InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Benzine in Frankrijk is anders samengesteld

Benzine in Frankrijk is anders samengesteld

Benzine in Frankrijk is anders samengesteld Sinds april van 2009 is er een nieuwe brandstof in Frankrijk verkrijgbaar genaamd SP95-E10. Dat is loodvrije benzine gemengd met 10% Bioethanol en een octaangetal van 95 zoals de vertrouwde Euro 95. Bij sommige pompen wordt deze benzine als vervanging van de Euro 95 verkocht zodat de automobilist niet weet wat hij tankt. Dus oppassen met tanken in Frankrijk. Agressief
Niet alle auto’s zijn geschikt om deze benzine te tanken omdat de biobestanddelen in de brandstof vrij agressief zijn en de kunststofleidingen (vooral in oudere auto’s), of pakkingen kunnen aantasten en daarom lekken kunnen veroorzaken. Op Wikipedia is te lezen wat biobrandstof precies is. De ANWB heeft deze zomer de automobilist voor deze benzine in Frankrijk wel gewaarschuwd maar bij velen is de boodschap niet overgekomen.

Lijst

Op de website van de ANWB is een pagina te vinden met geschikte auto’s en motoren die is samengesteld door de Duitse ADAC, zusterclub van de ANWB. Staat uw auto of motor niet op de lijst dan is het raadzaam om Superplus 98 te tanken.
De gemiddelde vakantieganger in Frankrijk zal waarschijnlijk niet meer dan twee keer tanken en dan zijn de gevolgen te verwaarlozen volgens de ANWB. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Alleen Frankrijk

Is Frankrijk het enige land met een afwijkende samenstelling van de benzine of zijn er meer landen die een andere norm hanteren. Alle andere landen in Europa hanteren dezelfde norm. Wel is de doelstelling van de Europese Unie dat sinds 2010 5,75% van de brandstof in het vervoer van biologische afkomst is.

Superplus 98 of Euro 95 tanken

Als u gewend bent om Euro 95 te tanken dan kan Superplus 98 geen kwaad voor uw motor. Het octaangehalte geeft de zuiverheid van de benzine aan. Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de kwaliteit van benzine. Het hogere octaangetal zorgt dat de benzine beter verbrandt en energie efficiënter vrijgeeft. De kans op ‘pingelen’, (lees onregelmatige verbranding) is kleiner. Vooral de wat oudere auto’s zijn gebaat met een hoger octaangehalte omdat die net dat beetje meer energie kunnen gebruiken om goed te draaien.

Nieuwe producten

Texaco heeft ooit de Euro XL gelanceerd, een loodvrije benzine op basis van Euro 95. Er zijn wat stoffen toegevoegd die zorgen dat de verbranding optimaal is en de motor schoon blijft.

Shell heeft Euro95 vervangen met de Shell FuelSave Euro 95 die een ‘unieke wrijvingsverminderaar bevat met min of meer dezelfde resultaten als de Euro XL: zuiniger en schoner. BP heeft zijn Ultimate met soortgelijke resultaten.

De maatschappijen stoppen geld en energie in het verbeteren van de benzineproducten. Ze moeten wel omdat de normen steeds verder aangescherpt worden. Denk aan de CO2-uitstoot. In Nederland krijgen de auto’s sinds 2006 energielabels opgeplakt met de letters A t/m G.

Opletten in het buitenland

Behalve benzine zijn er andere zaken waarop de automobilist moet letten die niet zo heel erg bekend zijn.
  • In Italië kan geen gelode benzine meer worden getankt. Daarom is er bij de benzinestations een loodvervangend middel verkrijgbaar om aan de Superplus 98 toe te voegen.
  • In Spanje moeten Nederlandse toeristen die op LPG rijden overschakelen op benzine. Sinds eind 2008 kan de particuliere automobilist er geen LPG meer tanken. Wanneer het LPG-tankverbod in Spanje wordt opgeheven, is niet bekend.
  • In Duitsland is een milieusticker op de voorruit verplicht. Stadscentra en regio's met een slechte luchtkwaliteit zijn anders verboden gebied voor voertuigen die niet aan de strenge milieunormen voldoen. Wie geen sticker heeft, riskeert een boete van veertig euro. Deze zijn onder meer aan te schaffen bij de ANWB en de filialen van Kwik-Fit.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop tanken: laagste prijs benzine, diesel en lpgGoedkoop tanken: laagste prijs benzine, diesel en lpgAutorijden is een dure aangelegenheid met steeds stijgende brandstofprijzen. Er zijn mogelijkheden om goedkoper te tanke…
Goedkoop tanken; Benzine tanken met voordeelGoedkoop tanken; Benzine tanken met voordeelAls er eenmaal een auto voor de deur staat is het toch wel erg gemakkelijk om deze voor elk uitstapje te gebruiken. Maar…
Goedkoop tanken online en appsGoedkoop tanken online en appsZorg dat je altijd relatief goedkoop kunt tanken in 2019. Direct korting, ook als je op vakantie bent. Vergelijk daarom…
Op vakantie met de auto en goedkoop tankenOp vakantie met de auto en goedkoop tankenGoedkoop tanken op vakantie. Wie met de auto door Europa rijdt en op de kosten wil besparen, kan nog flink wat pecunia i…
Bio-ethanol voor haard kopenBio-ethanol voor haard kopenBio-ethanol lijkt steeds meer de plaats van hout in te nemen als brandstof voor in de open haard. Veel Nederlanders kope…
Bronnen en referenties
  • ANWB, Wikipedia, ADAC

Reageer op het artikel "Benzine in Frankrijk is anders samengesteld"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 28-09-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!