InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Elektrische auto standaard vanaf 2025

Elektrische auto standaard vanaf 2025

Elektrische auto standaard vanaf 2025 Volgens een Duitse studie moet pas vanaf 2015 met een doorbraak van de elektrische auto gerekend worden. Het zal zelfs tot 2025 duren voordat de milieuvriendelijke auto een standaardverschijning op onze wegen vormt. Maar die lijkt dan ook in niets meer op het "Muesli-model" zoals we dat nu kennen.

Doorbraak elektrische auto vanaf 2015

De belangstelling voor milieuvriendelijke elektrische auto’s en hybride-aangedreven wagens neemt met de dag toe. Volgens Duitse onderzoekers moet echter pas vanaf 2015 met een échte doorbraak van de elektrische auto gerekend worden. Het zal zelfs tot 2025 duren voordat ze een standaardverschijning op onze wegen zullen vormen.

Belangstelling elektrische auto en hybride neemt sterk toe

Als het aan de Duitse autorijder ligt mogen er best beduidend meer elektrowagens van de band rollen. Een recente enquête in opdracht van het bandenconcern Continental wees uit dat 43% van de ondervraagden daadwerkelijk bereid was om een wagen aan te schaffen die stroom aan het stopcontact tankt. Een passende gunstige fiscale behandeling en het vooruitzicht dat Duitse binnensteden op termijn wel eens niet meer voor normale auto’ s toegankelijk zullen zijn, doet die bereidheid zelfs tot 58% toenemen.

Ook hybride auto’s staan erg in de belangstelling. Rond 27% van de Duitsers heeft serieuze plannen voor aanschaf van een wagen met een gecombineerde benzine/elektromotor. Ingeval van een fiscale bevoordeling zou zelfs tweederde van de ondervraagden de koop van een hybride overwegen!

Wachten op goedkope productietechnieken

Voordat zich de milieuvriendelijke auto’s daadwerkelijk hebben doorgezet duurt het echter nog een aantal jaren. Volgens de eerder genoemde studie moet pas omstreeks 2015 met een doorbraak van de elektrische auto worden gerekend. De auto-industrie zal pas tegen die tijd over betaalbare productietechnieken kunnen beschikken voor de vervaardiging van Lithium-ionen-accu’s. Pas dan kan de massale uitlevering van elektromotoren aanvangen.

Toekomstige elektrische auto heeft pit

Anders dan menig hedendaags elektromobiel zullen de wagens tegen die tijd véél pittiger zijn. “Er zal sprake zijn van snelle beweeglijke voertuigen, zeker geen Muesli-auto’s!” zo heet het in de studie. Momenteel is het aanbod van milieuvriendelijke auto’s nog gering en met name elektro-auto’s zijn een niche-product voor een selecte kopersgroep. En serieproductie van hybride-voertuigen vinden we momenteel alleen maar bij enkele Japanse producenten.

Geen fictie: vanaf 2025 muisstil op onze wegen

Ook in de komende jaren zullen aanbod en marktaandeel nog bescheiden blijven. Het moment dat wereldwijd alleen nog hybride-auto’s en elektrische auto's van de band zullen rollen, duurt het waarschijnlijk nog tot 2025. Maar dan worden ook álle nieuwe personenauto’s door milieuvriendelijke motoren aangedreven. De auto’s in onze straten zullen dan zonder geluid zijn en 'snorren als katten' schrijven de Duitse onderzoekers. Tot die tijd zijn we genoodzaakt het benzineverbruik van onze auto voornamelijk te reduceren door een aangepaste rijstijl.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen een hybride en een elektrische autoVerschil tussen een hybride en een elektrische autoWie hart voor het milieu heeft rijdt tegenwoordig in een hybride of elektrisch auto. Er komen steeds zuiniger en mooier…
Groene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijdenGroene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijdenDe groene auto is in opmars. Het milieu wordt steeds belangrijker gevonden door diverse instanties en overheden en er wo…
Wat is een elektrische auto?Steeds meer mensen overwegen om een elektrische auto te kopen. Dat kan zijn voor het milieu of om financiële redenen. Ma…
Geen nieuwe auto kopen op fossiele brandstofGeen nieuwe auto kopen op fossiele brandstofMet een nieuwe auto kun je tegenwoordig tien tot vijftien jaar vooruit. Is het wel slim om nog een auto te kopen op foss…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Elektrische auto standaard vanaf 2025"

Reacties

Koen, 17-06-2010 13:37 #2
Helaas zit er niets anders op, om voor het moment dat de olievoorraden op raken alternatieven te vinden die vervoer mogelijk maken zonder fossiele energie(olie). Ik ben van mening dat de elektrische auto dan een goed alternatief is. Door meer studies op het gebied van accu's of andere vormen om energie op te slaan zal de actieradius alleen maar toenemen. We moeten niet wachten tot het zover is dat de olie daadwerkelijk op is. We moeten de energie die we nu nog hebben gebruiken om apparaten te maken die schoone energie leveren en niet afhankelijk zijn van fossiele energie.
Anders staan we dadelijk voor een enorm probleem lijkt me.

De Wit, 14-10-2008 22:09 #1
Niet iedereen zit te wachten op geluidlose electrische auto's. Het hard van de auto is weg. Het genieten van het blok wat in de auto zit is weg. Reactie infoteur, 14-10-2008
Dank voor uw reactie, maar ik zie het anders.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 12-12-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!