InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Slooppremie, zinvol of zinloos?
mijn kijk op

Slooppremie, zinvol of zinloos?

Slooppremie, zinvol of zinloos? Deze week is in het nieuws gekomen dat de Nederlandse regering om de economie te stimuleren, er een premie zou komen op de sloop van oude vervuilende auto's. Nu lijkt het in eerste instantie een hele leuke regeling, maar bij nader inzien kon dit nog wel eens een hoop gebakken lucht zijn.

Waar bestaat de regeling uit.

Heel kort : Als je een oude auto bezit, en bereid bent om die te vervangen voor een nieuwer schoner model, dan kun je aanspraak maken op de zogenaamde "slooppremie".

De volgende bedragen zijn bekend gemaakt:

Voor bezitters van personenauto's en bestelauto's die op benzine rijden;

* bouwjaar voor 1990: 750 euro
* bouwjaar tussen 1 januari 1990 en 1 januari 1996: 1000 euro

Voor bezitters van een dieselpersonenauto

* bouwjaar vóór 2000: 1000 euro

Voor bezitters van een bestelauto

* bouwjaar vóór 2000 en leeggewicht < 1800 kilo: 1000 euro
* bouwjaar vóór 2000 en leeggewicht > 1800 kilo: 1800 euro

Budget en voorwaarden

  • De Nederlandse staat heeft een budget van 65 miljoen beschikbaar gesteld, en de autobranche draagt nog eens 20 miljoen bij. De regeling loopt totdat het potje leeg is.
  • De auto moet voor 1 maart 2008 op naam gezet zijn van de huidige eigenaar. Dit om te voorkomen dat er nog wrakken rden aangekocht.
  • De auto moet een APK hebben. De doelgroep is rijdende auto's, en geen wrakken.

Het lijkt leuk, maar....

De gewekte indruk

Dit is in mijn ogen een regeling die er "snel" door heen gejast is om de indruk te wekken dat er actief gewerkt wordt maatregelen te nemen die de Nederlandse economie weer uit het slop zouden moeten halen.
Het milieu is op dit moment een ondergeschoven kindje, en doordat deze regeling "groen" oogt, kan ook hier de boodschap zijn dat de regering het ondanks de economische crisis het goed voor heeft met het milieu.

Hoe lang duurt het voordat het geld op is?

Van die €85.000.000 zouden ongeveer 75000 auto's ingeruild kunnen worden. Dat zijn 6250 auto's per maand. Nu zijn er volgens de gegevens van de Bovag in maart 2009 35.054 personen auto's verkocht.
Dat levert de volgende vraag op : " hoe lang duurt het voordat het potje leeg is? "

Rijdend en goed gekeurd

Daar komt bij dat het om rijdende goedgekeurde auto's moet gaan. Ik zie het dan ook gebeuren dat mensen eerst 300 euro uit gaan geven om de auto nog één keer door de keuring heen te laten gaan, met in het achterhoofd de gedachte om de auto daarna in te ruilen voor een nieuwer model die deels gefinancierd wordt door deze subsidie.
Ik zou de potentiële kopers dan ook niet graag de kost willen geven, die op het moment van betalen te horen krijgen dat het potje leeg is, en of ze maar "even" tussen de €750 en €1000 bij willen betalen.

Verspilling van grondstoffen

En dan heb ik het niet eens over de verspilling van grondstoffen en materialen om een auto die gesloopt gaat worden door de keuring heen te krijgen. Ik kan mij met de beste wil van de wereld niet voorstellen wat "groen" is aan het fabriceren van onderdelen voor auto's die gesloopt gaan worden.

Maar goed, we gaan het zien. Het levert in ieder geval op de korte termijn werk op voor de auto fabrieken en garage’s en de sloopbedrijven. En misschien is dat genoeg om de Nederlandse economie een impuls te geven. Maar misschien ook niet…
© 2009 - 2019 Sysnet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Auto: de slooppremieAuto: de slooppremieSinds het begin van 2009 heeft Nederland de slooppremie. Mensen die een nieuwe auto kopen en de oude auto inleveren krij…
APK keuring, wanneer, waarom en waar?APK keuring, wanneer, waarom en waar?In Nederland kunt u uw auto APK laten keuren bij garages en keuringsstations die de RDW erkenning hebben. De RDW control…
De APK keuring, wat zijn de regels?De APK keuring, wat zijn de regels?Nieuwe auto’s hoeven nog niet APK gekeurd te worden. Zodra de auto drie of vier jaar oud is, moet u jaarlijks, of eens p…
Wat kost een APK keuring?Vanaf het moment dat een benzine auto vier jaar oud is, moet er eerst eens in de twee jaar en vervolgens jaarlijks een a…
APK keuring autoAPK keuring autoIedere auto in Nederland moet verplicht geregeld een APK keuring ondergaan. Als de auto is afgekeurd mag u er niet mee r…
Bronnen en referenties
  • http://www.bovag.nl/smartsite.shtml?id=72480 http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/4/3/030409_sloopregeling.html

Reageer op het artikel "Slooppremie, zinvol of zinloos?"

Infoteur: Sysnet
Gepubliceerd: 07-04-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Mijn kijk op…
Schrijf mee!