InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Zuinige auto's: Honda Insight Hybride

Zuinige auto's: Honda Insight Hybride

Zuinige auto's: Honda Insight Hybride De automarkt en autoverkoop heeft anno 2009 nogal wat te verduren. Met de verkoop van zuinige en schone auto's, is het nog redelijk gesteld. Merken als de Mini, Honda en Hyundai laten groei zien. Autokopers zijn niet meer geïnteresseerd in niet-schone auto's. Zo is er redelijk wat animo voor de Honda Insight Hybride, de tweede hybride auto van Honda. Het zijn de schone en zuinige auto's die Nederlanders over het algemeen nog wel willen aanschaffen. Verminderde CO2 uitstoot en (soms deels) afschaffing van BPM maken de aanschaf van hybride auto's aantrekkelijk.

Gelijkenis Toyota Prius

Allerlei instrumenten in de Honda Insight Hybride geven weer hoe de hybride techniek aan het werk is, en geven tevens gedetailleerde informatie weer over het brandstofgebruik van deze hybride auto van Honda. De Honda Insight Hybride echter gedraagt zich als een gewone auto. De Honda Insight hybride lijkt sterk op de Toyota Prius en het is direct te zien dat het om een hybride auto gaat. Volgens Honda is de gelijkenis met de Toyota Prius louter toeval maar het ziet er naar uit dat de marketingmensen bij Honda niet helemaal per ongeluk het lijnenspel van de Toyota Prius hebben overgenomen. De Toyota Prius en de Toyota Aygo waren veruit de winnaars op de automarkt van 2008.

Zuinig

De Honda Insight toont, behalve met de Toyota Prius, gelijkenis met de Honda FCX Clarity (waterstofauto), wat een sterk punt is voor de Honda Insight. Bij de hybride auto gaat het om de techniek en de brandstofbesparing. Brandstofbesparing is immers een USP bij hybride auto's. Net als bij de Honda Civic, wat overigens een succesnummer was in 2008 hanteert Honda bij de Insight de methode om een hele smalle elektromotor tussen motor en transmissie te plaatsen en deze krachtbron de elektrische energie te laten gebruiken die is opgespaard tijdens het rijden op de verbrandingsmotor. Vooral tijdens het remmen en afremmen wordt veel stroom opgeslagen in een licht accu-pakket (lithium-ion). Met behulp van dat overschot aan energie springt de elektrische hulpmotor bij wanneer de benzinemotor beste een zetje in de rug kan gebruiken. Bij het accelereren, ook bij licht accelereren, gaat dit proces in werking: de elektrische hulpmotor springt door overschot van energie bij. Zo kan dus een kleine en zuinigere verbrandingsmotor worden gemonteerd. Brandstof besparen doet een hybride pas goed in stadsverkeer. De Honda Insight heeft een stop-startsysteem waarbij de motor stopt bij stilstaan en aanslaat bij wegrijden. Helemaal aangepast op stadverkeer dus. Dit soort stop-start systemen zullen we vaker op auto's gaan aantreffen in de toekomst. De Honda Insight heeft dus een eco assistent, dat drie functies combineert zodat bestuurders zuiniger rijden en het verkeer. De motor, transmissie en andere delen van aandrijflijnen die een zuinig verbruik ondersteunen wordt gestuurd door de ECON-functie. Het gemiddelde verbruik van de Insight is 4,6 liter op 100 kilometer. Bij fors gereden ritten komt het verbruik uit op 5,7 liter wat nog altijd zuinig is.

CO2-uitstoot en BPM

De gemiddelde CO2 uitstoot is 101 g per kilometer en dat levert de Honda Insight een A-label op met alle fiscale voordelen van dien. Dat betekent totale vrijstelling van BPM bij de aanschaf van de hybride. Hier komt nog een korting bovenop op houderschapsbelasting, deze korting bedraagt een kwart. Zakelijke rijders krijgen te maken met een bijtelling van 14 procent, in plaats van de gebruikelijke 25 procent. De Honda Insight rijdt lekker en biedt veel comfort. Ook als de 14 PK elektromotor de 1,3 liter van 88 pk niet ondersteunt komt de Insight prima vooruit. Dankzij de kortingen vanuit de overheid zal de Honda Insight Hybride ook bij zakelijke autorijders een succes zijn. De Insight zal voor zo'n klein 20.000 euro leverbaar zijn, ook een leuk prijsje voor particulieren en goedkoper dan de Honda Civic en de Toyota Prius (de hybride auto's met hetzelfde formaat als de Honda Insight). Met deze prijs is de Honda Insight Hybride de goedkoopste hybride auto op de Nederlandse automarkt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zuinige auto's: Honda Insight Hybride"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!