InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De elektrische auto; stiller, zuiniger, duurzamer, beter!

De elektrische auto; stiller, zuiniger, duurzamer, beter!

Elektrische auto's rijden al meer dan 100 jaar rond op de wegen. Helaas pruttelen ze niet, laten ze geen rook achter, stinken ze niet en zijn ze geluidloos. De benzine-auto daarentegen heeft dat allemaal wel! Daarom is de elektrische auto nooit echt populair geworden ondanks dat de elektrische auto op het gebied van duurzaamheid, energieverbruik en efficiëntie superieur is ten opzichte van zijn benzineslurpende concurrent. Lees meer over de elektrische auto en zijn geschiedenis in dit artikel.

Inhoudsopgave

Stratingh

De eerste elektrische auto ter wereld is gemaakt door de Groningse professor Stratingh in 1835. Deze professor uit het noorden van Nederland heeft meer uitvindingen gedaan op het gebied van mobiliteit; zo heeft hij ook stoomauto's ontworpen. Tot 1920 waren er in de wereld veel meer elektrische auto's en stoomauto's dan benzine-auto's. Elektrische auto's hebben weinig onderhoud nodig. De techniek van een elektrische motor is relatief simpel. De elektrische auto's reden rond de eeuwwisseling naar de 20e eeuw veel sneller dan de benzineauto's. Overigens waren de stoomauto's in die tijd de snelste auto's; de stoomauto heeft als eerste de snelheidsgrens van 100 km/h doorbroken.

Onderhoud

Van het onderhoud aan een elektrische auto krijgt de monteur geen vieze handen. In tegenstelling tot benzineauto's hoeft er niet met smeer- en motorolie gewerkt te worden. De elektrische auto heeft geen uitlaatgassen. De elektrische motor heeft nauwelijks geluid. Het zou stil op de wegen zijn als iedereen een elektrische auto reed. Omdat er minder mechanische onderdelen in een elektrische auto zitten, gaat er minder aan kapot. Deze auto is dus veel betrouwbaarder dan de benzineauto waarmee iedereen rond tuft.

Waarom benzine?

De vraag bij vele lezers rijst is: waarom zijn we als maatschappij ooit begonnen met in een stinkende, vervuilende, duurdere benzineauto te rijden? Het antwoord is simpel: omdat de auto-industrie dan meer geldwinst kan behalen. Juist doordat er veel meer onderhoud gepleegd moet worden aan de benzineauto, levert de auto meer op; de bedrijven kunnen smeerolie en motorolie verkopen. Bovendien moeten er vaker onderdelen vervangen worden in de motor. Zoals iedere autobezitter weet is een auto geen eenmalige uitgaaf. Na het kopen van een auto moet er nog zeer vaak voor reparaties gelapt worden. Autobezitters denken dat dat heel normaal is maar ze beseffen niet dat de industrie juist opzettelijk de auto's zo maakt dat ze snel weer kapot gaan.

Ford

Als aanvulling op bovenstaand antwoord moet ook worden vermeld dat door het vinden van grote olievelden in Texas, de benzine veel goedkoper werd. Bovendien had meneer Ford als eerste zijn benzine-auto, genoemd naar hemzelf, in massaproductie genomen waardoor begin 20e eeuw de elektrische auto drie maal zo duur was als benzine-auto.

EV1

In de jaren 90 van de vorige eeuw werd door de Amerikaanse autofabrikant General Motors een elektrische auto op de markt gebracht; de EV1. (EV=Electric Vehicle.) Deze auto reed zeer snel; je kon er snelheidsboetes mee krijgen op de snelweg. Ook was hij stil, milieuvriendelijk, onderhoudsarm en zeer goedkoop in verbruik. De autobezitters, waaronder enkele filmsterren zoals Mel Gibson, waren razend enthousiast.

Winst vs Welvaart

Ondanks dat de elektrische auto al ruim 170 jaar bestaat is er weinig technische vooruitgang geboekt. Er zijn legio voorbeelden van oliemaatschappijen die de rechten opkochten van elektrische motoren met als enige doel: zorgen dat zoiets nooit op de markt komt. Een voorbeeld hiervan in de recente geschiedenis is het feit dat Texaco eind 20e eeuw de rechten van de EV1 opkocht. Korte tijd later stopte GM met het produceren van de EV1 terwijl er een lange wachtlijst was van klanten. General Motors heeft zelfs geprobeerd om de waarheid te verdraaien tegenover de buitenwereld; de autofabrikant liet weten dat er absoluut geen belangstelling voor elektrisch rijden. Ze logen keihard tegen het publiek. De reden dat ze logen was in feite: de overweldigend grote belangstelling voor de elektrische auto! Ze waren bang dat als de EV populair zou worden, de benzine-auto's niet meer verkocht werden. Iedere econoom weet dat de automobielindustrie en de olieindustrie hecht met elkaar verweven zijn. Als de elektrische auto populair is, zullen de inkomsten van de olieindustrie scherp dalen. Bovendien zullen de extra smeerolie en motorolie ook niet meer verkocht hoeven worden. Kortom; de omzet in deze beide industrieën zou sterk dalen. Bedrijven zijn op kapitalistische motieven gestoeld; men wil zoveel mogelijk winstkapitaal en dat kan het best bereikt worden door een hoge omzet. Maatregelen die ertoe leiden dat de omzet omlaag gaat zullen in een gezond kapitalistisch bedrijf nooit genomen worden, ook niet als er argumenten van luchtvervuiling, stank, langdurig onderhoud en lawaai tegenover staan. De samenleving is minder comfortabel hierdoor. Dat wij moeten leven in de stank van uitlaatgassen en temidden van het lawaai is te danken aan het winstbejag van bedrijven. Menig werknemer werkt voor een groot deel om auto te kunnen rijden; dat beperkt mensen in hun vrijheid..

Actieradius

Een van de weinige nadelen van een elektrische auto was tot voor kort zijn actieradius; de maximale afstand die het voertuig af kan leggen zonder bij te tanken. De meeste benzine-auto's hebben een actieradius van ongeveer 700 kilometer. Omdat er accu worden gebruikt om de stroom op te slaan kon de actieradius van een elektrische auto nooit erg hoog zijn. Accu's waren immers vroeger heel zwaar. Tegenwoordig is de technologische ontwikkeling op het gebied van accu's veel verder dan 15 of 20 jaar terug. Denk maar aan al de prestaties die gsm's, I-pods en laptops leveren uit hun accuutje. Dat heeft ook grote voordelen voor de elektrische auto. Er is nu een model op de markt; de Tesla Roadstar die een actieradius van 350 km heeft. Maar met de huidige stand van techniek op accu-gebied moet het al mogelijk zijn om auto's met een actieradius van 1000 km te maken. Bovendien kan de elektrische auto worden voorzien van zonnepanelen. Zijn actieradius wordt hiermee, met name op zonnige dagen, vergroot en daarbij wordt het brandstofverbruik nog goedkoper. Op dit moment zijn er nog maar erg weinig elektrische auto's die een zonnepaneel hebben maar het is technisch gezien wel mogelijk. Als de auto helemaal is opgeladen en je gebruikt hem een dagje niet dan levert de auto met zonnepaneel stroom voor je huis. Dat gaat dan via dezelfde kabel als waarmee je de auto normaal gesproken oplaadt.

Politiek

De elektrische auto had een waanzinnig succesverhaal kunnen zijn als de nationale overheden de bedrijven hadden gedwongen auto's met elektrische motor te maken. Nu zitten veel naties met een enorme toevoer aan benzine-accijnzen naar de schatkist waardoor ze als het ware afhankelijk zijn geworden van de olie-industrie. Als er niet meer op benzine gereden zou worden, zou de overheid veel minder inkomsten ontvangen. Dat is de reden dat de wereldpolitiek zeer laks is als het gaat om het terugbrengen van het benzineverbruik. Toch wil het publiek zeer graag rijden in een schone, goedkope en stille auto. Waarschijnlijk zal voor ieder land in de wereld gelden dat als er een politieke partij opstaat die zo moedig is om het invoeren van elektrische auto's te verplichten, deze partij mateloos populair wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Autoverzekering voor elektrische auto: Waar moet u op lettenAutoverzekering voor elektrische auto: Waar moet u op lettenEr komen steeds meer elektrische auto's in Nederland. Deze vorm van autorijden brengt specifieke eisen voor de autoverze…
Zero Emission: de elektrische auto's van RenaultIn 2011 brengt Renault zijn eerste elektrische auto's op de markt, en in 2012 vier verschillende modellen die voor versc…
Elektrische auto: voordelen & nadelenEen elektrische auto is een auto die wordt aangedreven door een elektromotor en op elektriciteit rijdt. Tot nu toe loopt…
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…
Welke elektrische auto's zijn er?Hoewel nog niet erg populair is de elektrische auto zeker bezig aan een opmars. Als je er eentje wil kopen heb je dus al…
Bronnen en referenties
  • http://www.rug.nl/museum/geschiedenis/hoogleraren/stratingh
  • http://inventors.about.com/library/weekly/aacarselectrica.htm
  • Documentaire: Who Killed The Electric Car (gratis te zien op internet)

Reageer op het artikel "De elektrische auto; stiller, zuiniger, duurzamer, beter!"

Reacties

John, 13-06-2011 23:08 #7
Ik ben helemaal mee eens wat hier boven staat. In NL. staat de elektrische auto in kinderschoenen, omdat de politiek het eigenlijk niet stumileerd. En in 2010 hebben ze de regels voor het bouwen van electrische auto's aangescherpt. Het is dus eigenlijk een ontmoedigings beleidt om elektrisch te gaan rijden. Ik ben nog altijd van plan om een zelf te gaan bouwen.

Mr_anderson, 15-04-2011 12:06 #6
Lekker objectief geschreven en ge vergeet trouwens dat de meeste stroom opgewekt wordt door het verbranden van fossiele brandstoffen of, nog erger, kolen. Een batterij heeft een efficiëntie van ca 90 % en een centrale is niet veel efficiënter dan een verbrandingsmotor. Het maken van de batterijen opzich is ook veel vervuilender dan het maken van een auto met verbrandingsmotor. Vooral het maken van een Lithiumbatterij is een milieuonvriendelijke nachtmerrie en we zijn afhankelijk van o.a. Brazilië voor deze Lithium (aangezien het niet goed gerecycleerd kan worden). Het is dus helemaal niet zo dat elektrische auto's helemaal zuiver zijn en zoveel beter voor het milieu. Men moet eerst hernieuwbare energie hebben voor men deze elektrische auto in grote schaal mag invoeren.

Tom008 (infoteur), 26-12-2008 13:18 #5
De partij voor elektrische auto's oprichten misschien?

Leo Schrader, 24-12-2008 00:24 #4
Hier moeten wij (de gemeenschap) wat aan doen, via de politiek!

Christiaan, 11-11-2008 23:51 #3
Aan de andere kant van de Noordzee is ook al het een en ander te vinden; http://www.greencarsite.co.uk/electric-vehicles-cars.htm

Voor zover ik weet heeft Texaco trouwens niet de alle rechten gekocht van de hele EV-1, maar alleen het patent overgenomen op het gebruik van NiMH-batterijen om voertuigen aan te drijven, en heeft het een belangrijk aandeel (dat daarvoor in handen was van GM) genomen in de fabriek die dergelijke accu's zou leveren tbv de EV-1.

Tom008 (infoteur), 28-08-2008 18:44 #2
Beste Cor Merten,
Vanaf 2010 zullen de eerste elektrische auto's in de showrooms staan. Verscheidenen Europese landen zoals Spanje, Portugal en Denemarken willen dat er rond die tijd honderduizenden EV's rond rijden. Onder andere Renault heeft aangegeven modellen om te bouwen van benzinemotoren naar elektrische motoren. De afstand van 120 km/dag is geen bezwaar; de actieradius van elektrische auto's begint tegenwoordig bij 500 km. Je zou eventueel nu via internet een electrische auto(Roadster of Zap x) kunnen importeren, maar dat is vrij ingewikkeld.

Cor Merten, 25-08-2008 14:20 #1
Ik lees in de media artikelen over hybride auto's. Ik wil echter een elektrische auto, met een dak en moterkap van zonnepanelen, geen hybride.
Ik rijd voor mijn werk (softwarehouse) dagelijks tot 120km. Dat is prima te doen met een elektrische wagen met beperkt actieradius.
Is er zicht op dergelijke auto's in de nabije toekomst (De RAV en de EV waren hier al dicht bij).

mvrgr
Cor Merten
06 30087815

Infoteur: Tom008
Laatste update: 06-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Elektrische auto
Reacties: 7
Schrijf mee!