InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Koop nu een elektrische auto!

Koop nu een elektrische auto!

Een elektrische auto kopen is geen toekomstmuziek. Hij is te koop in Nederland. Er zij meerdere elektrische modellen leverbaar zoals de Lotus Elise en de de VW Golf. In 2009 kwam een auto van Detroit Electric op de markt. Dat is een compacte auto voor 22.500 euro. Anno 2015 zijn er inmiddels legio elektrische auto´s en parkeerplaatsen met elektrisch oplaadpunt. Elektriciteit is een stuk goedkoper dan benzine.

Inhoud:

ECE speelt in op olieschaarste

ECE betekent Electric Cars Europe. Het bedrijf zit gevestigd in Lochum, Nederland. Met de olieschaarste die zich in de nabije toekomst gaat manifesteren biedt dit bedrijf een goed alternatief voor benzine. ECE verkoopt elektrische auto´s. Momenteel is het mogelijk om benzine-auto´s om te bouwen naar elektrische auto´s. Daar hangt wel een flink prijskaartje aan. Het ombouwen van een VW Golf kost circa 60.000 euro. Deze auto is nieuw te koop in elektrische uitvoering. De prijs van een nieuwe elektrische golf is verkrijgbaar op aanvraag op de website van ECE.

Voordelen

De voordelen op een rijtje:
  • Elektrische auto´s hebben geen CO2 uitstoot.
  • Je betaalt geen wegenbelasting en geen BPM.
  • Brandstofprijs per kilometer is lager dan 3 cent.
  • Je kunt belastingvoordeel halen door gebruik te maken van de Milieu Investeringsaftrek(MIA).

Lotus

De Nederlandse Lotus-importeur uit Lochem Willem van der Kooi is één van de directeuren van ECE. De Lotus Elise is een luze sportwagen van 108.000 euro. Hij haalt 100 km/h in 4.7 seconden. Hij heeft een actieradius van 350 kilometer, net als de Golf. Dat is genoeg voor woon-werkverkeer. Bovendien kun je de accu weer opladen als je de auto parkeert. Dat kan gewoon in het stopcontact. Het beste is om een aparte stroomgroep van 32 ampere aan te leggen. Dan is de accu in ongeveer 4 uur vol. Energieleverancier Essent is bezig om een Mobile Smart Grid(MSG) aan te leggen om Nederland te voorzien van oplaadpunten. Essent heeft honderden oplaadstations gepland staan.

Windenergie

In Nederland staan niet veel windmolens die energie opwekken. Toch waait het soms zo hard dat de accu´s volgeladen zijn. Dat is vooral ´s nachts, als er niet zoveel energie wordt gebruikt. Er is in de nachturen sprake van ´overtollige´ energie. Deze gaat verloren doordat er te weinig accu´s zijn. Als de accu-capaciteit niet sterk wordt uitgebreid, zal dat in de toekomst blijven gebeuren. Wanneer er genoeg elektrische auto´s in Nederland zouden staan, zou met deze ´overtollige´ energie de auto´s kunnen worden opgeladen. Dat spaart investeringen om de accu-capaciteit van windmolenparken uit te breiden.

Detroit Electric

Detroit Electric is een autobedrijf dat van 1907 tot 1939 elektrische auto´s produceerde. Dit bedrijf is 69 jaar later weer nieuw leven ingeblazen. In 2008 opende het bedrijf en een jaar later rollen al de nieuwste elektrische modellen van de lopende band af. Hieronder een foto van het nieuwste model en een elektrische oldtimer uit 1912.

Onderweg elektriciteit tanken

De elektrische auto krijgt een steeds grotere actieradius. Maar is een actieradius van 800 kilometer wel nodig? Dat is alleen handig op vakantie als je in één keer op een dag een groot eind wilt rijden. In de praktijk kun je met een elektrische auto een ritje van 350 kilometer maken, een paar uur laden, en dezelfde dag weer terug rijden. Het bijvullen van elektricititeit kost geen tijd zoals met een benzinemotor. Dat tijdsvoordeel maakt een elektrische auto extra aantrekkelijk. In de nabije toekomst zal je ook kunnen bijtanken tijdens een koffiepauze of eetpauze waardoor zelfs tijdens het maken van verre autotochten de elektrische auto een uitkomst is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een elektrische auto?Steeds meer mensen overwegen om een elektrische auto te kopen. Dat kan zijn voor het milieu of om financiële redenen. Ma…
Verschil tussen een hybride en een elektrische autoVerschil tussen een hybride en een elektrische autoWie hart voor het milieu heeft rijdt tegenwoordig in een hybride of elektrisch auto. Er komen steeds zuiniger en mooier…
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…
De elektrische scooter: scooter van de toekomst?De elektrische scooter: scooter van de toekomst?Nu steeds meer mensen rekening houden met het milieu zijn ook de elektrische voertuigen in opkomst. De verkoopcijfers va…
Elektrisch autorijden: voor wie en hoe werkt het?Elektrisch autorijden: voor wie en hoe werkt het?Elektrisch autorijden is schoon autorijden, maar ook altijd opletten dat er een oplaadpaal in de buurt is. Bovendien lig…
Bronnen en referenties
  • http://www.ececars.nl/

Reageer op het artikel "Koop nu een elektrische auto!"

Reacties

Tom008 (infoteur), 29-12-2009 11:41 #5
Beste Rob, De reden dat de autofabrikanten niet al lang zonnepanelen in autodaken maken en elketrische motors in auto´s plaatsen is dat intelligente mensen als u en ik niet in de auto-industrie werken.

Rob Mevissen, 16-12-2009 13:48 #4
Geachte, Wilit u mijn vraag aub. beantwoorden? Ik vraag me steeds af waarom in het plaatwerk van een auto geen zonnepanelen "ingesmolten"worden. En dus de wagen op zonne-energie (beter is Licht-energie) rijdt. In Australie reden Nederlanders al in een wagen met zonnepanelen, dacht ik. Is er nou niemand die dit voor elkaar kan krijgen?
Het is toch een zeer uitdagende materie!

F. H. van den Broeck, 05-02-2009 07:59 #3
Hoop op een snelle doorbraak van de elektrische auto, eigenlijk te gek voor woorden. Had er al lang moeten zijn, maar beter laat dan nooit! :-)

Tom008 (infoteur), 21-10-2008 14:36 #2
Beste Harry Lucassen,
Nav de reactie over windturbines heb ik een nieuw artikel geschreven;
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/26440-kan-een-auto-rijden-op-windenergie.html
Het idee om windturbines in auto´s te bouwen is dus al toegepast geweest maar m.i. niet lang genoeg om definitief het idee af of goed te keuren.

Harry Lucassen, 20-10-2008 17:54 #1
Ik heb me vanmiddag eens even ingelezen over elektrische auto's. In de toekomst zullen de accu's steeds beter worden en zal de zon ook een belangrijke rol gaan spelen. Nergens lees ik over wind. Terwijl dit volgens mij, net als de zon, een behoorlijke energiebron kan zijn voor het opladen van accu's. Als je met een auto rijdt verplaats je lucht. Die lucht speelt een belangrijke rol bij de huidige verbrandingsmotoren. Waarom kan die wind niet gebruikt worden voor het aandrijven van een kleine windturbine? Niet dat we nu allemaal met een windmolen op het dak moeten gaan rijden! Hier liggen volgens mij nog belangrijke innovaties.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-06-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Elektrische auto
Reacties: 5
Schrijf mee!