InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tesla Model 3 - populaire compacte sedan

Tesla Model 3 - populaire compacte sedan

Tesla Model 3 - populaire compacte sedan De Tesla Model 3 is een compacte sedan geproduceerd door Tesla Motors, die in maart 2016 aangekondigd werd. In een gelimiteerde oplage werden de eerste exemplaren in juli 2017 in de Verenigde Staten van Amerika opgeleverd. Model 3 is een elektrische vierdeurs auto, die een bereik heeft van ongeveer 350 kilometer. De designer is Franz von Holzhausen, die in het verleden diverse auto's ontworpen heeft voor Volkswagen, Mazda en Pontiac. Er zal zelden zo reikhalzend naar de oplevering van een auto uitgekeken zijn. Tesla Motors gaf een week na de introductie van de Model 3 in 2016 aan, al 325.000 reserveringen ontvangen te hebben. Volgens insiders in de auto-industrie hebben per juli 2017 in de tussentijd ongeveer een half miljoen personen een Tesla Model 3 gereserveerd, deze reserveringen hebben voor Tesla naar verluidt een waarde van ongeveer 14 miljard dollar.

Eigenschappen Tesla Model 3

Het standaardmodel van de Tesla Model 3 biedt plaats aan vijf personen en gaat de competitie aan met concurrenten zoals de Mercedes Benz C-klasse en de BMW 3-serie. Deze auto heeft achterwielaandrijving en kent een topsnelheid van 210 kilometer per uur. De Tesla Model 3 gaat in 5,8 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur. Kopers van deze auto kunnen kiezen uit een accu met een vermogen van 50 kWh of 75 kWh.

Verder valt op dat de Model 3 een lage motorkap heeft. Dit is mogelijk omdat een elektrische motor beduidend minder plaats inneemt dan een dieselmotor of benzinemotor. Het glazen dak van deze elektrische auto is lang en licht gebogen, waardoor de passagiers in de Tesla Model 3 meer dan voldoende ruimte hebben. Van bumper tot bumper meet de Model 3 184 centimeter, waarmee het iets korter is dan Tesla Model S. Standaard zitten er 18 inch velgen onder deze elektrische auto. In het interieur bevindt zich een centraal display dat zowel gebruikt gaat worden voor essentiële informatie voor de bestuurder als voor infotainment.

Een van de unieke eigenschappen van deze Tesla-auto is dat de eigenaren geen sleutel krijgen voor de Model 3. Tesla programmeert de smartphone van de bestuurders, waardoor de auto geopend en bediend kan worden door middel van een Bleutooth-signaal. Als back-up levert Tesla NFC-kaarten waarmee je de auto ook kan bedienen. Andere opvallende kenmerken zijn onder andere de autopilot, opslagruimte aan de voorkant en achterkant en gratis gebruik van het Supercharger-netwerk.

Tesla Model 3 in Nederland

De Tesla Model 3 wordt vanaf 2018 in Europa geleverd, maar de exacte datum hangt mede af van de wetgeving in de Europese landen. Tesla Motors kan daardoor nog geen specifieke datum voor de Nederlandse markt noemen. De standaardversie van de Tesla Model 3 kost in de Verenigde Staten 35.000 Amerikaanse dollars. De prijs voor de Nederlandse markt is anno augustus 2017 nog niet bekend, maar zal in de loop van 2017 bekend gemaakt worden.

Tesla Motors

Tesla Motors is een van de bekendste producenten van elektrische auto's ter wereld. Het werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning en slechts een jaar later trad Elon Musk toe tot het bedrijf als grootaandeelhouder. Musk heeft een fortuin vergaard door de online-betaaldienst PayPal en hij was er verantwoordelijk voor dat Tesla het vervangen van auto's met een verbrandingsmotor door elektrische auto's tot een missie maakte en daarmee een bijdrage wil leveren aan het wereldwijde gebruik van schone energie. De andere grootaandeelhouder van Tesla Motors is het elektronicaconcern Panasonic.

Tesla Motors is vernoemd naar Nikola Tesla, een natuurkundige die de uitvinder is van de wisselstroommotor.
© 2017 Rvdz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Blomst, Pixabay
  • https://www.tesla.com/nl_NL/model3
  • http://www.teslamodel3.nl/
  • https://www.theverge.com/2017/7/29/16060790/tesla-model-3-interior-controls-first-drive-2017

Reageer op het artikel "Tesla Model 3 - populaire compacte sedan"

Infoteur: Rvdz
Laatste update: 29-08-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!