InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tesla Model 3: prijs in Nederland en specificaties

Tesla Model 3: prijs in Nederland en specificaties

Tesla Model 3: prijs in Nederland en specificaties Op 31 maart 2016 is de langverwachte volledig elektrische Tesla Model 3 officieel onthuld en gepresenteerd door Elon Musk, de directeur van autofabrikant Tesla Motors. De Model 3 werd na zijn introductie binnen een paar dagen bijna 250.000 keer gereserveerd, wat een unicum voor de autobranche is. De Tesla Model 3 belooft op veel vlakken een revolutionair vervoermiddel te gaan worden. Het elektrisch rijden wordt met deze auto voor een grote groep mensen betaalbaar en draagt bij aan de verduurzaming van de wereld. De Tesla Model 3 is de eerste voor de gemiddelde burger betaalbare elektrische auto met een groot minimumbereik van bijna 350 kilometer. Hiermee wordt de overstap van een conventionele auto met brandstofmotor (bijvoorbeeld diesel of benzine) naar een elektrische auto in vergelijking met een brandstofmotor financieel erg interessant.

Recordaantal reserveringen Tesla Model 3

Voor een aanbetaling van 1000 euro is de Model 3 in Nederland te reserveren. Per augustus 2016 hebben wereldwijd ruim 373.000 mensen de Model 3 gereserveerd en aanbetaald. Een enorm aantal, zeker omdat de meeste mensen die in het voorjaar van 2016 gereserveerd hebben ruim een tot twee jaar zullen moeten wachten op hun Model 3.

Tesla Model 3 specificaties en prijs

De basisversie van de Tesla Model 3 gaat in Nederland rond de 35.000 euro kosten. Er zullen daarbij wel verschillende opties beschikbaar komen, waaronder een groter accupakket voor een groter bereik, maar ook verfraaiende opties zoals meerdere kleuren, velgen en entertainment in de auto. De officiële specificaties van de Tesla Model 3 zijn:
  • 345 km bereik per oplaadbeurt
  • Snelle acceleratie (van 0 naar 100 km/u in minder dan 6 seconden)
  • Ruimte voor vijf volwassenen
  • Supercharging (snelladen) mogelijk
  • Hardware voor autopiloot aanwezig
  • Verwachte hoogste veiligheidsklasse van 5 sterren
  • Bergruimte zowel voor- als achterin
  • Ruimste interieur in zijn klasse
  • Groot 15” 4K-scherm op het dashboard

Tesla model 3 interieur

Tesla heeft goed nagedacht over hoe het interieur van een auto eruit zou moeten zien. De Model 3 heeft daarom geen wijzers of display meer op de gebruikelijke plek bij het stuur, maar in plaats daarvan worden alle functies van de auto gecontroleerd door een 15-inch scherm. Dit display is in het midden geplaatst, precies tussen de bestuurder en de passagier in. Het interieur heeft een schone en minimalistische uitstraling. De voorruit van de Model 3 loopt helemaal door naar achteren, waardoor er een groot panoramadak met goed zicht op de omgeving ontstaat.

Tesla Model 3 prijs

De prijs van de Tesla Model 3 is in de Verenigde Staten ongeveer $35.000 (ongeveer 31.000 euro). Toch betekent dat niet automatisch dat de Model 3 in Nederland in 2018 ook verkrijgbaar zal zijn voor hetzelfde bedrag. De minimumprijs van het basismodel ligt rond of iets boven 35.000 euro, exclusief eventuele subsidies. Zodra meer bekend is over de exacte prijs van de Tesla Model 3 in Nederland en/of eventuele overheidssubsidies om elektrisch rijden te stimuleren wordt dit artikel geüpdatet.

Gratis opladen niet standaard met de Model 3

Eigenaren van de Tesla Model S mogen hun auto gratis opladen bij een Tesla Supercharger. Voor de Tesla Model 3 zal dat niet het geval zijn. De relatief lage prijs van de Model 3 maakt het niet mogelijk om met deze auto gratis te kunnen opladen. Uiteraard kan de Model 3 wel standaard thuis of op openbare laadplekken op te laden zijn. Snelladen kan onder meer bij de superchargers van Tesla, maar ook op alle snellaadstations van Fastned zijn speciale Tesla-adapters aanwezig die het opladen onderweg tegen een lage prijs mogelijk maken.

Wanneer is de Tesla Model 3 in Nederland verkrijgbaar?

De eerste Tesla Model 3 wordt in Nederland in de loop van 2018 verwacht. In de praktijk betekent dat, dat de Tesla Model 3 medio juni/juli 2018 op de Nederlandse wegen te zien zal zijn. De eerste Tesla Model 3 zal zoals in 2016 bekend is gemaakt in de Verenigde Staten eind 2017 aan de eerste klanten geleverd worden. In Nederland moeten klanten nog even wachten op de eerste Model 3. Op jaarbasis hoopt Tesla tussen 100.000 en 150.000 exemplaren van de Model 3 te produceren en in totaal wil Tesla zelfs 500.000 elektrische auto’s per jaar gaan maken. Daarvoor is een grootschalige productie van accu’s nodig.

De rol van de Gigafactory in Nevada

Tesla is in 2016 bezig om een grote fabriek voor de productie van lithium-accu’s te bouwen. Deze fabriek staat in de Amerikaanse staat Nevada en zal onder meer de benodigde accu’s voor de Tesla Model 3 gaan produceren. Hiermee zal vanaf eind 2016 of begin 2017 gestart gaan worden. In 2020 zal de fabriek op volle capaciteit draaien en genoeg accu’s kunnen leveren voor 500.000 volledig elektrische Tesla’s per jaar.
© 2016 - 2018 Smw101, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tesla Model 3 - populaire compacte sedanTesla Model 3 - populaire compacte sedanDe Tesla Model 3 is een compacte sedan geproduceerd door Tesla Motors, die in maart 2016 aangekondigd werd. In een gelim…
Wat kost elektrisch rijden?Wat kost elektrisch rijden?Wat zijn de kosten van elektrisch autorijden? Dit is niet een eenvoudige vraag om te beantwoorden, aangezien er verschil…
Het ontstaan en de voordelen van de elektrische autoHet ontstaan en de voordelen van de elektrische autoDe elektrische auto is niks nieuws; hoewel de ontwikkeling en populariteit van de elektrische auto een aantal jaren heef…
Welke elektrische auto's zijn er?Hoewel nog niet erg populair is de elektrische auto zeker bezig aan een opmars. Als je er eentje wil kopen heb je dus al…
Nieuwe regels omtrent de bijtelling van auto's in 2014Nieuwe regels omtrent de bijtelling van auto's in 2014Veel mensen hebben een zogeheten 'auto van de zaak'. In 2014 zijn de regels voor leaseauto's op een aantal punten verand…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Blomst, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.tesla.com/nl_NL/model3
  • https://electrek.co/guides/tesla-model-3/

Reageer op het artikel "Tesla Model 3: prijs in Nederland en specificaties"

Reactie

Martin van der Meer, 27-10-2017 12:18 #1
Goed om te weten als je je aanbetalingen van de Model 3 wilt annuleren. Eerst laten ze je 3 weken wachten op een reactie en dan krijg je bericht dat het 7 weken gaat duren voordat je je geld retour krijgt. Als je de aanbetaling verricht dat is het gelijk van je rekening af en krijg je de garantie dat je op ieder moment kan annuleren. Inderdaad annuleren kan wel maar we houden nog wel 2 maanden je geld achter.

Infoteur: Smw101
Gepubliceerd: 19-08-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!