InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Subaru Levorg 1.6 GT-S

Subaru Levorg 1.6 GT-S

Subaru Levorg 1.6 GT-S Voor wie Subaru vooral kent als rally-merk is het misschien even slikken, maar Subaru heeft een nieuwe ambitie: ze wil het veiligste automerk ter wereld te worden. Gelukkig betekent ‘veilig’ bij Subaru niet dat er niet genoten mag worden. Integendeel, volgens de eigenzinnige Japanners hoort een uitmuntende wegligging net zo goed bij veiligheid als een hele rits airbags. Hoe Subaru veiligheid en genieten gaat samenvoegen, gaan we zien aan de Levorg, een nieuw model dat naar verwachting in de loop van 2015 naar Europa komt om de Legacy te vervangen. Levorg. De naam klinkt als de kwade genius uit een sciencefiction-verhaal. De werkelijkheid is minder spannend, het blijkt een samenstelling te zijn van de woorden Legacy, revolution en touring. Hoewel de naam aangeeft aan dat we de Levorg moeten zien als de opvolger van de Legacy, is de Levorg voor een deel identiek aan de nieuwe WRX. Maar het is begrijpelijk dat Subaru niet voor 'Wrevorg' heeft gekozen.

Vormgeving

Techniek komt bij Subaru voor vormgeving. Dat zeggen ze zelf op hun website en er zijn in het verleden modellen geweest waar de vormgeving inderdaad zichtbaar op de tweede plaats kwam. Maar ook op dit punt staat de Levorg voor een revolutie. Want het is een heel fraai gelijnde stationwagon geworden, de mooiste middenklasse Subaru tot nu toe. De verhoudingen zijn in balans en het lijnenspel over de flanken is precies goed. De extra vouw boven de achterwielen geeft hem bovendien iets stoers. Maar het mooiste onderdeel is de voorkant. De met chroom omlijste grill steekt uit voorbij de koplampen, een designtrend die je ook ziet bij Jaguar, Ford Modeo, en de Volvo V40. Dit, in combinatie met de gewaagde luchthapper in de motorkap, zal zeker indruk maken op voorliggers en geeft de auto het nodige Überholprestige zoals de Duitsers dat zo fraai zeggen.

Interieur

Ook van binnen is het allemaal een stuk beter dan we gewend waren bij Subaru. De opbouw is klassiek en heeft een uitstekende ergonomie. Het harde plastic is verdwenen en vervangen door zachtere, hoogwaardige materialen. Een fraai accent is de strip op het dashboard die subtiel doorloopt over de portieren.

De Levorg heeft een dik afgeplat stuur vol bedieningsknoppen en schakelflippers. Boven het infoscherm zit een extra schermpje met allerlei technische informatie dat met een tuimelknop eronder bediend kan worden. Als je op de startknop drukt, lichten de waarschuwingslampjes op en slaan alle wijzers eenmaal een hele slag uit. Bijna iedere nieuwe auto heeft dit, maar het blijft een mooi gezicht. De grote bedieningsknoppen van de klimaatregeling voelen stevig en prettig aan.

Techniek

Subaru is eigenzinnig. Het houdt vast aan haar eigen technische visie, ook als dat de auto wat duurder maakt. Subaru is er bijvoorbeeld van overtuigd dat een boxermotor een mooiere constructie is dan een motor in lijn of in een v-opstelling. Het voordeel van een motor met tegenover elkaar liggende zuigers is, behalve een laag zwaartepunt, dat de motor veel minder trillingen opwekt en dus rustiger loopt. De klap van de zuiger wordt namelijk door de tegenoverliggende zuiger opgeheven. Een boxeropstelling heeft wel als nadeel dat er vier nokkenassen nodig zijn, aan elke kopzijde twee, wat de constructie duurder maakt. Ook is een boxermotor normaal gesproken minder zuinig, maar dit weet Subaru te compenseren door gebruik te maken van een geavanceerde traploze automaat, die wij kennen als de CVT. Met de CVT rijdt de Levorg in normale omstandigheden altijd in een ideaal (laag) toerental en dat zie je terug in het verbruik (1 op 17). Mooi resultaat, al zal hij in de bijtellingsoorlog de slag verliezen. Denk overigens bij het horen van CVT niet meteen aan de loeiende Prius-aandrijving, want daar is deze CVT allang niet meer mee te vergelijken. Subaru heeft zes voorgeprogrammeerde schakelstanden ingebouwd, waarmee een schakelgevoel opgeroepen wordt. De beleving voelt precies aan als een moderne automaat. Bovendien kan er met de flippers aan het stuur ook handmatig geschakeld worden. De reactiesnelheid van het systeem op het gas is ook veel beter voor elkaar, maar echt bijterig kun je het niet noemen.

Symmetrical All Wheel Drive

Het tweede stokpaardje van Subaru is natuurlijk de vierwielaandrijving. En ook hier heeft Subaru niet gekozen voor de makkelijkste weg, maar voor de beste constructie. Het gevolg is dat Subaru bij iedere vergelijkende test tussen lichte offroaders als beste naar voren komt. Dat heeft twee redenen. Ten eerste heeft Subaru permanente vierwielaandrijving, terwijl de concurrentie voor een systeem kiest waarbij alleen de voorwielen worden aangedreven tot het moment dat er assistentie van de achterwielen nodig is. Dit systeem is zuiniger in gebruik, maar de reactiesnelheid en de inzet van de achterwielen is minder efficiënt dan bij Subaru. Bij een test waarbij de auto op een helling staat met drie wielen op rolletjes, lukt het alleen Subaru om met slechts één aangedreven wiel omhoog te komen. Het lukt de anderen niet om genoeg kracht naar dat ene wiel te sturen. Maar hier is het verhaal nog niet klaar: achterop elke Subaru staat de aanduiding symmetrical AWD, en dit is de tweede reden waarom Subaru de tests wint. Symmetrical All Wheel Drive wil zeggen dat de aandrijving volkomen symmetrisch van opbouw is: de vier aandrijfassen naar de wielen zijn exact even lang. Dat lijkt logisch, maar vraagt voorin een ingewikkelde constructie. Veel makkelijker (en goedkoper) is het om de twee voorassen een verschillende lengte te geven. Het gevolg van deze ongelijke assen is dat bij vol gas geven of full power op een helling de auto naar links of rechts trekt. Dit verschijnsel heet torque steer en hindert bij het beklimmen van een heuvel. Dankzij de symmetrische bouw heeft een Subaru daar geen last van.

Meekijkers

Alle Levorg’s behalve het instapmodel zijn uitgerust met het nieuwe Eyesight-systeem. Subaru noemt dit systeem de grootste stap in veiligheid sinds de uitvinding van de Symmetrical All-Wheel Drive. Eyesight is feitelijk een tweede chauffeur. Het systeem bestaat uit twee camera’s in het plafond en een computersysteem die met de bestuurder meekijken en bij dreigende botsingen ingrijpen op het gas en op de rem. Omdat het twee camera’s zijn, kan het systeem zeer nauwkeuriger diepte inschatten. Subaru heeft hier meteen een adaptieve cruisecontrole aan gekoppeld, en het moet gezegd, dit is een van de prettigste op de markt. Het geheel werkt heel natuurlijk en zorgt voor een uiterst ontspannen snelwegervaring.

Het rijden

De Levorg heeft een bovengemiddelde wegligging. Dankzij de permanente vierwielaandrijving is de grip fenomenaal. Dreigend onderstuur wordt opgeheven door de aangedreven achterwielen en heftige uitwijkmanoeuvres op glad wegdek blijven moeiteloos controleerbaar. Het vermogen van 1.6 is 170 pk (meer dan 100 pk per liter!) en daarmee accelereert de Levorg van 0 tot 100 km/u net onder of boven de 9 seconden; ondanks een hoog gewicht van 1500 kilo. De vering van de GT-S is stevig, de GT is wat comfortabeler afgesteld. De GT-S heeft grotere wielen (18’’) en dikkere stabilisatorstangen voor een sportievere wegligging. Voor de echte liefhebbers is er natuurlijk de tweeliter. Dit is een WRX-break met 300 pk en een koppel van 400 Nm. Met dat vermogen accelereert hij in net geen 7 seconden naar de 100 km/u. Ondanks al dit geweld is het verbruik netjes: 1 op 13,2.

Praktisch

Subaru vond de legacy te groot voor Europa, maar dat wil niet zeggen dat de Levorg een kleintje is geworden. Met een lengte van 4,69 m. is hij precies even lang als een Audi A4 Avant. Hij is wel een paar centimeter minder breed en enkele centimeters hoger dan de Audi. De kofferruimte is riant en meet 522 liter. Onder de vloer zitten twee verborgen vakken die behoorlijk diep zijn. De beenruimte achterin voldoet prima, maar is niet spraakmakend. De stoelen zitten erg prettig en zijn ruim van opzet. Enige minpuntje is dat de middenconsole tamelijk breed is waardoor extra lange chauffeurs daar met hun rechterbeen contact mee maken.

Kosten

In Japan is de Levorg geïntroduceerd in mei 2014. De auto heeft verschillende onderscheidingen gewonnen (o.a. de Good Design Award 2014) en verkoopt goed. De prijzen in Japan lopen op van 2,7 miljoen yen tot 3,5 miljoen yen voor de 2.0 GT-S. Dit zou voor Nederland betekenen dat de aanschafprijs ergens rond de 35.000 euro begint en zal oplopen tot boven de 45.000. Het is de prijs die je betaalt voor uitzonderlijke techniek.

Conclusie

De Subaru Levorg 1.6 is een goed ogende, sportieve stationwagon die kan concurreren met BMW 3-serie en Audi A4 Avant, maar het in Nederland eerder zal opnemen tegen andere vierwielaangedreven breaks en cross-overs, zoals de goedkopere Seat Leon Xperience en de duurdere Volvo V60 Cross Country. Het interieur is er met sprongen op vooruit gegaan en de bouwkwaliteit staat buiten kijf. Nieuw is de nadruk op veiligheid waarbij de mechanische techniek hand in hand gaat met ultra moderne elektronische hulpmiddelen zoals het Eyesight-systeem. Wie ouderwets wil knallen kiest voor de 2 literversie. Met deze WRX-combi kun je in een recordtempo dat tweedehands kastje afhalen.

Technische gegevens1.6 GT/GT-S2.0 GT/GT-S
lengte4,69 m4,69 m
breedte1,78 m1,78 m
hoogte1,49 m1,49 m
wielbasis2,65 m2,65 m
kofferruimte522 l.522 l.
gewicht1540 kg1570 kg
vermogen170 pk300 pk
koppel250 Nm400 Nm
0-100 km/u9 sec.6,9 sec
verbruiksopgave1:171:13
© 2015 - 2019 Vinceharbinger, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Autokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAutokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAuto's - de minst pechgevoelige auto's in hun klasse. De DEKRA (DEutscher KRAftfahrzeug Überwachungsverein) is opgericht…
De geschiedenis van AudiDe geschiedenis van AudiAudi is een Duitse autofabrikant opgericht in 1909 door August Horch. De naam komt van de achternaam van de oprichter wa…
Autokosten en afschrijving - Waarde na plusminus 4 jaarAutokosten en afschrijving - Waarde na plusminus 4 jaarAfschrijving en autokosten voor de verschillende segmenten over de periode 2013-2017. Wat is de gemiddelde waarde van de…
Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Auto's met de minste mankementen en auto's met de meeste mankementen naar bouwjaar. Met meer dan 3 miljoen registraties…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tokumeigakarinoaoshima, Wikimedia Commons (CC0.0)
  • www.subaru.nl
  • www.subaru.com.au
  • www.subaru-global.com
  • www.manchestersubaru.com
  • www.torquenews.com
  • Fuji Heavy Industries Ltd.: www.fhi.co.jpn
  • YouTube, Subaru Symmetrical AWD test: www.youtube.com/watch?v=wX1Ve2HjzQ0

Reageer op het artikel "Subaru Levorg 1.6 GT-S"

Infoteur: Vinceharbinger
Gepubliceerd: 22-06-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!