InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Rijden op CNG-aardgas: goedkoop, bi-fuel en milieubewust

Rijden op CNG-aardgas: goedkoop, bi-fuel en milieubewust

Rijden op CNG-aardgas: goedkoop, bi-fuel en milieubewust De keuze van een nieuwe wagen of auto is niet altijd eenvoudig. Kies je voor een nieuwe auto of ben je tevreden met een tweedehandswagen? Daarnaast dien je ook te beslissen over het automerk en wordt de keuze van brandstof steeds belangrijker. Naast de traditionele benzine- of dieselwagens worden er ook auto’s op propaangas (LPG) of aardgas (CNG) aangeboden. CNG betekent ‘Compressed Natural Gas’ of samengedrukt gas. Aardgas is als brandstof zeer goed voor het milieu en wordt anno 2018 als de meest groene oplossing beschouwd. Je rijdt als het ware milieubewust. De meeste aardgasvoertuigen zijn bi-fuel. Dit wil zeggen dat men eenvoudig kan overschakelen van aardgas naar benzine. De kostprijs per kilo brandstof CNG is ook voordeliger dan de prijs van benzine of diesel aan de pomp. Je kan dus goedkoop tanken. Het aantal tankstations waar CPG kan getankt worden is in volle uitbreiding en de verwachting is dat het aandeel aardgaswagens in de periode 2018-2023 sterk zal groeien.
Rijden op CPG-aardgas wordt populairder als groen vervoersmiddel / Bron: GoranH, PixabayRijden op CPG-aardgas wordt populairder als groen vervoersmiddel / Bron: GoranH, Pixabay

Rijden op aardgas (CNG): de technologie 'bi-fuel'

Bijna alle grote automerken zoals Audi, Volkswagen, Opel enzovoort, beschikken over aardgaswagens in hun aanbod. Aardgaswagens verschillen helemaal niet van de gewone wagens. De CNG-brandstof wordt opgeslagen in gasflessen die in het chassis van de auto worden geïntegreerd. Je zal echter van de CNG-technologie niet veel merken. Je start gewoon je wagen en vervolgens begin je te rijden, net zoals bij een klassieke wagen. De motor van een aardgaswagen maakt minder lawaai dan een klassieke motor. Nederland, Duitsland en vooral Italië maken meer en meer gebruik van de CNG-technologie. In Italië is de technologie zelfs al heel goed ingeburgerd en zouden er naar schatting anno 2018 ongeveer 800.000 wagens op CNG-technologie rondrijden. Op dit vlak loopt België heel wat achter. De verwachting is dat deze achterstand snel wordt ingehaald omwille van de goede kostprijs aan de pomp en de ‘groene’ voordelen die een aardgaswagen heeft. Auto’s op aardgas zijn ‘bi-fuel’. Dit wil zeggen dat de wagen werkt op twee verschillende soorten brandstoffen, namelijk gas en benzine. Je kan heel gemakkelijk overschakelen op benzine. Afhankelijk van het model, kan je 300 à 750 kilometer op aardgas rijden. De totale actieradius van een CNG-wagen met een 'bi-fuel’ tank bedraagt in bepaalde gevallen zelfs meer dan 1.000 kilometer. Meer en meer milieubewuste automobilisten verdiepen zich in de voordelen van CNG en overwegen om een CNG-voertuig aan te schaffen.

Verschil tussen CNG en LPG

LPG is de afkorting van Liquid Propane Gas (vloeibaar propaangas). LPG kan omschreven worden als een restproduct dat ontstaat bij de productie en behandeling van aardolie. Aardgas echter komt niet als vloeibare vorm in de auto terechtkomt. CNG is een samengedrukt gas, dat ook effectief op deze manier in de auto opgeslagen wordt. CNG is lichter dan lucht. Tests hebben uitgewezen dat er absoluut geen probleem is met de opslag van aardgas in de auto. Een aardgaswagen kan daarom bestempeld worden als een even veilige wagen als een benzine- of dieselwagen.

Aardgas is zeer milieuvriendelijk en draagt bij tot een beter milieu. / Bron: TheDigitalArtist, PixabayAardgas is zeer milieuvriendelijk en draagt bij tot een beter milieu. / Bron: TheDigitalArtist, Pixabay

Milieubewuste en groene keuze: CO2-uitstoot terugdringen met CNG

Aardgas is de milieuvriendelijkste brandstof van alle fossiele brandstoffen. De uitstoot van broeikasgassen (CO2) bij aardgasverbruik ligt heel wat lager. Minder CO2-emissie draagt bij tot een beter milieu en een minder snelle opwarming van de aarde. Kiezen voor aardgas is met andere worden kiezen voor een groenere toekomst en een milieuvriendelijkere planeet. Auto’s die op CNG rijden, stoten 27% minder CO2 uit dan een benzineauto en 12% minder dan een dieselwagen. Het maken van groene keuzes, op gebied van brandstofverbuik, zal meer en meer ingeburgerd geraken bij de consument. Indien je oude dieselwagen aan vervanging toe is, dan doe je er goed aan om ook eens naar de groene alternatieven op gebied van brandstofverbruik te kijken. Milieuvriendelijk en groen vervoer wordt de toekomst.

Goedkoop tanken aan de pomp

De prijs van CNG is goedkoop en zelfs lager dan de prijs van benzine of diesel. CNG wordt uitgedrukt in prijs per kilogram, omdat aardgas getankt wordt per kilogram. Een kilogram aardgas komt overeen met 1 euro. Algemeen kan men stellen dat de prijs van een kilogram CNG beduidend lager is dan de prijs van benzine of diesel. Met een kilogram aardgas kan men dezelfde afstand afleggen als met een liter diesel. Je kan dus heel wat centen uitsparen door het goedkoop CNG-alternatief te kiezen.

Waar kan je tanken in Europa?

Door de toename van het aantal aardgasvoertuigen wereldwijd, nemen ook het aantal tankstations waar men aardgas kan tanken toe. Het aantal aardgastankstations groeit zowel in België, Nederland, Europa als de rest van de wereld. Aardgas tanken kan lokaal in de buurt en zelfs onderweg naar één of andere vakantiebestemming. Op meerdere websites kan je terugvinden waar er in Europa CNG kan worden getankt. Tanken van aardgas ruikt niet, waardoor je handen tijdens de tankbeurt net blijven.

Soorten vulsystemen

  • Fastfill-systeem: het CNG-tanken gaat even snel als benzine tanken. Deze manier van tanken kan enkel in een CNG-tankstation.
  • Slowfill-systeem: deze thuisvulinstallatie is een tanksysteem met een kleine compressor die thuis op het aardgasnet wordt aangesloten. Deze manier van tanken kan enkele uren duren.

Kostprijs van een auto op aardgas

Indien je een nieuwe wagen koopt, dan dien je ongeveer 2.000 euro meer te rekenen dan een gewone wagen. Je beschikt dan over een ‘dual fuel’ tank, waarmee je kan overschakelen van CNG op benzine als de CNG-tank leeg is. Je kan ook je bestaande voertuig laten ombouwen. Afhankelijk van het merk en model moet je er dan wel rekening mee houden dat de kofferruimte beperkter zal worden. De ombouw naar een CNG-wagen heeft een meerprijs van ongeveer 4.000 tot 6.000 euro. In bepaalde landen worden er fiscale voordelen gegeven bij de aankoop van een CNG-wagen. Er hoeven geen extra belastingen of taksen betaald te worden.
© 2018 Auteurjr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bi-Fuel auto: wat is bi-fuel en wat zijn de voordelen?Bi-Fuel auto: wat is bi-fuel en wat zijn de voordelen?Door de nog steeds snel stijgende brandstofprijzen zijn zuinige auto’s erg in trek, steeds meer consumenten houden reken…
BenZhou; de eerste scooter op lpgIn China is de bi-fuel scooter al heel normaal, maar in Nederland is de verkoop nog niet zo een groot succes. Het is wen…
Op vakantie met de auto en goedkoop tankenOp vakantie met de auto en goedkoop tankenGoedkoop tanken op vakantie. Wie met de auto door Europa rijdt en op de kosten wil besparen, kan nog flink wat pecunia i…
Kiezen voor diesel of benzine?Kiezen voor diesel of benzine?Voor sommige mensen is het rijden in een auto met benzinemotor voordeliger dan een auto met een dieselmotor, terwijl dit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Freedommail, Pixabay
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/CNG
  • Aardgasrijder.be, https://www.aardgasrijder.be/
  • Energids.be, https://www.energids.be/nl/vraag-antwoord/is-de-aardgasauto-of-cng-wagen-een-volwaardig-alternatief/198/
  • Eandis.be, https://www.eandis.be/nl/publicaties/artikels/rijden-op-aardgas
  • Beobank.be, https://www.beobank.be/nl/particulier/blog-tips/fiscale-voordelen-als-je-op-cng-rijdt-0
  • Afbeelding bron 1: GoranH, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: TheDigitalArtist, Pixabay

Reageer op het artikel "Rijden op CNG-aardgas: goedkoop, bi-fuel en milieubewust"

Infoteur: Auteurjr
Gepubliceerd: 25-04-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!