InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Sono Sion, de door zonnecellen aangedreven auto

Sono Sion, de door zonnecellen aangedreven auto

Sono Sion, de door zonnecellen aangedreven auto Tussen de gevestigde orde een nieuw automerk starten is lef hebben. En dan zeker in een land als Duitsland waar Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen en Opel erg populair zijn. Toch heeft het Duitse Sono Motors het gedaan, het eerste rijdende prototype met elektromotor en zonnecellen heeft het levenslicht gezien en wordt anno 2018 uitvoerig getest. Het is de Sono Sion en deze komt vanaf 2019 uit de fabriek gereden. Volgens de ontwerpers staat het prototype qua ontwerp dicht tegen het uiteindelijke productiemodel aan. Wat is het voor auto en wanneer startte zijn ontwikkeling?

Het doel van de oprichters van Sono Motors

Twee vooruitstrevende en milieubewuste vrienden, Laurin Hahn en Jona Christians, hadden het plan opgevat om elektrisch autorijden betaalbaar te maken. Toentertijd, in 2012, waren elektrische auto's qua aanschaf een aanslag op de portemonnee, althans voor het gros van de mensen. En dat niet alleen, het aantal kilometers dat er met het elektrische wagenpark in één rit kon worden afgelegd, de actieradius, was beperkt. Dan moest de auto gedurende enkele uren weer aan de stekker.

Hahn en Christians vonden dat het beter kon en samen besloten ze elektrisch rijden betaalbaar te maken voor het grote publiek. Maar het belangrijkste doel voor de oprichters is het beschermen van het milieu. Dat is voor hen de enige reden waarom Sono Motors bestaat. Sono werd de naam voor de nog te ontwikkelen auto omdat dit lekker in het gehoor lag. De benodigde financiën werden via crowdfunding binnengehaald waardoor Sono Motors binnen enkele weken al vier keer het bedrag binnengeharkt had dat nodig was voor ontwikkeling van de eerste auto. Het idee werd zelfs zo goed bevonden, dat investeerders in de rij stonden om een welkome kapitaalinjectie te doen.

Bezwaren elektrische auto weggenomen

De elektrische auto's die anno 2016 al bestonden, zoals de Toyota Prius, BMW i3 en Tesla, hadden een relatief hoog prijskaartje achter de voorruit hangen in vergelijking met de traditionele auto's die de energie uit fossiele brandstoffen halen. Die hoge aanschafprijs is voor veel mensen een reden om terughoudend te zijn bij de aanschaf.

Ook de actieradius van de gevestigde elektrische auto's is zoals gezegd beperkt. Dat is bij de Sono Sion trouwens niet veel anders. Maar met het unieke concept van zonnepanelen die op de auto zijn geschroefd wordt de actieradius met 15% verhoogd. Maar dit niet alleen; om de prijs van de Sono Sion laag te houden hebben de oprichters de buitenlaag van de auto van kunststof vervaardigd zodat een dure lak niet nodig is. Veel keuze in kleur is er dan ook niet, sterker nog, zwart is de kleur van de Sono Sion. De prijs voor de Sono Sion is 16.000 euro en wanneer men de accu erbij koopt, in plaats van huurt, moet er 4.000 euro bijbetaald worden.

Gemakkelijk en goedkoop te repareren

De Sono Sion is verder relatief eenvoudig opgebouwd en is er voor de batterijen, de elektromotor, stoelen en de wielophanging gekozen voor inkoop van deze onderdelen omdat deze onderdelen in eigen beheer moeilijker te ontwikkelen waren. Verder is er geshopt bij Ford voor de buitenspiegels. Bewust is er gekozen voor een hoekige vorm en dat is tweeledig; enerzijds omdat de productiekosten laag gehouden kunnen worden omdat er geen designgerelateerde vormen in de carrosserie aangebracht hoeven te worden en als tweede punt, nog belangrijker, er is een zo groot mogelijk oppervlak gecreëerd voor de plaatsing van de zonnecellen. Deze zonnecellen kunnen tegen een stootje en ook de rest van de Sono Sion is niet nodeloos ingewikkeld zodat reparaties eenvoudig zijn uit te voeren.

Actieradius Sono Sion

Met de Sono Sion is er een afstand af te leggen van 250 kilometer en dat is niet veel meer dan de langer bestaande geëlektrificeerde auto's. Maar het mooie van de zonnecellen die op de Sion bevestigd zijn, is het feit dat de auto standaard oplaadt wanneer de zon zich laat zien. Of de auto rondrijdt of geparkeerd staat, de gratis kilometers worden toegevoegd. Het zorgt ervoor dat je, wanneer je 250 kilometer aflegt, er nog een 30 kilometer extra gereden kan worden. Genoeg voor de Sion om je naar het werk te rijden en om weer langzaam op te laden voor de reis terug terwijl je aan het werk bent.

330 cellen zorgen voor de energiewinst, energie die ook met andere Sionrijders gedeeld kan worden, maar dat zal niet vaak voorkomen. Wel leuk dat je allerlei apparaten van stroom kunt voorzien. Zo wordt een dagje survival met de meegebrachte Sion wat gemakkelijker. De auto beschikt over twee 220-voltstopcontacten.

Het interieur van de Sono Sion is ook relatief eenvoudig. Zeer interessant en ook uniek is dat er is gekozen voor mos voor de luchtfiltering. Dit mos is geïntegreerd in het dashboard en het zorgt ervoor dat ongeveer 20% van het fijnstof uit de lucht wordt gehaald. Op een scherm is alle informatie over de auto af te lezen.

Specificaties Sono Sion

De belangrijkste kenmerken van de Sono Sion zijn interessant te noemen:
  • Gewicht: 1.400 kg
  • Elektromotor: 109 pk (80 kW)
  • Lithium-ion accu: 35 kWh
  • Topsnelheid: 140 km/u
  • 0 - 100 km/u: 9 seconden
  • Actieradius: 250 km + 30 km
  • Opties: ABS, ESC, alarm en airbags
© 2018 Writeright, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ronde van Romandië 2008De ronde van Romandië situeert zich in het Franstalig gedeelte van Zwitserland. Recordhouder met het aantal overwinninge…
Elektrisch rijden: Peugeot iOnDe Peugeot iOn is een van die elektrische auto’s die niet alleen op autosalons en –shows als concept worden getoond, maa…
Hebben elektrische auto's de toekomst?Breekt de elektrische auto dankzij Tesla eindelijk door? Wat zijn de feiten? En zijn er andere alternatieven?
Hybride BMW i8 nader bekekenHybride BMW i8 nader bekekenIn april 2014 komt de nieuwe BMW i8 op de markt. Een hybride sportauto voor het sommetje van rond de 100.000 euro. De au…
Voor en nadelen van de elektrische autoVoor en nadelen van de elektrische auto2011 moet het jaar worden van de elektrische auto. Er komen steeds meer en beter ontwikkelde auto´s op de markt. Ook de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gellinger, Pixabay
  • Sono Motors, www.sonomotors.com, pagina bezocht op 01-09-2018
  • www.zerauto.nl, pagina bezocht op 02-09-2018

Reageer op het artikel "Sono Sion, de door zonnecellen aangedreven auto"

Infoteur: Writeright
Gepubliceerd: 10-09-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!