug krijgt. Voor auto's met een benzinemotor van voor 1990 krijgt u 750 euro. Wanneer het bouwjaar ligt tussen 1990 en 1996, dan krijgt u 1000 euro terug. Voor een auto met een dieselmotor krijgt u 1000 euro terug. Deze auto moet dan wel van voor het jaar 2000 zijn.

Slooppremie voor bestelwagen

Een bestelwagen met dieselmotor, een bouwjaar vóór 2000 en een leeggewicht van 1.800 kilo of minder kent een slooppremie van 1.000 euro. Wanneer het leeggewicht meer is dan 1.800 kilo, dan krijgt u 1.750 euro terug. U moet dan wel een auto kopen die gebouwd is na 1 januarii 2001 en die over een dieselmotor beschikt die voorzien is van een roetfilter. Ook moet het zo zijn dat de APK van de auto nog minimaal drie maanden geldig is. Deze regel is ingelast om te voorkomen dat mensen in het wilde weg auto's van de schroothoop gaan halen, om zo voor de slooppremie in aanmerking te komen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Auto: de slooppremie"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!