InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Zuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruiken

Zuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruiken

Zuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruiken De auto-industrie is voortdurend bezig met manieren te ontwikkelen om auto's milieuvriendelijk te maken. Milieuvriendelijke wagens worden populairder bij de bevolking, vooral in het licht van de problematiek van de klimaatopwarming. Maar om brandstof te besparen kan je je ook gewoon houden aan een economisch rijgedrag, dat je brandstofverbruik met maar liefst twintig procent kan doen dalen. Zuinig autorijden kan onder meer door te letten op de bandenspanning van je wagen, de luchtweerstand en eventuele overbodige bagage en Als je het energieverbruik van je wagen wilt verminderen dan zijn er enkele dingen om op te letten. Welke tips kunnen helpen om minder brandstof te verbruiken met je auto?

Zuinig autorijden: bagage

Hoe meer lading een wagen moet transporteren, hoe meer hij zal verbruiken. Denk daaraan vóórdat je je met de wagen verplaatst. Dingen die je niet nodig hebt laat je beter thuis, want het is zinloos om er energie voor te verbruiken. Laat die koffer of rugzak die al zo lang in je wagen ligt dus gewoon thuis. Overbodige voorwerpen hebben geen plaats in een wagen als je zuinig wilt rijden. Op zich lijken het misschien allemaal kleine, lichte voorwerpen, maar alles samen kan het wel degelijk een verschil maken om minder brandstof te verbruiken.

Bandenspanning wagen

Zorg ervoor dat je regelmatig je bandenspanning controleert. Als de spanning niet hoog genoeg is, dan ga je meer verbruiken. Niet alleen op het vlak van het verbruik is dit van belang, ook op het gebied van de veiligheid. Een te lage bandenspanning vergroot immers de remafstand en zorgt voor een slechtere wegligging in de bochten. Je wagen zal stabieler zijn als de banden een goede spanning hebben.

Voorzichtig rijden

Traag starten

Als je met de wagen gaat rijden, rij dan de eerste kilometers rustig en voorzichtig. Op die manier kan je de motor rustig op temperatuur laten komen. Let op: de wagen in vrijloop laten ronddraaien is ook weer niet nodig, want dat kost je brandstof voor niets. De bedoeling is gewoon om de wagen kort na de start rustig op gang te laten komen.

Gelijkmatig

Probeer tijdens je autorit zo gelijkmatig mogelijk te rijden, d.w.z. zonder al te bruuske rembewegingen en zonder al te hevige versnellingen. Deze manier van rijden kan je aanleren door te anticiperen op eventuele gebeurtenissen op de weg zodat je op tijd kan remmen. Voorzichtigheid leidt op dit vlak trouwens ook tot meer veiligheid. Ook kan je hevige versnellingen vermijden door geleidelijk de snelheid te verhogen. Geef niet onnodig gas om te versnellen en schakel naar een hogere versnelling bij een toerental van maximum 3000 toeren.

Motor stilzetten

Als je in een lange file staat waar geen einde aan lijkt te komen, zet dan je motor stil als dat mogelijk is. Op die manier kan je het verbruik aardig beperken. Ook bij een gesloten spoorwegovergang kan je de motor best stilzetten: als je drie minuten je motor laat draaien in vrijloop, dan verbruik je evenveel als in een ritje van 1 km aan 50 km per uur.

Minder brandstof verbruiken: luchtweerstand

Als je een bagagedrager op het dak van de wagen bevestigd, wordt de luchtweerstand verhoogd. Hierdoor ga je dus meer brandstof moeten verbruiken. Als je de bagagedrager voorlopig niet nodig hebt, dan haal je hem best van de wagen zodat je minder hoeft te verbruiken.

Extra energieverbruik

Je wagen moet extra energie verbruiken voor verschillende dingen zoals bijvoorbeeld airconditioning, ruitverwarming en verwarming van de zetels. Als deze dingen niet echt noodzakelijk zijn, is het dan ook best om ze uit te schakelen. Elke besparing van energie is meegenomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe brandstof besparen: tipsDoor brandstof te besparen spaar je een hele hoop geld uit. Veel Nederlanders doen aan brandstofbesparing of zitten er t…
Bespaar op autobenzine door juist te schakelenBespaar op autobenzine door juist te schakelenSnel optrekken met je auto en te snel rijden in het algemeen, heeft een negatieve impact op je brandstofverbruik. Ook ve…
Het nieuwe rijdenHet nieuwe rijdenHet nieuwe rijden is een term die vaak in de media wordt genoemd, maar wat is het en wat houd het nu eigenlijk precies i…
Zuinig rijden doe je zoDuurzaam omgaan met brandstof is goed voor de portomonnee en het milieu. Toch zijn er weinig mensen op de hoogte van hoe…

Reageer op het artikel "Zuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruiken"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Zuiniger worden
Schrijf mee!