InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Goedkoopste auto: Tata Nano komt naar Nederland

Goedkoopste auto: Tata Nano komt naar Nederland

Goedkoopste auto: Tata Nano komt naar Nederland De Tata Nano is een auto met de motor aan de achterkant en met plaats voor vier personen. Het is nu de goedkoopste auto ter wereld! De auto wordt gebouwd door Tata Motors, voornamelijk voor de Indiase markt, maar in de toekomst ook voor Europa. Op de 9de jaarlijkse Auto Expo, op Pragati Maidan in New Delhi werd deze auto in januari 2008 voor het eerst aan het grote publiek getoond en gaat in juli 2009 in de verkoop.

De Tata Nano

Tata Motors lanceerde de eigen Tata Nano op 23 maart 2009 en haalde de wereldpers. De verkoop van de kleine en goedkope auto zal beginnen in juli 2009, met een startprijs an omgerekend rond de 1500 euro, waarmee hij zelfs goedkoper is dan de Maruti 800, de grootste concurrent die nog een paar euro meer kost. De omvang van de Tata Nano is ook wat kleiner dan die van de Maruti 800. De betekenis van het woord Nano is dan ook klein. Tata had als doel het produceren van de goedkoopste auto ter wereld, en namen hierbij als richtprijs een bedrag van 100.000 Rupies, zo'n US$2,000. Dit streven is op een paar euro na gehaald. Naast deze goedkoopste variant komen er ook nog een tweetal luxe uitgaves op de markt, welke een wat mooiere afwerking zullen hebben en de haast niet te missen airco.

Natuurlijk wil de Europese markt ook proeven van deze goedkope auto. Naar alle verwachting zal in 2012 de eerste Tata Nano naar ons continent komen. Het streefbedrag voor de goedkoopste auto van Europa ligt op 2000 euro. Omdat er echter aan een stuk meer eisen met betrekking tot veiligheid voldaan moet worden wil men er op de Europese en ook Nederlandse wegen mee mogen rijden, moet er nog een en ander gebeuren. Experts schatten om die reden de prijs van de Europese Nano op een bedrag ergens tussen de 4000 en 5000 euro. Voor de gemiddelde Nederlander zou dat voor een nieuwe auto nog steeds een zeer lage prijs zijn. Omdat de grote merken als Volkswagen en Audi dan een nieuwe concurrent op de automarkt zullen tegenkomen, zou dit als gevolg kunnen hebben dat de prijzen van gewone middenklasse auto's ook wat zal gaan dalen om deze nog steeds aantrekkelijk te houden.

Basisgegevens

Dit zijn de belangrijkste basisgevens van de Tata Nano zoals hij nu is:
  • Producent: Tata Motors
  • Productiejaren: 2008
  • Klasse: Miniklasse
  • Koetswerkstijl: 5-deurs hatchback
  • Zitplaatsen: 4
  • Airconditioning: Nee
  • Ontwerp: Justin Norek
  • Layout: Heckmotor
  • Motor: Bosch Motronic multipoint brandstofinjectie (enkele injector), volledig aluminium 624 cc tweecilindermotor.
  • PK: 33 pk
  • Vermogen: 24 kW
  • Koppel: 48 Nm
  • Brandstof: benzine, ethanol, diesel
  • Remmen: Schijfremmen voor en trommelremmen achter.
  • Stuur: Tandheugel
  • Afmetingen (LxBxH): 3,100 x 1,500 x 1,600 m
  • Wielbasis: 2230 mm
  • Bodemvrijheid: 180 mm
  • Spoorbreedte voor: 1325 mm
  • Spoorbreedte achter: 1315 mm
  • Gewicht: 580-600 kg
  • Tankinhoud: 15 liter
  • Verbruik: 1:23
  • Topsnelheid: 105 km/u
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goedkoopste auto: Tata Nano komt naar Nederland"

Reactie

A. ter Maten, 14-06-2012 00:58 #1
Nog iemand die geïnteresseerd is om deze auto naar Nederland te halen?
Ik wel dus, wie durft nog meer?

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 28-03-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!