InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Zijn het connected cars of smartphones op wielen?

Zijn het connected cars of smartphones op wielen?

Zijn het connected cars of smartphones op wielen? Zijn het connected cars die we eind 2020 massaal op de weg zien rijden of heten ze dan smartphones op wielen? Connected cars zijn auto’s die verbonden zijn met het internet. Zijn de apps, die anno 2016 alleen nog maar op de smartphone of tablet kunnen, dan in het dashboard van de auto gebouwd? Apps die van de connected car een smartphone op wielen maken?

Auto’s uit het verleden

In 1982 hadden we al de Night Rider met Michael Night en zijn auto Kitt. Kitt kon opgeroepen worden via een smartwatch en was een auto die was uitgerust met veel elektronische gadgets. James Bond had in Tomorrow Never Dies (1997) een auto die op afstand te besturen was door een mobiele telefoon met touchpad. Deze scenario's uit de vorige eeuw lijken al gauw (2020) werkelijkheid te gaan worden.

Auto’s 2016

Veel auto’s worden in 2016 al verkocht met software, sensoren en met netwerken. Deze trend zal alleen maar toenemen is de verwachting. Anno 2016 is een volledig elektrische auto, met draadloze snufjes, een aantrekkelijke manier van rijden. Het is duurzaam rijden en uitstoot van CO2 produceert de auto niet. Wel kan de elektriciteit waar de auto op rijdt, nog altijd van een kolencentrale komen die wel CO2-uitstoot geeft. De overheid stimuleert deze manier van rijden (met groene stroom) en heeft fiscale regelingen getroffen om de aanschaf en het gebruik van elektrische auto’s aantrekkelijk te maken. Over elektrische auto’s hoeft geen BPM (belasting van personenauto's en motorrijwielen) en wegenbelasting betaald te worden, en de fiscale bijtelling per januari 2016 is lager dan het standaardbijtellingstarief.

Laadpalen

Met de komst van elektrische auto’s schieten de laadpalen als paddenstoelen uit de grond want het gemiddelde aantal kilometers per uur, is bij de meeste modellen zo’n 150 kilometer per uur. Laadpalen die het tankstation zijn voor de elektrische auto’s. Laadpalen die geen benzine of diesel geven, maar elektriciteit. Er zijn drie soorten laadpalen, namelijk:
  • de oplaadpaal voor thuis. Een laadpaal op eigen grond, waarvoor geen abonnement nodig is. Het opladen van de autoaccu duurt acht tot tien uur.
  • een publieke laadpaal. Een publieke laadpaal is eigendom van een gemeente of instelling en meestal heb je een laadpas nodig. Gemiddeld duurt het opladen een uur of vier.
  • een snellaadpaal. Een snellaadpaal wordt vaak in opdracht van de overheid gebouwd. Ze staan vaak op parkeerplaatsen, langs snelwegen en carpoolplaatsen en snelladen kan al in 15-30 minuten. Je hebt wel laadpas nodig.

Het aantal publiekelijke laadpalen die 24/7 toegankelijk zijn, is in december 2015: 7.395 palen en het aantal particuliere laadpalen wordt geschat op: 28.000. Het aantal snellaadpunten op: 465.

De connected cars

Na de cruisecontrol, navigatie-apparatuur, een chip in de autosleutel, automatische ramen en verlichting, slimme dodehoekverklikkers en handsfree bellen, gaan we vanaf 1990 steeds een stapje verder naar de verbonden auto, de connected car. Een connected car is verbonden met het internet, door het inbouwen van een boordcomputer. Informatie wordt zo verkregen over elke rit. Deze technologie geeft antwoorden op vragen als:
  • wat is de CO2-uitstoot,
  • hoe is de onderhoudsstatus van de auto en
  • hoe kan ik het zuinigst rijden?

De connected car kan:

  • waarschuwen voor mogelijke gevaarlijke situaties,
  • files en drukke wegen vermijden,
  • communiceren met hulpdiensten en andere weggebruikers,
  • de bestuurdersstoel laten trillen als je de witte streep raakt,
  • een noodstop maken als er plotseling een voetganger oversteekt of een voorligger stopt.

Smartphone of tablet op wielen

Voor 2020 is de verwachting dat 90% van de verkochte auto’s een connected car zal zijn. Een auto die, naast een motor, ophanging en de carrosserie, met internet een verbinding heeft. Het woord voor de toekomst is 'connectiviteit', wat inhoudt dat de auto verbonden is met een digitaal netwerk met als centrum de bestuurder en de smartphone of tablet. Een auto die de software heeft voor de meeste dingen die in de vorige eeuw zo futuristisch waren. Een auto die een touchscreen in het dasboard heeft, welke de taken overnemen van de smartphone of tablet. Die in feite niets meer en niets minder is dan een smartphone op wielen. Een smartphone op wielen die een metgezel én een assistent in de digitale wereld is.

De auto heeft sensoren die in verbinding staan met het internet der dingen. Een plek om je apps van de smartphone in de auto te plaatsen. De apps voor de filemelding of waar de flitsers staan, kunnen toegevoegd worden aan de boordcomputer en zijn met één beweging van de vinger te beluisteren. Een auto die met jou in gesprek gaat, die weet waar je heen wil, die je herinnert aan je trouwdag, die uit zichzelf naar de juiste versnelling gaat of een auto die de bestuurder corrigeert of zelfs helemaal de functie overneemt. Dan krijgen we auto’s op de weg zonder bestuurders. Een droom van vroegere tijden, die werkelijkheid lijkt te worden; een smartphone op wielen.
Gerelateerde artikelen
Elektrische auto: voordelen & nadelenEen elektrische auto is een auto die wordt aangedreven door een elektromotor en op elektriciteit rijdt. Tot nu toe loopt…
Wegenbelasting in DuitslandWegenbelasting in DuitslandDe wegenbelasting in Duitsland is gebaseerd op de theorie dat de vervuiler betaalt voor zijn vieze auto. Sinds 2009 word…
Wegenbelasting berekenen: Motorrijtuigenbelasting in 2012Wat is wegenbelasting nou eigenlijk? Is dat hetzelfde als motorrijtuigenbelasting? Hoeveel wegenbelasting moet je per ja…
Een goedkope auto uitzoeken: hoe doe je dat?Een goedkope auto uitzoeken: hoe doe je dat?Een goedkope uitzoeken. Waarom doen mensen dat niet? Daar waar mensen voor hun wasmiddel, groenten of vlees alle folders…
Wegenbelasting 2017 en motorrijtuigenbelasting 2017 mrbWegenbelasting 2017 en motorrijtuigenbelasting 2017 mrbDe wegenbelasting is als gebruikersheffing niet erg geliefd. Hoeveel wegenbelasting u in 2017 moet betalen hangt van mee…
Bronnen en referenties
  • https://nl-nl.facebook.com/beperkdestraling
  • http://www.elsevier.nl/Economie/achtergrond/2015/9/Autos-verworden-tot-smartphones-op-wielen-2690274W/
  • http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3869699/2015/02/20/De-iMove-wordt-in-2020-uw-smartphone-op-wielen.dhtml
  • http://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/energie-en-milieu-innovaties/elektrisch-rijden/stand-van-zaken/cijfers
  • http://www.connectedcars.nl/

Reageer op het artikel "Zijn het connected cars of smartphones op wielen?"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 29-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!