InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Luchtmotor, schoon, goedkoop en veilig

De Luchtmotor, schoon, goedkoop en veilig

In de afgelopen jaren is er op verschillende plaatsen in de wereld een luchtmotor uitgevonden. Tussen 1908 en 2008 zijn benzine-auto´s niet zuiniger geworden dus het werd hoog tijd voor een technologische vooruitgang. Kan de windmotor in combinatie met elektrische aandrijving voor een schone toekomst zorgen?

Inhoudsopgave

De luchtmotor blaast je vooruit

Het principe van de motor is dat de aandrijving geschiedt door een tank van gecompresseerde lucht. Deze wordt in tanks opgeslagen in het voertuig, net als de LPG-tank in auto´s die op gas rijden. De luchtmotor wordt op dit moment getest voor serieproductie in Frankrijk en Australië. Er springen 2 belangrijke voordelen van de luchtmotor direct in het oog; de brandstofprijs wordt gereduceerd naar 50 cent per 100 kilometer en de uitstoot is schoon en dus milieuvriendelijk.

Frankrijk

Guy Negre heeft in zijn loopbaan meer dan 100 motors ontwikkeld voor auto´s en vliegtuigen. Hij heeft ook in de Formule1 gewerkt om motors te optimaliseren. Begin jaren 90 heeft hij een werkende luchtmotor uitgevonden om in een auto te plaatsen. Door de lucht onder hoge druk te geleiden naar de cylinders, gaan deze omhoog en naar beneden; het principe lijkt dus veel op een benzine-explosiemotor. De luchtmotor maakt dan ook net zoveel lawaai als een benzinemotor. Om lucht te tanken is er een compressor nodig die met de auto verbonden wordt. Een andere manier is om in de auto een compressor te monteren. Dan is er alleen een stopcontact nodig, net als bij een elektrische auto. De motor is gebouwd door het bedrijf MDI, Motor Development International. Negre had moeite om in Europa de techniek aan de man te brengen. Maar hij heeft in 2007 de bekende Indiase autofabrikant Tata bereid gevonden de motor te ontwikkelen.

Tata

Op dit moment is de auto nog niet te koop. Wel is bekend dat het type CAT gaat heten; Compressed Air Technology. De eerste exemplaren zullen wegens hun actieradius van ongeveer 240 kilometer bij 60km/h als stadsauto fungeren. Er rijden enkele prototypes rond, onder andere in een testfase bij het bedrijf Air France/KLM en bij de postbodes in Nice. Het concept is niet overgenomen door de heersende autofabrikanten dus moet er een nieuw merk komen dat de motor introduceert voor de consument. Deze is gevonden in het kleine, Indiase automerk Tata. Dit bedrijf staat erom bekend dat het producten wil maken die de milieuvervuiling tegen gaan. Zo worden allerlei geavanceerde technbieken gebruikt om uitstoot van milieuvervuilende stoffen te voorkomen. Tata houdt ook sociale aspecten in het oog en stimuleert onderwijsprojecten. Deze autofabrikant wil graag dat de brommerrijdende meerderheid in India overstapt op een auto die het ademhalen niet belemmert. In de grote steden van India is er zoveel uitstoot van uitlaatgassen dat er continue een smog in de steden hangt. Brommer rijden met tweetaktmotor is een milieuvervuilende bezigheid.

Australië

In Australië is een luchtmotor onmtwikkeld op basis van het di Pietro-motor principe. Deze ronddraaiende motor heeft zes kleinere cylinders. De motor weegt een fractie van de benzinemotor en is ook kleiner dan de luchtmotor van Guy Negre. De eerste modellen rijden al op lucht in de fruithallen van de veiling in Melbourne. Het voordeel van een lichtere motor is dat de auto minder gewicht hoeft mee te torsen. Het bedrijf Engineair heeft deze roterende luchtmotor ontwikkeld. De motor is momenteel toegepast in scooters, kleinere pick-ups en bagageplatforms. Het bedrijf zegt dat het veiliger is dan benzineauto´s omdat er geen brandbare stoffen in het voertuig verwerkt zitten. Daarnaast is het schoner; de uitlaatgassen zijn gewoon in te ademen want het is puur lucht. Voor de haastige bestuurder kost het maar enkele minuten om de luchttank te vullen. Dat in tegenstelling tot de auto van Negre waar het drie uur duurt voordat een tank vol is, of een elektrische auto waar het ruim tien uur kan duren voordat hij opgeladen is.

1908-2008; Auto´s werden niet zuiniger

De technologische voortgang is de afgelopen eeuw explosief geweest op verschillende vlakken, maar de benzine-auto loopt daarin behoudens enkele cosmetische verbeteringen bij achter. Ter illustratie: een Ford T uit 1908 liep ook 1 op 7 en soms 1 op 9, net als auto´s nu. Deze opvallende stilstand in technologische ontwikkeling, terwijl op tal van andere vlakken enorme vooruitgang is geboekt, wordt geconsolideerd door oliemaatschappijen als Shell die hun bestaansrecht ontlenen aan brandstofverkoop. Als auto´s te zuinig zijn is dat slecht voor Shell. De belangrijkste brandstofleverancier van Nederland zal er niet over piekeren om zichzelf te elimineren door research te doen naar al te energiezuinige ontwikkelingen in het brandstofverbruik.

Enthousiaste studenten

Via Youtube heb ik verscheidene hobbyisten gezien die een werkend voertuig op lucht hadden gefabriceerd, bijvoorbeeld in de VS en in Uruguay. Het principe van de luchtmotor is veilig en eenvoudig dus een handige scholier met Middelbare Technische School kan het in principe zelf maken. Het ziet er naar uit dat komende belangrijke technologische verbeteringen in de autobranche van enthousiaste studenten komt in plaats van de research en development afdeling van een multinational.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoopste auto: Tata Nano komt naar NederlandGoedkoopste auto: Tata Nano komt naar NederlandDe Tata Nano is een auto met de motor aan de achterkant en met plaats voor vier personen. Het is nu de goedkoopste auto…
Ford Mustang: een van de bekendste modellen van FordFord Mustang: een van de bekendste modellen van FordEen van de bekendste modellen van Ford is de Ford Mustang. De eerste Ford Mustang werd gebouwd in 1964.
De T-Ford, het eerste massamobielHij zette de wereld op wielen: Henry Ford. In zestien jaar tijd werden maar liefs vijftien miljoen exemplaren van zijn T…
Ford Fiesta Champions editionrecensieFord Fiesta Champions editionFord heeft inmiddels al een aantal modellen op de weg rijden en één van die modellen is de Ford Fiesta. De Ford Fiesta 2…
Bronnen en referenties
  • http://www.engineair.com.au/index.htm
  • http://www.youtube.com/watch?v=LZzRZF88nwc
  • http://www.luchtauto.info/

Reageer op het artikel "De Luchtmotor, schoon, goedkoop en veilig"

Reactie

Hennes V. D. Heuvel, 10-07-2013 22:21 #1
Ja erg leuk zo'n luchtmotor, maar ik vraag me dan af hoe sterk is zo'n motor? en hoe groot is de tank? en dan natuurlijk hoeveel km. kan het halen, als het allemaal klein gebouwd kan worden dan is het interessant, het moet kunnen concurreren met een accu.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!