InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Kan een auto rijden op windenergie?

Kan een auto rijden op windenergie?

Het zou de ideale oplossing voor het energieprobleem zijn als de auto een windturbine ingebouwd krijgt die energie opwekt uit de rijwind van een auto. Is dit pricipe mogelijk en uitvoerbaar? De elektrische auto iMiEV van Mitsubishi heeft een propellor ingebouwd achter de grill die de accu´s oplaadt. Een windmolen onder de motorkap!

Inhoudsopgave

Rijden op de wind

De ontwikkelingen omtrent de elektrische auto staan niet stil. Om zijn actieradius te vergroten zijn er ideeën bedacht om de auto zelf energie te laten opwekken. Eén van de mogelijkheden die goed lijkt te werken is het zonnepaneel op het dak. Een andere is de remenergie gebuiken om de accu op te laden. Mitsubishi presenteerde in 2007 een auto met een windturbine in de grill onder de motorkap en aan de achterkant. Deze vangt de rijwind op en laat zo de accu op. Maar als de auto rijdt kost het meer energie om de turbine op rijwind te laten draaien dan dat het energie oplevert!

Wet van behoud van energie

Om dit principe goed uit te leggen moeten we gebruik maken van basiswetten uit de Natuurkunde. De eerste wet van de Thermodynamica die beter bekend is onder de naam wet van behoud van energie zegt dat dit principe niet toepasbaar is. Een object kan nooit energie winnen uit zijn eigen beweging; daar is een bron van buitenaf voor nodig. Energie kan niet verloren gaan of uit het niets ontstaan; energie wordt alleen omgezet. De windturbine zorgt ervoor dat de auto minder snel gaat. Het draaien van de propellor van de turbine geeft tegendruk waardoor de auto afremt. De turbine laadt wel energie op maar dat is aanmerkelijk minder dan de energie die nodig is om de auto te laten rijden met de turbine aan.

Windturbine als rem?

Dat betekent niet dat het idee gelijk weg gegooid hoeft te worden. Er is wellicht een mogelijkheid om de turbine alleen aan te zetten op momenten dat hij wel energie oplevert. Dat kan zijn als de auto stilstaat! Stel dat het waait in de straat waar de auto geparkeerd staat dan laat de auto via zijn windturbines een beetje energie op. Veel zal het nooit zijn omdat de turbines niet krachtig zijn maar elk klein beetje is meegenomen. We weten nu dat als de propellor draait de auto minder snel gaat. Misschien is het ook mogelijk om de windturbine als extra rem te gebruiken.

Research

De Elektrische auto van Mitsubishi heeft naast zijn gekke naam die staat voor I, my EV(Electric Vehicle), de kleine windmolen nog een andere opvallende mogelijkheid. Je kunt de accu´s draadloos opladen via een microgolf-oplader. Dat wordt onder de garagevloer gebouwd. Deze oplader is uiteraard veel duurder dan een kabel die je in de auto stopt. De iMiEV heeft dus meerdere experimentele kanten en het lijkt erop dat de auto niet moet worden gezien als serieuze oplossing ten aanzien van het brandstoftekort maar als research-product van Mitsubishi. Autofabrikanten sloven zich vaak uit om futuristische modellen op autotentoonstellingen te presenteren terwijl de technologie slechts voor een klein gedeelte wordt toegepast in auto´s voor de consumentenmarkt.

Ecologisch verantwoord

De iMiEV van Mitsubishi had volgens een persbericht uit 2005, in 2007 op de markt moeten komen. De planning is dat nu de auto in 2011 op de markt komt. Daaruit blijkt dat de autoindustrie wel wil laten zien dat het ecologisch verantwoord bezig is doch in feite helemaal geen haast heeft met het invoeren van broodnodige alternatieven voor de benzinemotor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elektrische auto: Auto van de toekomst?Elektrische auto: Auto van de toekomst?Steeds meer mensen houden rekening met de gezondheid van het milieu en dat zie je ook aan de opkomst van elektrische voe…
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…
Wat kost elektrisch rijden?Wat kost elektrisch rijden?Wat zijn de kosten van elektrisch autorijden? Dit is niet een eenvoudige vraag om te beantwoorden, aangezien er verschil…
Elektrische auto, voor en nadelenIn 2020 zullen er naar schatting 1 miljoen elektrische auto's in Nederland rondrijden. De voor- en nadelen van elektrisc…
Koop nu een elektrische auto!Een elektrische auto kopen is geen toekomstmuziek. Hij is te koop in Nederland. Er zij meerdere elektrische modellen lev…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_wet_van_de_thermodynamica
  • http://www.autobloggreen.com/2007/10/29/video-imiev-has-wind-turbine-in-the-grill-solar-panel-on-the-r/
  • http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=180442

Reageer op het artikel "Kan een auto rijden op windenergie?"

Reacties

Lei Noijen, 14-05-2016 19:08 #2
Zou rijwindenergie interessant zijn.
Ik werk in Duitsland en daar rijden ze met 180 km/uur langs de middenberm.
Zou het niet interessant kunnen zijn om op de middenberm kleine windmolens te plaatsen, bijv. ter vervanging van de hectometerpaaltjes en die energie op te slaan en te gebruiken voor bijv. verlichting verkeerslichten e.d.
Er komen op een dag duizenden auto langs, natuurlijk niet allemaal met 180 km/uur, lijkt mij wel wat om eens een studie aan te wagen, als dat nog niet gebeurd is.

Lei Noijen Reactie infoteur, 26-05-2016
Lijkt me ook een interessant concept en ik denk dat het zeker extra energie gaat opleveren. Maar maak je nou niet druk om alternatieve energieopwekking. Als we als maatschappij schone energie willen, hadden we dat allang gehad. De zonnepanelen en windmolens van vandaag zijn ruim voldoende alleen geeft de overheid liever miljarden ergens anders aan uit. De overheid gooit liever 18 miljard in zee voor een windmolenpark, terwijl dat ongeveer 1100 euro is per Nederlander. Voor dat bedrag kun je erg veel zonnepanelen in China bestellen zodat iedereen genoeg energie heeft in Nederland. Dan kunnen we zelfs energie exporteren. http://www.nu.nl/economie/4266523/kosten-windpark-kust-van-zeeland-lager-dan-verwacht.html

Thys, 02-01-2010 17:23 #1
Het is toch mogelijk om energie uit de wind te halen tijdens het rijden en dit te gebruiken voor de aandrijving van de auto. Het enige wat hier voor nodig is is wind. Wanneer de auto tegen de wind in rijdt maakt het gebruik van het verschil in snelheid van twee stoffen (wind en het wegdek) op deze manier valt er energie te ontrekken uit de lucht. Als dit een beetje goed wordt uitgedacht en Cp/Ct waarde van de turbine zo hoog mogelijk wordt gekozen is het zelfs mogelijk om volledig op wind energie te rijden voorbeelden hiervan zijn te vinden op de site www.teamanemo.nl

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Elektrische auto
Reacties: 2
Schrijf mee!