InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Volvo S60 Concept

Volvo S60 Concept

Volvo S60 Concept Volvo heeft het concept van de nieuwe S60 geïntroduceerd in Detroit. Volvo, een Zweeds merk, hoopte zo de instortende verkopen in de Verenigde Staten op te krikken. De Volvo S60 Concept ziet er spectaculair uit. De Volvo S60 Concept is uitgerust met revolutionaire achterschuifdeuren en kristallen middenconsole wat de Volvo tot een gigantische blikvanger maakt. Volvo gaat hiermee een stap verder op de weg die eind vorige eeuw werd ingeslagen door de Britse designer Peter Horbury. De Nederlander Fedde Talsma volgde hem overigens al op met de C70 en de C30, flamboyant en bloedmooi. Maar de Volvo S60 Concept gaat veel verder.

Deurconstructie

Een spektakel op zich is het openen en sluiten van de achterportieren van de Volvo S60 Concept. Het openen van de deuren gaat namelijk met het indrukken van een knop, waarna de deur eerst opent op de traditionele manier. Maar dan komt ook de voorzijde van het achterportier naar voren om vervolgens de deur in zijn geheel parallel langs de auto richting achterwiel te doen schuiven. Volgens de verantwoordelijke voor het design van deze Volvo, is het design van de S60 Concept geïnspireerd door Scandinavische rotspartijen en Zweedse kustwateren. In het kader van Scandinavische inspiratie zijn de lichtunits in de koplampen dan ook zo gemaakt dat ze doen denken aan miniatuurversies van een vikingschip.

High performanced led lampen

De koplampen, die dus doen denken aan miniatuurversies van een vikingschip, zeilen zij aan zij: een voor grootlicht en een voor dimlicht. Het licht van de verborgen, naar boven gerichte high performance led lampen worden weerkaatst in het donker en geprojecteerd op de weg door de bolle zeilen van het schip. Aldus een lyrische beschrijving van de Zweedse designer. Lyrisch of niet, de lichtunits zijn erg mooi.

Voetgangerdetectiesysteem

Ook mooi is de collision warning with full auto brake. Dit is het geavanceerde anti-botsingsysteem van de Volvo S60 Concept dat is uitgerust met een voetgangersdetectiesysteem. Dit systeem onderneemt direct actie wanneer iemand plotseling oversteekt. Wanneer de bestuurder niet tijdig reageert, worden de remmen geactiveerd. Dit betekent dat wanneer de bestuurder niet tot 20 kilometer per uur rijdt, een plotseling overstekende voetganger niet eens geraakt wordt. Bij hogere snelheden is het anti-botsingsysteem verantwoordelijk voor beperking van letsel.

Zeer zuinig

De Volvo S60 Concept is uitgerust met een viercilinder 1,6 liter benzinemotor met turbo en directe injectie. De viercilinderige benzinemotor levert een vermogen van 180 pk. Redelijk zuinig dus. Qua CO2-uitstoot heeft hij een gemiddelde van 119 gram per kilometer. Het verbruik van de Volvo S60 Concept is 5 liter op 100 km.

Rij-eigenschappen overtreffen vorige Volvo's

De Volvo S60 Concept zal staan voor een sportieve rijbeleving, een beleving zoals die bij de andere Volvo's nog niet te beleven was.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Volvo S60 Concept"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!