InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Reizen met de wagen: tips voor een veilige autovakantie

Reizen met de wagen: tips voor een veilige autovakantie

Reizen met de wagen: tips voor een veilige autovakantie Met de zomervakantie in aantocht maken weer heelwat mensen plannen voor een reis met auto of camper. De populairste vakantiebestemmingen om met de auto te bereizen zijn Spanje, Frankrijk en Italië. Voordat je een trip naar al die prachtige landen aanvat, hou je best rekening met wat je eet en drinkt, en met signalen van vermoeidheid van je lichaam. Ook je biologische klok speelt een belangrijke rol: het best verander je je bioritme niet te bruusk. Vergeet ook niet een checklist na te gaan met de dingen die je onderweg nodig hebt als je een lange autotrip maakt. Hoe maak je een leuke maar veilige reis met de wagen en wat neem je mee? En welke tips zijn nuttig om het risico op pech bij een lange autorit te verkleinen?

Reizen met de wagen

Bioritme

Als je het niet gewoon bent om 's nachts wakker te zijn, is het geen goed idee om je autotrip 's nachts te maken. Je biologische klok is dat niet gewoon, waardoor je lichaam het moeilijk heeft om zich aan te passen aan de nachtelijke activiteit. Ben je gewoon om 's morgens vroeg naar het werk te rijden, begin dan je autovakantie ook 's morgens op ongeveer hetzelfde tijdstip. Je bent dat gewoon en je lichaam zal dan ook fris zijn. Daarom is het aangeraden om niet teveel af te wijken van je gebruikelijke bioritme, want je organisme kan daar slecht op reageren.

Slaaptekort

Het komt er gewoon op aan om fit te zijn als je je autoreis aanvat: een goede nachtrust is dus een must voor een geslaagde reis. Slaaptekort kan zelfs even gevaarlijk zijn als het rijden onder invloed. Bovendien wordt 's nachts je rijvaardigheid sowieso slechter, mede door de duisternis en de meestal beperkte verlichting. Absolute afrader is het aanvatten van je autotrip na een zware werkdag. Je lichaam is dan niet gerecupereerd en je geest evenmin. Je zal sneller geïrriteerd geraken en dus meer kans maken op een ongeval.

Eten onderweg

Als je met de wagen reist is het aangeraden om niet te zwaar te eten voordat je vertrekt. Een te zware maaltijd is erg belastend voor de maag en kan je slaperig maken. Je spijsverteringsstelsel zal veel energie moeten verbruiken om alle voedsel te verteren en hierdoor is het moeilijker om je te concentreren. Daarentegen is een lichte maaltijd die tegelijk voedzaam is een betere oplossing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan deegwaren met groenten of een lichte saus, met vlees of vis.

Drinken onderweg

Bij het maken van een lange autoreis is het cruciaal om je lichaam voldoende en regelmatig van water te voorzien. Uitdroging is uit den boze, want dan voel je je minder fit en loop je de kans op hoofdpijn, duizeligheid en oververmoeidheid. Daarom beperk je best dranken die een uitdrogende werking hebben, zoals koffie en alcohol. Drink daarentegen bij voorkeur water, sinaasappelsap of lichte energiedranken. Vermijd frisdrank want je krijgt er alleen maar meer dorst van.

Signalen om te rusten

Een lange autoreis ondernemen vergt niet alleen behoorlijk wat concentratie en doorzettingsvermogen, maar ook zelfkennis. Het is belangrijk om je lichaam te kennen als het gaat om vermoeidheid en fitheid, en vooral, eerlijk te zijn tegenover jezelf als je te moe bent geworden om nog verder te rijden. Bepaalde vermoeidheidssignalen negeer je best niet. Wanneer je over je gelaat begint te wrijven, aan je neus begint te krabben en je oogleden zwaar worden dan las je best een rustpauze in. Ook als je merkt dat je plots te dicht op een voorganger komt te rijden of te snel moet uitwijken is het tijd om te rusten.

Veilige autovakantie: planning

In het algemeen is het aangeraden om indien mogelijk om de 2 uur of om de 200 km te stoppen om even te pauzeren. Vermijd ook hitte in de auto en gebruik je airconditioning. Vermijd de zomerse topdagen en de daarbij horende verkeersdrukte en boek bij voorkeur een vakantie in het laagseizoen. Eventueel kan je op voorhand een overnachting plannen in een hotel onderweg.

Wagen voorbereiden

Het hoeft niet gezegd dat je wagen helemaal in orde moet zijn om een lange trip aan te vatten. De bandendruk en het oliepeil meten zijn maar enkele van de voorbeelden van dingen die je best even laat nakijken. Bij voorkeur laat je een volledige onderhoudsbeurt doen in de garage. Als je wagen helemaal is klaargemaakt voor de lange reis, wordt de kans op vervelende technische problemen een heel stuk kleiner.

Checklist autovakantie: tips

Verplicht

Als je een lange reis met de wagen maakt is het handig om vooraf even een checklist af te lopen met de dingen die je nodig hebt. Het gaat niet alleen om hulpmiddelen bij pech onderweg maar ook vrij vanzelfsprekende dingen zoals reisdocumenten. Ook mag je op voorhand niet vergeten te kijken naar de verplichtingen die sommige landen opleggen in verband met de voorwerpen die je in je wagen moet hebben.

Wat meenemen op autovakantie?

  • (internationaal) rijbewijs
  • wagendocumenten
  • identiteitskaart/paspoort
  • gevarendriehoek
  • startkabels
  • reservewiel
  • wielsleutel
  • krik
  • reserve olie
  • veiligheidsvest
  • verbanddoos

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Autovakantie in Kroatie en IstrieKroatië is een ideale reisbestemming indien u van een autovakantie houdt. Het land is vlot bereikbaar een heeft een grot…
Op vakantie, waar naar toe, vliegen of met de auto?Op vakantie, waar naar toe, vliegen of met de auto?Gaat u dit jaar op vakantie maar weet u nog niet waar naartoe? Wat zijn de populairste vakantielanden op dit moment? En…
Het kinder-autostoeltje: 70-80% wordt verkeerd geinstalleerdHet kinder-autostoeltje: 70-80% wordt verkeerd geinstalleerdMiljoenen Nederlanders gaan op autovakantie in juli en augustus. Vooral ouders van jongere kinderen kiezen voor een auto…
Met je kinderen op autovakantie, dat kan leuker!Vaak kijk je er naar uit om op vakantie te gaan, maar minder naar de autorit zelf. Je hoop maar dat alles flexibel verlo…
Auto starten zonder sleutel: KessyVoor de Volkswagen Golf, Scirocco en Tiguan is er tegenwoordig een systeem waarbij de auto zonder sleutel kan worden ges…

Reageer op het artikel "Reizen met de wagen: tips voor een veilige autovakantie"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-10-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Autotips
Schrijf mee!