InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tips om met een elektrische auto op vakantie te gaan

Tips om met een elektrische auto op vakantie te gaan

Tips om met een elektrische auto op vakantie te gaan Als je met een elektrische auto naar het buitenland op vakantie wilt gaan is het verstandig om rekening te houden met het bereik van de accu. Er spelen verschillende factoren mee die invloed hebben op de actieradius. Het bereik van een elektrische auto is bijvoorbeeld bij elk merk en type verschillend. Ook speelt de rijstijl een grote rol. Daarbij zijn ook de weersomstandigheden van invloed. Ga je in de zomer op vakantie dan heb je te maken met warm weer en staat de airco misschien aan. Dat vraagt weer extra energie van de accu. Het is dus moeilijk te zeggen welk merk elektrische auto het zuinigst is en het meeste bereik heeft. Maar ga je met een elektrische auto naar het buitenland op vakantie, dan is het handig om vooraf je route te plannen en gebruik te maken van een aantal handige tips.

Route van de vakantie plannen

Voor een autovakantie met een elektrische auto is het vooraf plannen van de route naar het buitenland geen overbodige luxe. Check bijvoorbeeld als eerste hoe het gesteld is met de dekking van de laadstations in de landen waar je doorheen rijdt. De grote laadstations staan langs de snelweg vlak bij een tankstation van fossiele brandstof. Dat kan handig zijn om eventueel een rustpauze in te lassen.

Accu opladen tijdens een overnachting

Wat voor het plannen van de route ook zeker niet onbelangrijk is, is het kiezen van een overnachting tijdens je reis naar het vakantieadres. Wees ervan bewust dat bijvoorbeeld tijdens het hoogseizoen de laadpalen langs de autosnelwegen druk bezet kunnen zijn. Uit reisverslagen op internet blijkt dat mensen dan doorrijden naar de plaats van overnachting, met de overtuiging dat daar de accu opgeladen kan worden. Maar niet alle slaapaccommodaties beschikken over een laadstation. Door die factoren kun je er dan rekening mee houden dat de reis al gauw een paar uur langer gaat duren. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn maar het is wel verstandig om dit goed te plannen als je van plan bent om onderweg te overnachten en ondertussen de auto op wilt laden. De volgende dag kan de reis uitgerust en met een volle accu vervolgd worden.

Actueel overzicht van ANWB over de laadpalen en laadstations in Europa

Op internet staat een ruim aanbod van websites waarop je een overzicht kunt krijgen waar tijdens de route de accu van de elektrische auto opgeladen kan worden. Let erop of de geraadpleegde website actueel is en of dat de aanbieder nog wel bestaat. Er zijn namelijk websites en aanbieders die niet meer actief zijn. Het zou jammer zijn als je aan de hand van zo'n website je route naar de vakantiebestemming in kaart brengt, en bij aankomst ontdekt dat het laadpunt niet meer bestaat. Ga in dit geval naar de website van de ANWB. Daarop is een actueel en betrouwbaar overzicht te vinden van laadpalen en laadstations.

Check de laadsleutel en de laadstekker

Als je de route gepland hebt dan is het belangrijk om nog een aantal andere zaken te controleren. Bij het laden van een elektrische auto heb je namelijk een 'laadsleutel' en een 'laadstekker' nodig. Een laadsleutel is in principe gewoon een tankpas voor elektrische auto's. Let erop dat contant afrekenen voor de stroom bij een laadpaal of laadstation niet mogelijk is. Het merk of de aanbieder van de laadpalen en laadstations worden ook wel 'providers' genoemd. Deze providers bieden laadsleutels aan waarmee bij een groot aantal laadstations de accu opgeladen kan worden. De laadpalen en laadstations zijn onbemand. Dat wil zeggen dat er geen shop is en geen personeel aanwezig is die kan helpen als er bijvoorbeeld problemen zijn met de laadsleutel. Alle hulp is op afstand en kan in het buitenland soms voor taalproblemen zorgen.

Betalingen in het buitenland

Let er ook op dat de laadsleutel ingesteld moet worden op 'betalingen in het buitenland'. Laadsleutels (van alle providers) die in Nederland gebruikt worden staan namelijk niet automatisch ingesteld op betalingen in het buitenland. Dit is net als bij alle betaalpassen een ingestelde beveiliging tegen fraude. Je kunt er tenslotte van uitgaan dat net als de brandstofprijzen, ook de kosten voor het opladen van een elektrische auto, in het buitenland kunnen verschillen ten opzichte van Nederland. Ook wordt er bij het elektrisch laden een starttarief in rekening wordt gebracht. Wees je er ook van bewust dat het starttarief bij de verschillende aanbieders kan verschillen.

Plugsurfing

Net zoals het aanbod van merken met fossiele brandstof is er ook de keuze van aanbieders van laadstroom. Zo is er dus ook voor elektrische auto' s ruime keus van verschillende aanbieders van laadsleutels. Niet bij elke elektrische auto wordt standaard een laadsleutel geleverd. Die keus is aan de klant zelf. Op de website van de ANWB adviseren ze een laadsleutel van Plugsurfing. Plugsurfing is een aanbieder waar je eenvoudig en voor weinig kosten een laadsleutel kunt aanvragen. De kosten van de stroom reken je achteraf na een laadbeurt af. Volgens de informatie op de website van Plugsurfing is het wel noodzakelijk dat je een creditcard hebt. Voor mensen die nog geen creditcard hebben geeft dat dan weer extra kosten. Ook is het mogelijk om de app van Plugsurfing te downloaden. Het voordeel van die app is dat je daarop bijvoorbeeld kunt zien welke laadpunten bezet of defect zijn. Het komt namelijk nogal eens voor dat een laadpaal niet naar behoren werkt.

Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay
Laadstekker voor elektrische auto
Het gebruik van een laadstekker geeft nogal misverstanden. Veel mensen denken namelijk dat de laadstekker van de elektrische auto op alle laadpalen passen. In Nederland is dat voor een groot deel wel zo maar niet in het buitenland. De laadstekkers zijn onderverdeeld in verschillende type's. Laadstekker ‘type 2’ past op de meeste laadpalen binnen Europa. Maar let op want Frankrijk en Italië hebben daar weer een uitzondering op. Voor een deel van de laadpalen in Frankrijk en Italië wordt namelijk laadstekker ‘type 3’ gebruikt. Deze laadstekker is overigens niet overal in Nederland even gemakkelijk verkrijgbaar dus wees er op tijd bij met het bestellen ervan. Met de aanschaf van een laadstekker in het buitenland ben je in de regel veel duurder uit.

Caravan achter de elektrische auto

Als je van plan bent om met de elektrische auto en een caravan op vakantie te gaan, dan zijn er een aantal belemmeringen. Niet alle elektrische auto's mogen namelijk een caravan trekken. Vraag het voor de zekerheid na bij de dealer of controleer het in het instructieboekje. Wanneer het wel kan is er een maximaal gewicht van de caravan toegestaan. Door het trekken van de caravan gaat ook het verbruik van de elektrische auto toenemen. Ook kan het belemmeringen geven bij het laden van de auto. In reisverslagen op internet beschrijven sommige mensen dat de caravan eerst afgekoppeld moet worden om bij de laadpaal te kunnen komen.
© 2019 Hessel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Elektrische auto: Auto van de toekomst?Elektrische auto: Auto van de toekomst?Steeds meer mensen houden rekening met de gezondheid van het milieu en dat zie je ook aan de opkomst van elektrische voe…
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…
Koop nu een elektrische auto!Een elektrische auto kopen is geen toekomstmuziek. Hij is te koop in Nederland. Er zij meerdere elektrische modellen lev…
Geen nieuwe auto kopen op fossiele brandstofGeen nieuwe auto kopen op fossiele brandstofMet een nieuwe auto kun je tegenwoordig tien tot vijftien jaar vooruit. Is het wel slim om nog een auto te kopen op foss…
Belasting: vrijstelling voor elektrische auto'sBelasting: vrijstelling voor elektrische auto'sSteeds meer mensen kopen een elektrische auto. Het is aantrekkelijk om een elektrische auto te kopen vanwege de vrijstel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MikesPhotos, Pixabay
  • https://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/waar-staan-de-oplaadpunten
  • https://geldtelmachine24.nl/ev-laadkabel/?gclid=EAIaIQobChMInJCOi8aW4wIVlOh3Ch2boABBEAAYASAAEgLbn_D_BwE
  • https://caravantrekker.nl/vragen/vraag_antwoord.php?id=103223
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Tips om met een elektrische auto op vakantie te gaan"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 11-10-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!