InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Kooptips voor een tweedehands auto

Kooptips voor een tweedehands auto

Kooptips voor een tweedehands auto Wanneer u een auto gaat kopen heeft u de keuze om dit particulier tedoen of bij een bedrijf. Heeft u geen verstand van auto's dan is het veiligst dit bij een bedrijf tedoen welke is aangesloten bij de Nationale Auto Pas. Maar er zijn meer punten waarop u kunt en moet letten, ga nooit over 1 nacht ijs en denk goed na voordat u besluit tot koop.

Particulier of autobedrijf?

De meest veilige manier is het kopen van een tweedehands auto bij een autobedrijf. Op deze manier krijgt u de meeste rechten. Houd er wel rekening mee dat er ook minder betrouwbare bedrijven zijn, let dus goed op bij welk bedrijf u een auto wilt kopen.

Probeer antwoord te krijgen op de volgende vragen indien u een auto van een particulier koopt:
  • Is de gebruikte auto geen gestolen auto?
  • Is de auto volledig afbetaald?
  • Is de mechanische staat en veiligheid goed?
  • Klopt de kilometerstand en wat is de kilometerstand?

Wetten bij het kopen van een tweedehands auto

Wanneer u overgaat tot het kopen van een tweedehands auto via een bedrijf krijgt u temaken met verschillende zaken welke in de wet voor zowel u als het bedrijf zijn vastgelegd.

Punt 1 Kwaliteit:
De auto mag geen gebreken hebben tenzij dit door de verkoper is aangegeven.

Punt 2 Staat voor normaal gebruik:
De auto moet u van punt A naar B kunnen brengen op iedere manier u de verkoper heeft duidelijk gemaakt, bijvoorbeeld inclusief caravan of aanhanger.

Voor meer zekerheid kiest u een bedrijf welke deelneemt aan de Nationale Auto Pas.

Auto kopen van een particulier

Meestal is een auto kopen van een particulier voordeliger dan bij een bedrijf, tevens loopt u direct meer risico. De auto kan gestolen zijn, is nog niet afbetaald of staat borg voor een overeenkomst. U moet er dus rekening mee houden dat goedkoop duurkoop kan zijn, u heeft immers minder rechten.

Een gestolen auto?

Indien u een gestolen auto heeft gekocht kan de politie ervoor kiezen deze van u af te nemen en terug te geven aan de rechtmatige eigenaar. Kocht u een auto van een professioneel autobedrijf dan zal u meestal de auto terug krijgen. Wel kunt u de auto voor een tijd kwijt zijn vanwege het justitiële beslag. Kocht u de auto van een particulier, dan is de kans dat u de auto niet meer terugkrijgt veel groter. In dat geval kunt u schadevergoeding eisen van de verkoper.

Controleer altijd bij het kopen van een auto:
  • Kentekenbewijs
  • Identiteitsbewijs
  • Verzekeringsbewijs

Staat en veiligheid

Bekijk de auto in daglicht, maak altijd een proefrit. Heeft u geen verstand van auto's, vraag iemand met verstand van auto's om met u mee tegaan. Als een auto betrokken is geweest bij een ongeval, dan kan de auto onveilig zijn. Soms worden twee schadeauto's in elkaar gezet tot één auto. Zo'n auto is altijd onveilig!
© 2006 - 2018 Autofrank, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kooptips voor een tweedehands auto"

Infoteur: Autofrank
Gepubliceerd: 07-11-2006
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!