InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Hoe hoog wordt mijn bekeuring? - 2011

Hoe hoog wordt mijn bekeuring? - 2011

Voor de meeste verkeersovertredingen staan vaste bedragen aan boete. Voor bepaalde overtredingen moet de rechter uitspraak doen. In dit artikel treft u de hoogte van bekeuringen aan voor snelheidsovertredingen en andere overtredingen voor het jaar 2011. Voor de hoogte van de boetes in 2012, zie: Hoe hoog wordt mijn bekeuring? - 2012

Indien u uw auto ergens geparkeerd hebt en u ziet bij terugkomst een geel papiertje achter uw ruitenwisser dan weet u gelijk dat het een bekeuring is. De bedragen die u moet betalen bij een overtreding van de regels zijn vastgelegd. Na het uitschrijving van een boete krijgt u een transactievoorstel of een beschikking thuisgestuurd van het Centraal Justitieel Incassobureau uit Leeuwarden. Door deze te betalen, koopt u verdere strafvervolging af. Indien u niet akkoord gaat met het voorstel, kunt u bezwaar aantekenen.

Snelheidsovertreding

Bij het rijgedrag letten veel bestuurders bewust op de gevolgen bij een snelheidsovertreding. Bij een overschrijding van de snelheid op de snelweg met 50 kilometer of meer, kan het uw rijbewijs kosten. Snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom of bij wegwerkzaamheden kennen zwaardere sancties. Hieronder treft u de bekeuringen aan die u tegemoet kunt zien bij een snelheidsovertreding. Met de toe te passen correctie is rekening gehouden. Bij de vaststelling van de bedragen is er geen sprake van wegwerkzaamheden. De overtredingen zijn gemaakt met een personenauto.

overschrijding vóór correctie op snelweg op snelweg bebouwde kom buiten bebouwde kom
Bekeuring bij 10 km te hard242725
Bekeuring bij 15 km te hard404643
Bekeuring bij 20 km te hard677572
Bekeuring bij 25 km te hard99111105
Bekeuring bij 30 km te hard136154145
Bekeuring bij 35 km te hard178204192
Bekeuring bij 40 km te hard226via OM*via OM*

Andere overtredingen veiligheidseisen

Overtredingen die betrekking hebben op veiligheid staan zware sancties op. Een goed voorbeeld hiervan is bumperkleven. Dit is een overtreding die vaak een discussiepunt is tussen de politie en diegene die er een bekeuring voor ontvangt. Met bumperkleven houdt de bestuurder onvoldoende afstand van zijn of haar voorganger. Het blijkt dat 90 procent van de kop-staartbotsingen op de snelweg veroorzaakt zijn door het bumperkleven.

Bekeuring bij geen gordel dragen90
Bekeuring bij bumperkleven afh. van snelheid 180 tot 480
Bekeuring bij niet handsfree bellen150
Bekeuring bij rijden door rood licht150
Bekeuring bij onnodig links rijden90
Bekeuring bij onverzekerde auto380
Bekeuring bij geblindeerde autoruiten90
Bekeuring rijden onder invloed van alcohol 250 en 550 afh. van promillage
Bekeuring bij geen APK90

Onterecht een bekeuring

Indien u onterecht een bekeuring hebt ontvangen, kunt u bezwaar aantekenen. Op de website van de Openbaar Ministerie kunt u een test afleggen om te bepalen in hoeverre de bekeuring onterecht is. U hebt de mogelijkheid om beroep aan te tekenen tegen de bekeuring binnen zes weken bij de Officier van Justitie. U hoeft gedurende de beroepperiode de bekeuring nog niet te betalen. De Officier van Justitie neemt vervolgens binnen 16 weken een beslissing wat te doen met het bezwaarschrift. Indien hij het verwerpt hebt u binnen 6 weken nog de mogelijkheid om naar de kantonrechter te stappen, de bekeuring moet nu wel direct betaald worden. Bent u het ook niet eens met de uitspraak van de kantonrechter, dan staat de weg nog open naar het gerechtshof in Leeuwarden. De bekeuring moet hiervoor wel minimaal 70 bedragen.
Gerelateerde artikelen
Hoe hoog wordt mijn bekeuring?  2012Hoe hoog wordt mijn bekeuring? 2012De afgelopen jaren zijn de tarieven van boetes sterk verhoogd. Dit heeft niet op iedereen het gewenste effect, maar een…
Verkeersboete 2016 en 2017: snelheidovertreding en boetesVerkeersboete 2016 en 2017: snelheidovertreding en boetesDe verkeersboetes 2016 gaan weer omhoog, in 2017 gelukkig een jaartje niet. Te hard gereden met de auto, een snelheidsov…
Bezwaar maken tegen (hogere) verkeersboetesEen verkeersboete is nooit leuk. Het is weggegooid geld waar niemand een seconde plezier voor heeft gehad. Bovendien wor…
Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?Verkeersboete leaseauto: wie krijgt boete leaseauto?In een leaseauto rijden betekent dat je baas de kosten van je auto betaalt. Je tankt als je een leasauto hebt met een pa…
Verkeersboetes 2018, bekeuringen rood - snelheidsovertredingVerkeersboetes 2018, bekeuringen rood - snelheidsovertredingVerkeersboetes in 2018, door rood licht rijden, bekeuringen voor de auto en gebreken aan de auto kosten u veel geld. In…
Bronnen en referenties
  • www.om.nl

Reageer op het artikel "Hoe hoog wordt mijn bekeuring? - 2011"

Reacties

Milan, 23-01-2015 14:37 #22
Goedenmiddag ik reed over een plaats waar vlak achter mij een vrachtauto reed en ongeveer 8 meter voor me een persoon een stopteken gaf ik reed 40 km pu maar om een onveilige situatie te voorkomen reed ik nog even door hoe hoog is de mogelijkheid op een boete daarvoor?

Corry van der Moot, 21-04-2013 16:07 #21
Goedemiddag, ik heb 4 km te hard gereden buiten bebouwde kom. Heb een bon gekregen van 39,00 euro, vraag me af of dat goed is.

Rianne, 21-02-2013 04:36 #20
Corine, mijn man heeft 1000 euro boete gekregen en 2 maanden rijontzegging bij 55 km te hard buiten bebouwde kom. Ook geflitst en nooit boete gehad.

Corine Dieleman, 11-09-2012 12:23 #19
Ik heb buiten de bebouwde kom 68 km te hard gereden in de auto van mijn zoon. Daarmee ben ik geflitst. Er gaat 3 km correctie af. Het was mijn eerste verkeersboete. Wat staat mij te wachten?

Pieter, 01-08-2012 21:02 #18
Goedendag,

Onlangs is in de gemeente Spijkenisse een nieuwe vorm van betaald parkeren ingevoerd. Voor het parkeren dien je tegenwoordig een kaartje te hebben waar het kenteken van je auto op staat. Heb je per abuis een verkeerd kenteken ingetoetst dan heb je pech, want het kaartje is dan niet geldig.
Navraag bij de gemeente Spijkenisse leert dat een kaartje waar weliswaar nog voldoende tijd op staat maar niet het goede kenteken, dat je dan toch volgens de gemeente Spijkenisse een boete krijgt. Niet dus om dat de parkeertijd fout is, maar omdat het kenteken niet klopt met het kenteken van de auto waar het kaartje in ligt. Dit ondanks dat je wel aan je verplichting "betaald parkeren" hebt voldaan.
Volgens de gemeente wordt het genoteerde kenteken automatisch "vernietigd" tijdens het printen van het parkeerkaartje. Of dit waar is, valt niet te achterhalen. De registratie dat er geparkeerd en de tijdsduur blijven namelijk wel bestaan.

De reden van het moeten invoeren van het kenteken en dat geeft de gemeente ook toe, is dat hierdoor parkeerders hun kaartje waar nog de nodige parkeertijd op staat, door kunnen geven.
Je voldoet aan je verplichtingen door te betalen voor het parkeren, maar wordt behandeld alsof je niet betaald hebt omdat het kenteken niet klopt.

Mijn vraag aan u is of dit met name juridisch gezien wel kan. En dit zowel de parkeerboete alsook de verplichting om het kentekenin te voeren.

Met vriendelijke groet,

Henk, 13-07-2012 19:22 #17
De prijzen zijn momenteel hoger, zie o.a. http://www.politie.nl/Zuid-Holland-Zuid/Verkeer/boete_overzicht/

Ben laatst geflitst in Duitsland, 10 km/h te hard na correctie. Ik helemaal in paniek, blijkt het TIEN euro te zijn! In Nederland betaal je daar dus 57 euro voor. Hoe bedoel je verhoudingen zijn zoek?

Marijn, 14-06-2012 12:09 #16
Ik heb een bekeuring gekregen door parkeren in blauwe zone zonder schijf te zetten. Deze was 85 euro, maar lijkt mij een beetje aan de hoge kant. Wat is het wettelijke bedrag hiervoor? En verschilt dit per gemeente?

Grt, Marijn

Ge, 11-04-2012 13:03 #15
@Ruben, ben benieuwd wat de uitspraak was voor de 45km te hard actie. Bvd Ge

Paul, 02-04-2012 11:46 #14
Beste Ruben, Waarom rij je in hemelsnaam met 145 kilometer per uur langs wegwerkzaamheden? De borden met 90 staan er niet voor niks. Ieder jaar gebeuren er weer ernstige ongelukken bij wegwerkzaamheden. Ik hoop dat de boete heel hoog is en dat je er ook iets van leert.

Ruben van Schaik, 27-02-2012 22:58 #13
@Jurjen,
ik heb laatst een bekeuring gekregen voor 30km te hard binnen bebouwde kom.
die kost 309 euro. mocht 50 blijkbaar, maar reed 80.

Heeft iemand een idee wat het kost als je 45km te hard rijd met wegwerkzaamheden?
was op snelweg, mocht door wegwerkzaamheden 90 en reed ben gelasert op 145km min 5 km correctie. moet 21 maart voorkomen.
de overtreding was in augustus 2010. word dan het tarief van 2010 gebruikt?

mvg Ruben

Yvon, 26-02-2012 21:46 #12
Een bekeuring krijgen is nooit leuk, maar bedenk wel dat het om veiligheid gaat. Gisteren werden wij geflitst terwijl wij te hard reden. We kunnen wel boos worden, maar weten dat wij fout zijn geweest, dus wachten maar netjes op de accept giro. Gelukkig hebben wij in 20 jaar nauwelijks een bekeuring gehad.

Jurjen, 19-02-2012 23:09 #11
Hallo,

Ik heb in juni 2011 te hard gereden, 35 km te hard in de bebouwde kom, zo kreeg ik in februari 2012 de boete binnen van 440 euro, hebben ze hier het oude of nieuwe tarief gebruikt en maakt het ook uit of het met een aanhanger is?

Graag meer informatie hierover

Mvg jurjen Wieldraaijer

G. Estourgie, 11-12-2011 22:50 #10
Ik kreeg eergisteren een bekeuring in de brievenbus van 380 euro voor het niet verzekerd hebben van mijn auto die ik in de verkoop had. De auto stond bewust niet op de openbare weg (maar op parkeerplaats van mijn werkgever) en ik heb geen meter in de auto gereden sinds de verzekering afliep. Ongeveer 3 weken nadat de verzekering stopte kreeg ik een brief in de bus met de mededeling dat uit hun administratie bleek dat de auto onverzekerd was en er werd in het midden gelaten of ik daar een boete voor zou krijgen. Ik heb de volgende dag direct de auto geschorst en de auto een week later verkocht. Ik dacht dat het met een sisser was afgelopen maar niet dus. Ik krijg na ongeveer 8 weken alsnog een boete van 380 euro. SCHANDALIG.

Weet iemand of ik hier iets tegen kan doen. Ik vind het namelijk heel zuur om 380 euro te moeten betalen voor zoiets onbenulligs. Nogmaals ik heb nooit met de onverzekerede auto op de openbare weg gestaan of gereden. Het is enkel een administratieve constatering geweest dat de auto 3 (!) weken onverzekerd was, waarvoor ik dus 380 euro moet gaan betalen. Dat is meer dan rijden onder invloed en meer dan 4 keer zoveel als rijden zonder geldige APK.

K. Schaap, 06-12-2011 12:00 #9
Ik ben aangehouden omdat ik een andere richting dan het voorsorteervak aangaf nam, boete E180,-! Deze boete is duurder dan door rood licht rijden of 35 km te hard rijden in bebouwde kom. Klopt het bedrag wel?

Thijs, 05-10-2011 16:40 #8
Gelden de prijzen bij overtreding van de snelheid ook voor scooters? Volgens de politie heb ik namelijk 67(gecorrigeerd) gereden waar ik 45 mocht. dit is dus 22 km te hard binnen de bebouwde kom, maar ik moet wel 152 euro betalen + 6 euro adminisratiekosten. Ik vind het maar belachelijk veel!

Lex, 11-03-2011 13:43 #7
VRAAG:
Hallo, hoe hoog is het boetebedrag als ik (B-rijbewijs) meer dan 8 personen vervoer in een minibus met 8 zitplaatsen?

Barbara, 08-02-2011 17:55 #6
Is het tarief van Bekeuring bij niet handsfree bellen nog steeds 150 zoals op uw site staat of is dit reeds verhoogt tot 180,-?

Hassan, 10-01-2011 11:25 #5
Hallo, ik kreeg gisteravond rond half 10 een boete van 70 Euro voor het in de stad rijden met mistlampen! Ik was mij er hiervan niet bewust. I.p.v. mij te attenderen dat mijn mistlampen aan stonden, ho maar!
De agente gaf mij lukraak een bekeuring.
Kan ik hier iets tegen doen?

Nadia, 26-09-2010 23:39 #4
Hallo, ik reed laatst op een autobaan waar de snelheid normaal 100 is maar er stonden borden met 70 erop, er staan meerdere flitspalen op die autobaan en ik dacht dat die ook waren afgesteld naar 70 dus heb ook elke keer snelheid verminderd en 70 gereden na de flitspalen heb ik mijn snelheid verhoogd naar 100 km.
ik heb nog een punten rijbewijs en weet dat ik een punt krijg met 30 km te hard dus rijd ook nooit meer als 30 km te hard.
ik ben aan de kant gezet door een motoragent in burger kleding.
die tegen mij zei dat hij vanuit zijn kleine km teller had gelezen dat ik precies 120 heb gereden (waarvan ik zeker weet dat dit niet zo is)
Ik heb de boete nog niet binnen maar met correctie is dit dus 42 km te hard.
kan ik hier iets tegen doen?

Kees, 14-07-2010 13:44 #3
Ik ben vrijdag aangehouden en werd mij vermeld dat mijn auto niet verzekerd was, ik volmondig zeggen dat dit wel zo was en dat ik alles door had gegeven.
Nu heb ik met mijn verzekerings agent gesproken en die melde na telefonisch contact met de verzekeraar dat mijn auto inderdaad niet verzekerd is.
Ik heb de verzekeringsmaatschapij gebeld hoe dit nou kan, ze melden ja het is door 1 of ander manier hier blijven liggen, en niet verwerkt.
Heb mijn beklag gedaan aan 1 van het personeel en gemeld dat ik een bekeuring krijg en dat ik daar niet mee eens ben.
Ze zeggen ja had u de boel maar goed in de gaten moeten houden. punt dus u bent zelf daar verantwoordelijk voor.
Waarvoor heb ik een verzekerings agent?
Als ik nu een boete krijg op wie kan ik dit verhalen? Reactie infoteur, 16-07-2010
Indien het niet verzekerd zijn te wijten is aan de verzekeraar, kunt u deze hier verantwoordelijk voor stellen. U kunt het beste een brief sturen naar de verzekeraar ter attentie van de directie. U moet een gemotiveerde afwijzing van verantwoordelijkheid hebben voordat u verdere stappen kunt ondernemen.

Jill Asgarali, 19-05-2010 13:00 #2
Ik heb gisteren een onterechte bekeuring gehad. Twee politie agenten hebben volgens hun ogen mij mobiel zien bellen in de auto. Ik heb helemaal niet gebeld en m'n mobiel zat in m'n tas. Ben gestopt heb m'n tas gepakt want ze vroegen of ik mijn mobiel wilde laten zien. heb mijn mobiel gegeven en zij wisten niet hoe ze ermee om moesten gaan en vertelde mij dat ik het snel had gewist. Toen vertelde ik haar dat ik dat toch niet kan doen en rijden en met een iphone je gegevens wissen. Toen zei ze dat ze het allebei hadden gezien. ik vertelde haar dat ik een situatie had met me zoon en dat ik een beetje met me hand naar hem zat te zwaaien dat hij moest ophouden met huilen en dat heeft zij waarschijnlijk gezien als mobiel bellen. Ze luisterde helemaal niet naar wat ik had te zeggen en het interreseerde haar gewoon niet heeft ze mij verteld op dat moment. Ik was boos omdat zij niet eens wilde luisteren. Ze keek me echt vies en vuil aan zo van ooo dat is wel een typje die liegt. Ik zei nog tegen haar kijk me in mijn ogen aan ik lieg niet. ALs ik daadwerkelijk had gebeld dan had ik gewoon pech en betaal ik gewoon die boete maar ik heb potverdorie niet gebeld. Nou had die mevrouw ook geen bonnenboek bij zich en heeft daar maar een aantekening van gemaakt. Ik had haar gisteren en vandaag hierover gebeld en zij vertelde mij nadat ik haar had verteld dat ik een gespecificeerde rekening bij T-mobile had aangevraagd, Maar je moet het toch betalen want dan zeg ik gewoon dat je je mobiel in de hand had.

Chantal, 06-05-2010 20:11 #1
Klopt geen fuck van, ik heb een bekeuring gehad van 25 euro in Zeeland en ik moet 25 euro betalen:@ afzetters bijna 5 euro per km, dit is niet normaal. Het gaat alleen maar om geld.Dit was op een weg dat recent is veranderd van 70 naar 50 km en ze controleren daar nu streng. schandalig!

Infoteur: Esmee
Laatste update: 03-10-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 22
Schrijf mee!