InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Huurauto duurder en slechter

Huurauto duurder en slechter

Huurauto duurder en slechter Mensen die van een onbezorgde vakantie in de zon willen genieten en daarbij gebruik willen maken van een huurauto, komen steeds vaker bedrogen uit. De economische crisis heeft ook invloed op huurauto’s in populaire vakantieoorden. Huurauto’s zijn soms tijdelijk uitverkocht en als ze wel beschikbaar zijn, bestaat er een grote kans dat het voertuig veel mankementen vertoont.

Geen krediet

Omdat verhuurbedrijven geen krediet meet ontvangen van de banken om hun wagenpark uit te breiden, blijft het aantal beschikbare auto’s net zo groot als in de winter. In de zomermaanden is er veel meer vraag naar. Een andere bijkomstigheid is dat auto’s langer in het wagenpark blijven. Sommige auto’s blijven bijvoorbeeld een half jaar beschikbaar, en nu twee keer zolang. Ze worden niet meer verkocht, maar langer gebruikt, omdat de eigenaars – de verhuurbedrijven in dit geval – er niet meer het geld voor krijgen dat ze voor ogen hadden.

Gemene trucs

Omdat verhuurbedrijven winst willen halen uit het verhuren van hun auto, schromen ze het niet om consumenten om de tuin te leiden. Hieronder volgt een aantal trucs dat verhuurbedrijven zouden kunnen uithalen. Wees erop voorbereid.

Lege tank

Deze methode wordt nog vaak toegepast. Normaal betaal je als huurder voor een auto met volle tank, die je leeg mag inleveren. Je betaalt voor de volle tank bij het verhuurbedrijf meestal al meer dan wanneer je zelf zou gaan tanken en het lukt je nooit om de auto met een precieze lege tank af te leveren. Elke liter brandstof betekent dus winst voor het verhuurbedrijf. Vraag dus of het mogelijk is om de auto ook weer volgetankt in te leveren. Daarmee trek je dit voordeel naar jezelf toe.

Accessoires

Accessoires vormen voor verhuurbedrijven een goudmijntje. Zonder dat je het merkt kan je een navigatiesysteem worden aangesmeerd, waar je eigenlijk helemaal niet op zit te wachten. Hiervoor worden extra kosten in rekening gebracht. Informeer dus naar de accessoires en wees duidelijk in wat je wel of niet wilt hebben.

Schade

Controleer bij het afhalen van de huurauto altijd of er schade is en laat dit bij het huurcontract vastleggen. Op die manier voorkom je dat je later zelf opdraait voor schade die niet jouw schuld is. Verhuurbedrijven betalen het liefst niks aan het repareren van hun auto’s en laten dit maar al te graag aan de huurder over.

WA-verzekering

De WA-verzekering is verplicht bij het huren van een auto. Hier gaat het namelijk om de schade die u anderen zou kunnen toebrengen bij een aanrijding. Ga na in hoeverre het verhuurbedrijf dit bedrag verzekert. Want er is een verschil tussen enkele tienduizenden euro’s en een paar miljoen. Hoewel tienduizenden euro’s veel lijken, stelt het niets voor als door jouw schuld iemand het ziekenhuis in moet.

Eigen risico

Veel verhuurbedrijven zijn onduidelijk over het eigen risico. Er zijn lijsten, waaronder de prijsbijlage Spanje van Holland International, waarop je kunt zien of een auto eigen risico heeft of niet. Maar wanneer dat het geval is, is vaak onduidelijk welk bedrag daarvoor betaald moet worden. Het eigen risico kan vaak worden afgekocht. Informeer hier dus naar bij het lenen van een auto.

Afrekenen

Zeker in het buitenland is het goed om direct een volledige rekening op te laten maken. Op die manier voorkom je dat je later thuis voor rare verrassingen komt te staan. Zeker wanneer de auto in het buitenland gehuurd is, is het lastig om verhaal te gaan halen.

Waarschuwing van de ANWB

De ANWB raadt consumenten in Nederland vooral aan om vooraf goed te informeren naar dekkingen en bijbehorende kosten. Gezinnen met kinderen wordt aangeraden om in zee te gaan met maatschappijen die beschikken over stoeltjes met een geldig ECE-keurmerk. Op die manier worden vooraf al een aantal problemen voorkomen. Houd verder ogen en oren goed open en wees gewaarschuwd.
© 2009 - 2017 Paulsmiezen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vervangend vervoer (huurauto) bij autoschade?Indien u autoschade heeft is dit op zich vervelend genoeg. Als u echter ook nog afhankelijk van uw auto bent om bijvoorb…
Een auto huren in het buitenland: de verzekeringenEen auto huren in het buitenland: de verzekeringenIn het buitenland kun je vaak voor een paar tientjes per dag al een auto huren. Maar aan het huren van een auto zitten o…
Laat een huurauto uw vakantiepret niet bedervenHet lijkt zo ideaal, ver weg op vakantie, en toch beschikken over eigen vervoer. Vele vakantiegangers kiezen dan ook voo…
Auto huren, waar moet u op letten?Auto huren, waar moet u op letten?Voordat u een auto gaat huren, moet u voor uzelf duidelijk hebben wat de voorwaarden zijn en waar u op moet letten Door…
Wat kost het huren van een auto?Wat kost het huren van een auto?Het huren van een auto kan duur zijn, maar kan een uitkomst zijn indien u slechts weinig gebruik maakt van een auto. De…

Reageer op het artikel "Huurauto duurder en slechter"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 24-05-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!