InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Renault (Grand) Scenic III

Renault (Grand) Scenic III

Renault (Grand) Scenic III Renault schrijft al sinds 1998 geschiedenis met de Renault Scenic. Toentertijd nog geïntroduceerd onder de naam Megane Scenic, als onderdeel van de Megane-familie, maar sinds 1999 als zelfstandig model. Sindsdien zijn er diverse facelifts en modelwijzigingen geweest. Om de concurrentie voor te blijven heeft Renault in 2009 de derde generatie Scenic geïntroduceerd (Scenic III). Dit belooft weer een verkooptopper te worden!

Renault (Grand) Scenic

Vanaf 2003 was de Scenic (model II) leverbaar in een korte en een lange versie, de zogenaamde "Grande". In de III heeft Renault dit ook voortgezet. Deze Grande Scenic is dus nog steeds leverbaar als zevenzitter (maar ook als vijf indien gewenst). Handig voor grote gezinnen. Veel ruimte voor de vakantie of voor de hond, zeker aangezien de kofferruimte met 10% is vergroot. Dit is ook ten goede gekomen aan de hoofdruimte voor de passagiers op de derde zitrij.

Een leuke gadget in dit model is het nieuwe beter leesbare TFT-scherm (Thin Film Transistor) in kleur. Dit scherm is naar eigen keuze in te delen met de gegevens die voor de bestuurder belangrijk zijn.

Motoren Renault Scenic

De Scenic is leverbaar met drie 16V (zestienkleps) benzine-motoren. Het motorengamma benzine: 1.4 16V (130pk TCe-turbo motor), 1.6 16V (110pk) en 2.0 16V (140pk). Dieselrijders kunnen kiezen uit een 110pk sterke 1.5 dCi (common rail-techniek), 1.9 dCi (130pk) of 2.0 dCi motor (160pk). Deze zijn allen uitgerust met een zogenaamd FAP-roetfilter.

Een aantal van deze benzine- en dieselmotoren zijn relatief schoon en stoten minder dan 140g CO2/km uit.

De oudere 16V benzinemotoren in de Scenic kampten vaak met het 'op drie benen' lopen: doordat de bobines in dit type erg gevoelig zijn voor hitte, gaat er geregeld een kapot. Gevolg is dat de auto op drie cilinders rijdt. In dit derde model heeft Renault dit aangepast.

Concurrenten Renault Scenic

In dit marktsegment wordt hevig gevochten om de vele klanten, zowel zakelijk als particulier. Het is daarom niet zo verwonderlijk dat de Scenic vanaf zijn begin al vele navolgers heeft gehad van andere merken. Dit zijn momenteel de grootste concurrenten:
  • Citroën C4 Picasso
  • Seat Altea XL
  • Opel Zafira
  • Ford C-MAX

Renault Forum

Sinds enkele jaren is er een forum voor alle rijders van Renault. Vele vragen zijn er beantwoord en oplossingen gevonden. Veel kennis is dus al aanwezig, dus je kunt ook in het archief kijken. De club telt meer dan 100 leden en er is dus altijd wel iemand die een antwoord weet. Aanmelden is kosteloos. Bezoek www.renaultforum.nl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Thomas Doerfer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.autoblog.nl/archive/2009/03/03/de-nieuwe-renault-scenic-en-grand-scenic-boeiend

Reageer op het artikel "Renault (Grand) Scenic III"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 23-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Renault Scénic
Schrijf mee!