InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Benzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in Europa

Benzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in Europa

Benzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in Europa Als je met de auto naar het buitenland gaat, wil je weten wat de prijs van benzine of diesel elders in Europa is. Autorijders blijken in Nederland het duurst uit te zijn. Reden: alle accijnzen en daarboven op de btw. In het buitenland liggen die percentages veel lager, daardoor is benzine duur in Nederland. De prijzen van benzine en diesel in dit artikel zijn actueel en dateren van eind oktober 2016. Het geeft ook in andere maanden een aardige indicatie van het prijsverschil. Het artikel wordt met enige regelmaat geupdate.
LandBenzine (prijs per liter in euro's)Diesel (prijs per liter in euro's)
Nederland1,631,30
België1,381,28
Denemarken1,521,24
Duitsland1,351,15
Engeland1,301,32
Finland1,431,27
Frankrijk1,351,25
Hongarije1,131,18
Ierland1,291,17
Italië1,551,40
Kroatië1,221,14
Luxemburg1,140,98
Oostenrijk1,151,09
Polen1,051,01
Portugal1,481,25
Roemenië1,081,15
Slovenië1,231,12
Spanje1,191,09
Tsjechië1,091,03
Zweden1,391,39
Zwitserland1,381,40

De peildatum van deze benzineprijzen is eind oktober 2016.

Nederland

Nederland staat op nummer één als het gaat om de duurste benzine in Europa. Alleen wat betreft dieselprijzen staan we niet bovenaan.

Als je dicht bij de grens woont, ben je voordeliger uit in België of Duitsland.

Europa

Hoewel de landen in de buurt van Nederland nog wel vergelijkbare prijzen tonen, liggen de prijzen in Oost-Europese landen maar ook Spanje een stuk lager. Luxemburg heeft de goedkoopste benzine en diesel.

Als je kijkt naar de benzine prijzen dan is Nederland in sommige gevallen meer dan 40 procent duurder in vergelijking met andere Europese landen.

Wereld

In mei 2008 verrichtte CNN money onderzoek naar brandstofprijzen over de gehele wereld. Nederland staat op de wereld ranglijst van duurste benzine op nummer vijf. Alleen Groot-Brittannië, Noorwegen, Eritrea en Bosnië-Herzegovina hadden destijds hogere benzineprijzen.

Voor de goedkoopste benzine ter wereld moet je zijn in Venezuela, Iran en Saudi-Arabië. In de top tien van goedkope landen qua benzineprijzen staan verder nog Qatar, Egypte en Koeweit.

November 2010 heeft het Duitse onderzoeksinstituut GIZ een nieuw onderzoek gedaan. Nederland stond toen op de derde plaats in het overzicht van hoogste benzineprijzen. Alleen Turkije en Eritrea stonden toen nog boven Nederland.

Accijns

De oorzaak dat Nederland zo hoog eindigt qua benzineprijs: alle accijnzen en de btw die daarbovenop geheven wordt. Daar is Nederland toch wel een topper in. Uit oud onderzoek blijkt dat bij 20 procent BTW 63 procent van de verkoopprijs van benzine naar de overheid gaat. Allemaal door middel van btw en accijns. Bij diesel is dit percentage iets lager, namelijk 53,6 procent. Inmiddels ligt de btw op 21 procent en heeft de benzineprijs in Nederland een nieuw record bereikt.

Maar ook zonder accijns en btw is onze benzine duurder. De kale benzineprijzen (zonder accijns en btw) zijn in andere Europese landen lager dan in Nederland.

In Nederland komt een tijd dat sommige mensen hun auto niet meer zoveel kunnen gebruiken als ze zouden willen, puur omdat de benzineprijzen te hoog worden. En dat is dan niet alleen de schuld van de dure olie, maar ook van onze eigen regering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?De hoogte van de brandstofprijzen wisselen nogal eens. Zijn de prijzen hoog? Dan horen en zien we hierover veel in het n…
Waarom is de benzine in Nederland zo duur?Waarom is de benzine in Nederland zo duur?Waarom is de benzine in Nederland zo duur? En waarom is die prijs niet altijd hetzelfde? De prijs van de benzine in Nede…
nieuws uitgelichtEconomische Zaken wil benzineprijs beter vergelijkbaar makenHet ministerie van Economische Zaken vindt dat de benzineprijzen van de diverse tankstations beter te vinden moeten kunn…
Record benzineprijzen en goedkoper tankenEen auto is duur, maar voor sommige mensen onmisbaar. De benzineprijzen wisselen regelmatig qua prijs. Nederland is hela…
Benzineprijs door accijns hoogBenzineprijs door accijns hoogBrandstof is duur aan de pomp in 2017 en 2018, het valt bijna altijd tegen. Hoe duur is dat eigenlijk? De benzineprijs,…
Bronnen en referenties
  • ANWB, Onderzoeksinstituut GIZ

Reageer op het artikel "Benzineprijzen Nederland: Veel duurder dan elders in Europa"

Reacties

Stephan, 02-10-2012 22:01 #11
Ik zeg staken! Gewoon heel het verkeer plat gooien op een dag overal files creëren. Al die ** belastingen haal het niet bij de werkende mensen maar lekker bij de overheid als het 2 euro wordt moet er echt iets gebeuren want anders wordt het alleen maar verhoogd.

Mj Kaslander, 29-02-2012 20:39 #10
Belachelijk deze brandstofprijzen! Dit is perfekt voor het opkrikken van de Economie.Het is nog nooit anders geweest VVD voor [Rijken] Wij denken dat we massaal in Nederland moeten staken.Minimaal 1Dag Alles plat. Kijken of ze dan in Den Haag een Toontje lager gaan zingen.GR M Kaslander.

Quaden, 11-05-2011 11:31 #9
Als de regering nou eens inleverd qua inkomsten of gedwongen ontslagen en dat zou al een stuk in de goede richting worden, de maatschappij betaalde altijd de salarissen van de grote mannen in de regering. Dat zou eens anders moeten worden en dat de maatschappij wat in elkaar schuift en niet uitelkaar gedreven wordt, de minima is al zo laag in Nederland dat er al vele mensen al bijna niet meer fatsoenlijk kunnen leven of zo gezegd ontruimingen van woningen en dat zal alleen maar erger worden als de regering maar hun eigen weg doet en niet luisterd naar de bevolking. De deurwaarders hebben momenteel een goede bron van inkomsten aan de burgers van Nederland. WAARHEEN GAAN WE NU?

Me, 23-12-2010 18:14 #8
Volgens mij is in Turkije benzine het duurste. Namelijk omgerekend 2;- per liter.

Cees, 31-03-2010 00:55 #7
Ik heb er een zwaar probleem mee dat ik in mijn schip autodiesel moet tanken terwijl ik gewoon de Noordzee op ga.
Mijn collega in Venezuela betaalde ca 9 cent per liter terwijl ik 1.14 euro moet betalen per liter.
Dat tikt nogal door als je 20 ton moet innemen bij vertrek. Wat is dat voor iets? En waar blijft mevrouw Croes die ons tegen kartels moet beschermen? Dit is je reinste maffia afpersing.

Hanny Smith, 26-04-2009 17:23 #6
Waarom is die benzine (en de rest ook hoor) nu zoveel duurder? Het is pure geldklopperij. Als men echt zo begaan is met het milieu, zouden ze niet dat idiote idee willen doorvoeren van de km-tellng. Het maken van die kastjes alleen al: kost handenvol geld en is niet echt milieuvriendelijk. En de adminisratieve rompslomp, zelfde laken een pak. En de mensen die anders de weg op moesten of juist niet: alles blijft hetzelfde. Beter werkt het systeem van Duitsland: een gedeelte wegenbelasting betaalt iedereen en daarnaast zit de rest in de benzineprijs verrekend. Zo betalen ook toeristen voor het gebruik (slijtage) van de wegen!

Jour (infoteur), 02-09-2008 19:53 #5
Beste Janns,

Als je het artikel goed leest, is de benzine hier het duurst alleen de DIESEL niet. Daarnaast weet ik dat de kale brandstofprijs in Nederland het hoogste is van Europa, aangezien ik daar zelf ook over geschreven heb (zie de link onder de tussenkop accijns) Beetje jammer dat je zo reageert, terwijl je het artikel niet eens goed leest.

Janns, 02-09-2008 19:16 #4
Was een onzinnig artikel. Zeggen dat de benzine hier duurder is dan in de rest van Europa, dus het doen overkomen dat het hier 't duurst is (zie bijv tabel), terwijl het in 3 andere Europese landen nog duurder is dan hier… Beetje jammer. En het komt niet alleen door de accijnsen. De 'kale' branstofprijs is in Nederland het hoogste van Europa. Gemiddeld 8 cent duurder. http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/3461909/Hoogste-prijzen-Europa.ece

Indy, 16-07-2008 22:24 #3
Inderdaad een heel erg goed artikel, maar helaas zijn wij in Nederland niet zo solidair als bijv. de Fransen. Die slaan de handen ineen en gaan staken. Wij Nederlanders klagen veel, maar actie… ho maar.
Hopelijk verandert dat eens een keer.

Costaric (infoteur), 15-07-2008 08:01 #2
Goed artikel Jour! De prijzen rijzen inderdaad zo langzamerhand de pan uit. In het volgende artikel: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/19878-brandstofprijzen-in-europa.html kun je zien hoe de prijsverschillen in Europa zijn. De prijzen worden regelmatig bijgewerkt, omdat ze nogal aan schommelingen onderhevig zijn. Succes verder! ;)

Victorho (infoteur), 15-07-2008 00:14 #1
Wat me vorige week opviel in Hongarije is dat diesel daar duurder is dan benzine. Weet jij daarvoor een oorzaak?

Helaas betaal je daar geen 1,16 meer zoals de ADAC heeft berekend, denk eerder aan 1,40 per liter benzine. In ieder geval goedkoper dan hier in Holland :-). Reactie infoteur, 15-07-2008
De vraag naar diesel is aan het stijgen (in vergelijking met benzine), waardoor het prijsverschil tussen benzine en diesel steeds kleiner wordt en in sommige landen diesel zelfs al duurder is dan benzine.

Olieraffinaderijen kunnen niet makkelijk overschakelen van de productie van benzine naar diesel, dus deze trend zal zich voorlopig voortzetten.

Infoteur: Jour
Laatste update: 21-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 11
Schrijf mee!