InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De terugkeer van de Detroit Electric

De terugkeer van de Detroit Electric

De elektrische auto is terug van weg geweest. De wereldwijd toenemende smog in de grote steden noopt mensen ertoe alternatieven voor de benzinemotor aan te dragen. Daartoe hoeven weinig nieuwe uitvindingen te worden gedaan; de elektrische auto was er immers eerder dan de benzine-auto. Elektrische auto´s waren tientallen jaren lang veel betrouwbaarder dan benzine-auto´s. Toch is de wereld overgestapt op het gebruik van stinkende, herrie makende, dure benzinemotoren. Dat terwijl de elktrische motor geen geluid maakt, geen uitlaatgassen voortbrengt en erg goedkoop is.

Inhoudsopgave

Proton

ECE, Electric Cars Europe, gevestigd in Lochum, gaat samen met de Maleisische autofabrikant Proton de nieuwe Detroit Electric maken. Proton is een staatsbedrijf en de regering van Maleisië wil gebruik maken van milieuvriendelijke technieken. De techniek die in de nieuwe modellen gebruikt wordt, wordt nu al toegepast bij ECE dat benzine-auto´s ombouwt naar elektrische modellen. Het hoofdkwartier van het nieuwe Detroit Electric zit in Lochum maar de productie gaat plaats vinden in Maleisië. In 2009 moeten er 30.000 exemplaren gebouwd worden en in 2011 zullen er 270.000 wagens uit de fabriek rijden.

Van koets naar auto

De Anderson Carriage Company begon in 1884 in koetsen te maken die werden voortgetrokken door paarden. In 1907 maakten ze de eerste elektrische auto; de Detroit Electric. Na in 1911 een naamsverandering te zijn ondergaan in Anderson Electric Car Company, opereerde dit bedrijf in 1920 weer onder de naam Detroit Electric. De beurscrisis in 1929 en het overlijden in hetzelfde jaar van oprichter Anderson, leidde het bedrijf naar de overname door A.O Dunk. Onder zijn leiding werden alleen auto´s op bestelling gemaakt. Na zijn dood in 1937 hield het bedrijf definitief op te bestaan. 100 Jaar later, in 2007 werd Detroit Electric nieuw leven ingeblazen.

Ford en Edison

De elektrische auto was duurder dan de benzine-auto. Daarom werd hij minder verkocht. Het elektrisch rijden was wel betrouwbaarder en je hoefde hem niet aan te zwengelen zoals bij een toenmalige benzine-auto. Deze werd destijds explosie-auto genoemd, vanwege het motortype. Doktoren die beroepsmatig een betrouwbaar vervoermiddel nodig hadden, reden allemaal in een elektrische auto. Omdat de elektrische schoner was en weinig onderhoud vergde, was hij voornamelijk geliefd bij rijke dames. Henry Ford die de benzine-auto voor het eerst massaal produceerde, heeft ook een elektrische auto ontworpen. Zijn vrouw wilde alleen maar elektrisch rijden. De bekende uitvinder Thomas Edison was een groot voorstander van elektrische auto´s.

Luchtvervuiling

De reden waarom de benzine-auto populair is geworden en de elektrische auto niet, moet gezocht worden in het feit dat de elektrische auto 4 keer zo duur was. Tegenwoordig wordt de elektrische auto steeds goedkoper omdat de benzineprijs oploopt doordat de olie steeds schaarser wordt. Dit in combinatie met de luchtvervuiling die in grote steden ernstige vormen aanneemt, maakt de overstap naar de elektrische auto onvermijdelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.coachbuilt.com/bui/a/anderson_carriage/anderson_carriage.htm
  • http://www.detroitelectric.org/

Reageer op het artikel "De terugkeer van de Detroit Electric"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Elektrische auto
Schrijf mee!