InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Waar op letten bij het aankopen van een tweedehands auto

Waar op letten bij het aankopen van een tweedehands auto

Waar op letten bij het aankopen van een tweedehands auto Bij het aankopen van een tweedehands auto moet u goed letten op een aantal zaken. Het blijft namelijk een kwestie van vertrouwen in de verkoper van de auto en in de gebruikte auto zelf. Bij het aankopen van een nieuwe auto, koopt u een auto zonder een geschiedenis en met een jarenlange garantie. Bij het aankopen van een gebruikte auto hebt u een grotere kans op een miskoop. Mogelijk heeft de vorige eigenaar de auto verkocht door bepaalde technische problemen die steeds weer de kop opsteken. De autoverkoper zal zeggen dat het een zeer goede auto is voor een scherpe prijs, maar in hoeverre kunt u hem vertrouwen? U moet er ook voor waken dat u niet een te hoge prijs gaat betalen voor de auto. De autoverkoper zal zeggen dat hij er geld op toe legt, maar hecht hier geen waarde aan.

Autobedrijf failliet

In 2009 zijn er in Nederland tientallen autobedrijven omgevallen. Hierdoor kunt u financieel gedupeerd raken indien u een auto hebt gekocht, maar nog niet in uw bezit hebt. Dit geldt overigens niet alleen voor het geval u een tweedehands auto aankoopt, maar ook voor een nieuwe bij de dealer. Bij al uw handelingen moet u in het achterhoofd houden dat de mogelijkheid bestaat dat de deuren van het autobedrijf morgen gesloten kunnen blijven. Om grote financiële schade hierdoor te voorkomen, doet u er verstandig aan om geen aanbetalingen te verrichten. Indien het autobedrijf toch een aanbetaling eist, zorg dan voor een laag bedrag om voor de verkoper aan te tonen dat u wel terugkomt, maar dat u geen grote bedragen zult verliezen indien de deuren morgen echt gesloten blijven.

Probeer af te dingen

Neem geen genoegen met een volle tank als korting. De verkoper zal proberen om de prijs zo hoog mogelijk te houden, maar heeft vaak best nog wel onderhandelingsruimte. Hij zal in eerste instantie proberen om er een zo hoog mogelijk bedrag voor te krijgen. Indien hij het gevoel krijgt dat u de auto gaat kopen, zal hij niet meer gaan zakken in de prijs. Blijf sterk in uw schoenen staan. De verkoper wil de auto graag verkopen en wees niet te bang om te kiezen voor uw eigen portemonnee. Desnoods breekt u de onderhandelingen af. Vaak blijkt de verkoper dan alsnog ruimte te hebben voor een verlaging van de koopsom.

Verdiep u in het aan te kopen merk

Elk automerk heeft zijn plus- en minpunten. Sommige auto’s zijn tweedehands goedkoper, maar zullen ook meer kosten in onderhoud vergen in de komende jaren. Op het internet kunt u veel informatie vinden over bevindingen van autorijders over bepaalde merken. Een Daewoo kunt u goedkoper tweedehands aankopen, maar zijn over het algemeen minder degelijk dan bijvoorbeeld een Toyota.

Overweeg een ANWB keuring

Voordat u een auto koopt, kunt u hem laten keuren door de ANWB. Deze zal de auto controleren op gebreken. Het gaat u wel een bedrag kosten tussen de € 154,50 en € 309, -, maar het kan u behoeden van een grote financiële strop.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waar op letten bij het aankopen van een tweedehands auto"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-08-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!