InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Waar een auto kopen?

Waar een auto kopen?

Waar een auto kopen? Een nieuwe auto koopt u bij de merkdealer van het merk van uw voorkeur. Een tweedehands auto kunt u ook kopen bij een dealer, maar meestal bent u goedkoper uit bij een willekeurig garagebedrijf of een handelaar. Het is wel belangrijk dat u niet uitsluitend op de prijs let. Bij het aankopen van een gebruikte auto weet u weinig over het verleden van de auto. Is deze goed onderhouden? Zitten er gebreken aan waar u niet over geïnformeerd bent? Het kopen van een tweedehands auto is een kwestie van vertrouwen.

Internet

Door de mogelijkheden van het internet bent u niet meer gebonden aan het aanbod bij garagebedrijven in uw omgeving. In het verleden gingen potentiële autokopers naar verschillende autobedrijven in de nabije omgeving. Door de mogelijkheden van internet weten wij nu ook wat er te koop is bij andere bedrijven in Nederland. Hierdoor kunt u kritischer kijken en de auto uitzoeken die precies aan uw wensen voldoet. Een auto kopen in Limburg terwijl u in Groningen woont, is echter niet verstandig. Bij gebreken binnen de eventuele garantietermijn gaat u niet honderden kilometers rijden om de auto voor reparatie heen te brengen. Waar u het beste uw auto kunt kopen is afhankelijk van uw wensen en uw budget.

Auto kopen bij een autodealer

Mensen die een voorkeur hebben voor een bepaald merk, kiezen al gauw voor de vaste merkdealer in de eigen omgeving. Toch is het verstandig om bijvoorbeeld bij concurrente merkdealers in de regio te kijken. De plaatselijke dealer is misschien uw vaste garagebedrijf, maar het kan u veel geld besparen door toch verder te kijken. Via het internet kunt u op de vele sites als Autotrack en Autotelegraaf ook zoeken naar een bepaalde auto bij uitsluitend merkdealers. Het voordeel van het kopen van een tweedehands auto bij een merkdealer is meestal de degelijkheid van de aan te kopen auto’s. De merkdealers zullen er voor zorgen dat ze u geen auto verkopen waarvan ze weten dat er op korte termijn problemen zullen ontstaan. Afhankelijk van de aankoopprijs krijgt u meestal ook garantie voor een bepaalde periode. Het nadeel is weer dat ze hoge prijzen vragen.

Auto kopen bij een handelaar

De goedkoopste auto’s koopt u bij handelaars en bij particulieren. Bij een handelaar kunt u auto’s kopen die ingekocht zijn en die ze nauwelijks onderhouden hebben. Zij kopen auto’s in, en proberen ze weer te verkopen voor een hoger bedrag. Vaak hebben ze connecties met garagebedrijven die zorgen voor een nieuwe APK of een spoedreparatie, maar verwacht geen vergaande service en onderhoud. Ze leveren de auto op verzoek af met een nieuwe APK, maar gaan geen reparaties verrichten aan onderdelen die nog door de keuring komen. Het grootste voordeel van handelaren zijn de verkoopprijzen. Het kan u veel geld besparen, maar u moet wel geluk hebben. U loopt kans dat u een auto koopt waar op korte termijn al veel problemen mee zijn. De handelaar zal zeggen dat het een fantastische auto is, maar het blijft afwachten.

Auto kopen bij een particulier

Particulieren proberen vaak zelf hun auto te verkopen. Dit doen zij doordat de prijzen die garagebedrijven willen bieden tegenvallen. De garagebedrijven moeten deze auto’s namelijk ook weer kunnen verkopen met een winstmarge. U kunt vaak goedkoop terecht bij particulieren, maar dit is wel een kwestie van vertrouwen. Bij twijfel over de kwaliteit van de auto kunt u deze laten keuren door de ANWB. Bij een ANWB Totaalkeuring gaat een keurmeester van de ANWB de auto volledig nalopen op gebreken. De keuring kosten tussen de € 154,50 en € 309, -
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waar een auto kopen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 12-06-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!