InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Optische car tuning; hoe style ik mijn auto?

Optische car tuning; hoe style ik mijn auto?

Je wilt je auto gaan tunen maar hebt geen idee hoe en waar je moet beginnen. Lees het volgende artikel door en je kunt van start gaan! Er worden een aantal zaken wat betreft het optisch tunen van je auto besproken Indien je je auto optisch wilt gaan tunen, zijn er nogal wat mogelijkheden en het ligt er maar net aan wat je zelf wilt. Van alleen een setje velgen tot een compleet getunde wagen.

De meeste tuners beginnen met het plakken van stickers of een eventuele striping over de zijkant van de auto. Deze kosten liggen niet al te hoog en is voor iedereen gemakkelijk te doen. Ik heb het hier wel enkelo over stickers en niet over de striping. Voor leuke stickers die je op de auto zelf of op je ramen kan plakken, kijk eens op stickerland.

Striping

Striping is wat anders, dit zijn complete stickersets voor over de hele auto en zijn vaak moeilijk te plakken. Laat dit zeker doen door een proffessional voor het beste resultaat. Er zijn gigantisch veel verschillende ontwerpen en je kan zelfs je eigen striping laten ontwerpen bij enkele bedrijven.

Velgen

Wat ook 1 van de eerste dingen zal zijn die veranderd worden zijn de velgen van de auto. Hou er rekening mee dat een setje wielen vrij duur is, dus kies wel de juiste velgen, want anders zit je met een set die je na een tijdje misschien niet meer zo mooi vindt.

Let op bij de maat van je velgen, hoe groter de velg, hoe platter de band. Neem niet te grote velgen, want dan schuren je banden in je spatbordranden en binnenschermen. Bij plattere banden verlies je wel wat rijcomfort, omdat de platte banden minder veren.

Bumpers en bodykits

Indien je nog verder wilt gaan met tunen en je het uiterlijk van de auto echt wilt veranderen, kom je uit bij bumpers en bodykits. Een bodykit is een complete set, bestaande uit een voor-en achterbumper en sideskirts.

Let goed op de pasvorm van de bumpers, polyester is vaak niet perfect passend, maar kan nog wel bijgewerkt worden. Vraag naar de pasvorm voro je de bumper(s) besteld. Bij een bodykit geldt hetzelfde, het is wel zo dat een complete bodykit vaak goedkoper is dan een losse voor- en achterbumper en een setje sideskirts.

Lichten

Je kan ook nog de koplampen, achterlichten en knipperlichten vervangen door andere lichten, zoals bijvoorbeeld "angel eyes" koplampen en LED of "Altezza" achterlichten. De koplampen krijgen dan de ringen rond de lichten als je het stadslicht aanzet en het glas van de lamp is helder. De binnenkant van de lamp (het huis) kan dan weer zwart of chroom kleurig zijn. Zoek maar eens bij google afbeeldingen naar angel eyes headlight.

De achterlichten geven, net als de koplampen, een geweldige uitstraling aan de auto. LED lampen zijn van die kleine lichtjes, terwijl Altezza lampen nog steeds de originele lampjes gebruiken, maar het design van de unit is anders. Ook helder glas zoals bij de koplampen, en het huis is vaak zwart, chroom of carbon. De knipperlichten worden vervangen door helder glas met wederom een zwarte of chrome behuizing.
© 2008 - 2019 Tuneboy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Autotuning, wat is het en is het toegestaan?Nieuwe, verlaagde bumpers, spoiler op de koffer, opvallende kleuren en striping aan de zijkant van de wagen. Iedereen he…
Chiptuning en OBD tuning, wel of niet goed?Chiptuning, een term die vaak word gezien als iets wat alleen auto liefhebbers gebruiken. Toch kan het je de kosten flin…
Auto tunen hoe en watNa het kopen van je eventuele droomauto, wil je hem miasschien wat gaan opleuken, ook wel optisch tunen genoemd. Als je…
Blozen, hoe kom je er vanaf?Blozen, hoe kom je er vanaf?Blozen, we doen het allemaal wel eens. Een rood hoofd krijgen is vervelend. Meestal in een situatie waarbij we ons ongem…
Leer tabulatuur lezenLeer tabulatuur lezenHeeft u altijd gitaar willen leren spelen, maar kunt u geen noten lezen? Dan is hier dé oplossing; tabulatuur. Iedere gi…

Reageer op het artikel "Optische car tuning; hoe style ik mijn auto?"

Infoteur: Tuneboy
Gepubliceerd: 11-07-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!