InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > LEZ Brussel: boete 2018 en 2019 bij niet registreren auto

LEZ Brussel: boete 2018 en 2019 bij niet registreren auto

LEZ Brussel: boete 2018 en 2019 bij niet registreren auto Er is steeds meer aandacht voor de luchtkwaliteit in steden, zo ook in Brussel. Dat betekent dat sommige auto's Brussel niet meer in mogen. Brussel heeft namelijk een lage emissiezone, LEZ. Wie dat wel doet, riskeert een hoge boete. Maar ook wie een schone auto rijdt en niet in Brussel geregistreerd staat, kan een hoge boete voor zijn personenauto krijgen. U wilt een dagje met de auto vanuit Nederland naar het Brussels Gewest, registreer u dan. De registratie is gratis. Niet vooraf registreren betekent waarschijnlijk een hoge boete, ook al voldoet de uitstoot van uw auto volledig aan de normen.

Autoboete Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Met de auto naar Brussel

U kunt met het openbaar vervoer naar Brussel, maar velen zullen toch ook kiezen voor de auto. Als u met de auto naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest rijdt, is het goed om te weten dat in dit gebied de luchtkwaliteitsnormen voor de uitstoot van auto's zijn verhoogd. Sommige auto's mogen het gewest per 1 oktober 2018 niet meer in. Slimme camera's houden u in de gaten en een boete is snel uitgedeeld.

Wat is het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Oppassen dus als u met een Nederlands voertuig naar Brussel rijdt. De verscherpte normen gelden overigens voor het gehele Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat wil zeggen:
  • Anderlecht;
  • Brussel stad;
  • Elsene;
  • Etterbeek;
  • Evere;
  • Ganshoren;
  • Jette;
  • Koekelberg;
  • Oudergem;
  • Schaarbeek;
  • Sint-Agatha-Berchem;
  • Sint-Gillis;
  • Sint-Jans-Molenbeek;
  • Sint-Joost-ten-Node;
  • Sint-Lambrechts-Woluwe;
  • Sint-Pieters-Woluwe;
  • Ukkel;
  • Vorst;
  • Watermaal-Bosvoorde.

Overgangsperiode 1 januari 2018-1 oktober 2018

Tot 1 oktober gold er een overgangsperiode, dat wil zeggen dat u met een vervuilende auto nog in het Brussel Gewest mocht rijden en geen boete kreeg. Overigens ontving u dan wel een brief thuis wanneer u met een niet toegelaten auto op de openbare weg gesnapt werd. In juni 2018 kregen kregen 3.000 Brusselse eigenaars van een voertuig een waarschuwende brief. De overgangsperiode was bedoeld om aan de nieuwe maatregel te wennen en zo mogelijk te kiezen voor een ander voertuig. Voor dieselvoertuigen met normen Euro 0 en Euro 1 is het verboden om in Brussel te rijden. De boete bedraagt 350 euro per overtreding. Vóór 1997 ingeschreven, betekent euronorm 0 of 1 en is de auto vóór 2001 ingeschreven, dan gaat het om euronorm 2.

Lage emissiezone LEZ in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest per 1 januari 2019

Brussel heeft dus een lage emissiezone, LEZ genaamd. Vanaf 1 januari 2019 gaan de normen en eisen verder omhoog. Ook de dieselvoertuigen met Euro 2-norm en benzinewagens met euronormen 0 en 1 zullen dan uit dit stedelijk gebied worden geweerd. De boete zal minimaal gelijk zijn aan 350 euro. De regels gelden voor personenwagens, bestelwagens tot 3,5 ton, bussen en autobussen. Wat betekent dit dan voor de Nederlanders?

Auto ingeschreven in België of in Nederland, registratie is noodzakelijk

Slimme camera's houden de auto's op de weg in de gaten en het aantal camera's dat dit werk verricht zal sterk worden uitgebreid. Waar het om wagens gaat die in België staan geregistreerd, kan snel worden vastgesteld wat voor voertuig het betreft en of men al dan niet in overtreding is. Komt de auto uit het buitenland, dan is dat niet zo eenvoudig mogelijk. Daarom eist Brussel dat als u met een auto die in het buitenland geregistreerd staat (uw Nederlandse auto bijvoorbeeld) Brussel in wilt rijden, u deze auto vooraf online registreert bij het gewest. Dat kan via de website lez.brussels.

Geen registratie LEZ Brussel, dan een boete vanaf oktober 2018

Dat betekent ook dat als uw voertuig niet bekend is in het Brussels Gewest en u wordt opgemerkt, u een boete van 150 euro zult krijgen. Het maakt daarbij niet uit of u een elektrische auto rijdt of een benzine auto, Waar het om draait is dat de Brusselse overheid eist dat u voor hen herkenbaar en traceerbaar bent. Meldt u zich niet op tijd aan, bijvoorbeeld omdat u niet weet dat dat moet, dan kan een dagje Brussel onbedoeld toch nog een duur uitstapje worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Webandi, Pixabay (bewerkt)
  • Anwb

Reageer op het artikel "LEZ Brussel: boete 2018 en 2019 bij niet registreren auto"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 05-10-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!