InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Grappige auto's, de brommobiel maakt een revolutie door

Grappige auto's, de brommobiel maakt een revolutie door

De brommobiel een auto? In ons eigen land kijken we daar wellicht wat anders tegenaan maar in Frankrijk wordt de 'voiture sans permis', net als in het buurland Italië, beschouwd als een auto. Voiture sans permis betekent letterlijk vertaald auto zonder rijbewijs en voorheen was dit voertuig vooral bedoeld voor senioren die het felbegeerde roze kaartje niet konden of niet wilden halen. Tegenwoordig is er echter ook een jeugdiger publiek geïnteresseerd in deze voertuigen en is de brommobiel getransformeerd van een nogal sullig prutsautootje tot een hip en compleet uitgerust vervoermiddel, kortom de brommobiel maakt een revolutie door! Rijdt u een stukje mee?

Bakermat van de brommobiel

De bakermat van de brommobiel ligt in Italië, het Italiaanse Casalini is de oudste nog bestaande producent van automobielen waarvoor geen rijbewijs nodig is. De eerste brommobiel, de Casalini Sulky, verliet de fabriek in 1969. Bij dit driewielertje had men de keus uit twee verschillende motoren, een ééncylinder tweetaktmotor van Minarelli van 50 cc of een van 60 cc van ruim 2 Pk. Latere versies hadden een 250 cc motor en waren wat langer. De carrosserie was van metaal in plaats van van fiberglass.

Een veel minder modern ogend vehikel uit dezelfde categorie was de Franse KV 1 van de firma New-Map die in 1970 op de markt kwam en die alleen beschikbaar was in metaalgrijs of oceaangroen! Het begrip brommobiel kreeg pas echt betekenis toen de Fransman Daniel Manon de Arola A10 introduceerde in januari 1976. De eerste exemplaren van dit voertuigje hadden nog drie wielen, een bromfietsstuur en een 3 Pk Sachs "cyclomoteur", goed voor een top van 40 km/uur. Al snel kreeg het wagentje een groter broertje met vier wielen, het type 14. De Arola type 14 werd een van de meest succesvolle Franse brommobielen.

Volbloed raspaardje

Vandaag de dag is de brommobiel volwassen geworden en begint zij steeds meer op een echte auto te lijken. Als we kijken naar de trendy Casalini M12 Daytona, genoemd naar het beroemde Amerikaanse racecircuit, dan zien we een volbloed raspaardje met een zeer complete uitrusting, standaard met leren stoelbekleding, climate control, radio-cd-speler met MP3, navigatiesysteem, ABS, elektrische ramen, aluminium pedalen, centrale deurvergrendeling, mistlampen, verchroomde uitlaten en lichtmetalen velgen met extra brede banden. Zoals alle Casalini's heeft ook deze een Mitsubishi motor, in dit geval een van 635 cm3.

De stoere bolide is 3 meter lang, 1.50 meter breed en 1.50 meter hoog, wat royale afmetingen zijn voor een brommobiel, er zit zelfs een bagageruimte in van 910 liter! Het voertuig heeft een poyester/fiberglas carrosserie die is gemonteerd op een stalen buizenframe. Dankzij dit frame is de Casalini M12 een degelijk en solide voertuig geworden dat mede door de wielbasis van 2.70 meter uitstekende rijeigenschappen heeft. Naast de Casalini M12 Daytona zijn er nog vier andere uitvoeringen te verkrijgen, de meest complete is de M12 Opera die is voorzien van alle denkbare luxe en daarnaast ook het gemak heeft van parkeersensoren.

Casalini's paradepaardje, de M14

Casalini's paradepaardje is de M14 die een nog stoerder uiterlijk heeft dan de M12. Dit is Italiaans design op zijn best, u kijkt hier naar de Ferrari onder de brommobielen. De M14 is standaard uitgerust met dagrijverlichting met de nieuwste LED-technologie en heeft ook snufjes als richtingaanwijzers in de buitenspiegels en deurwaarschuwingsverlichting, als u de deur opent gaat er in de deurstijl van het betreffende portier een oranje lamp branden zodat in het donker goed te zien is dat deze deur open staat.

Ook de stalen kooiconstructie draagt bij aan de veiligheid, de wagen heeft een heel scala aan crashtests moeten doorstaan in de ontwerpfase. Het interieur is een lust voor het oog en op het fraai uitgevoerde dashboard vinden we zelfs een toerenteller, daar zult u in andere brommobielen tevergeefs naar zoeken. Ook zaken als in hoogte verstelbare zittingen, navigatie en een modern musiccenter hebben vanzelfsprekend een plaatsje gevonden in dit elegante en dynamische wondertje van techniek.

Chatenet Barooder

De Chatenet brommobielen uit Frankrijk mogen worden beschouwd als de grootste rivalen van de Casalini's, van de Chatenet Barooder zijn meerdere versies verschenen, naast de gewone uitvoering is er de Barooder Off-road, de Barooder SZ Sport en er is zelfs een Limited Edition speciaal voor de Italiaanse markt. En waar de meeste brommobielen tegenwoordig beschikken over een dieselmotor kan men bij de Chatenet Barooder kiezen voor een benzinemotor of een dieselmotor.

Net als bij Casalini hebben ze bij Chatenet goed in de gaten dat er niet alleen gemikt hoeft te worden op senioren zonder rijbewijs maar dat er tegenwoordig ook een hele schare jeugdige fans klaarstaat om een brommobiel te bemachtigen. Het gaat hier wel om jeugd met ouders met een zeer royaal inkomen maar in mondaine badplaatsen als Nice en Cannes is dat geen probleem.

Parijs en Bordeaux

In buitengewoon drukke steden als Parijs en Bordeaux geven ouders er omwille van de kwetsbaarheid van hun lievelingen zelfs de voorkeur aan om een brommobiel aan te schaffen voor hun kroost in plaats van een scooter, dat is een stuk veiliger in het hectische stadsverkeer. En zeg nou zelf, welke tiener wil er nou niet zijn meisje van school naar huis brengen als het stortregent.

Helemaal als dat gebeurt in een geheel naar eigen smaak opgepimpte Barooder SZ Sport met een overdreven geluidsinstallatie erin en aan de buitenkant voorzien van stoere velgen en één of meer spoilers. Er zijn talloze cartuning-bedrijven die zich graag over een brommobiel ontfermen om er een kostbaar juweeltje van te maken en veel wordt ook door de jeugd zelf gedaan.

Chatenet cabriolet

De Chatenet Speedino is al langer op de markt, deze cabrio is voorzien van een stoffen kap en is afgeleid van het eerste type Barooder, herkenbaar aan de kleinere grille. De 2-cilinder 4-Takt dieselmotor van 4 kW brengt het wagentje vlot op de topsnelheid van 45 km/uur. In de praktijk ligt die snelheid vaak nog net iets hoger waardoor de auto goed mee komt in het stadsverkeer.

Maar in een Speedino gaat het er natuurlijk vooral om om over de boulevard te cruisen, vrij en blij, zoals de vrolijke reclamefoto suggereert. De nieuwe Speedino is een targa-versie met een afneembare hard-top, de Chatenet Speedino Sports Cabriolet Prestige. En dan is er nog de van het CH26 model afgeleide coupé, de Coupé Sporteevo, die ook voor de jeugd bedoeld is.

Mini Cooper

Echt spannend wordt het als in 2012 de gerestylde versie van de CH26 verschijnt, een duidelijk op de Mini Cooper lijkende voiture sans permis met nog meer uitstraling en een krachtige persoonlijkheid. Dit is ook een zeer complete automobiel met standaard alle denkbare opties, gebruik van mooie materialen en een zeer degelijke afwerking, een Rolls Royce onder de brommobielen.

Van de CH 26 is ook een fraaie 'break-versie' uitgebracht, de CH 32, de eerste brommobiel stationwagen in de geschiedenis. Chatenet brengt jaarlijks een nieuw model uit en behalve in Italië, Spanje en Portugal zet Chatenet nog altijd ongeveer 70% van de productie af in Frankrijk via een kleine honderd dealers. Sinds enige tijd worden de Scandinavische landen en Duitsland veroverd, en in Nederland en België neem de vraag eveneens gestaag toe. Daarnaast richt men zich nu ook op Polen.

De trend zet door

Grappig genoeg zet de trend van het kopiëren zich door op alle fronten, de Driveplanet group komt uit met de Dué, een zeer sterk op de Fiat 500 gelijkende brommobiel. Ligier haalt hetzelfde kunstje uit met de Ligier JS 50 Club Sport, een miniatuur van de Citroën DS3 inclusief het fraai gevormde carrosseriedetail bij de achterste raampartij. Ook weer bedoeld voor de jeugd.

Maar de firma JDM Cars spant toch wel de kroon, haar nieuwste model Xheos genaamd vertoont zeer sterke overeenkomsten met de Range Rover Evoque! Ook deze brommobiel staat bol van de luxe, hij doet beslist niet onder voor de echte Evogue. Vooruitblikkend zal het vast niet lang meer duren of andere fabrikanten van brommobielen als Aixam en Microcar komen ook met een bepaalde kopie. Aixam heeft al de lollige Scouty-R uitgebracht, de oranje cabrio die hier bij de inleiding getoond wordt.

De Chinezen zijn er!

De Chinezen zijn nog niet zover getuige onderstaande producten die onlangs werden getoond op de Detroit motorshow waarbij het eerste exemplaar nog het meest weg heeft van een verdwaalde schoen uit de sprookjes van de gebroeders Grimm met de al even merkwaardige naam Li Shi Guang Ming Tang Hua Book of Songs. Nee, geen liedje maar een elektrisch aangedreven twee-zitter. De firma Li Shi Guang Ming Auto Design claimt China's eerste geheel onafhankelijke autoproducent te zijn.

Uit dezelfde fabriek komt de Li Shi Guang Ming Tang Hua Piece of Cloud, een ei-vormige open twee-zitter, ook met een geheel elektrische aandrijving. Op de derde foto tenslotte de Li Shi Guang Ming Amphibious Tang Hua Detroit Fish, een eveneens open elektrisch aangedreven voertuig dat plaats biedt aan vier personen. De naam is authentiek, die hebben wij niet zelf verzonnen. Alledrie de voertuigen hebben een topsnelheid van 45 km/uur en vallen derhalve in de categorie brommobielen. Wij lachen er nu misschien nog om maar de Amerikanen doen dat al niet meer, zij herinneren zich nog maar al te goed de invasie van Japanse auto's op de Detroit motor show van 1958, toen niet serieus genomen maar nu is Detroit, de autostad van Amerika, failliet. Chinese en andere brommobielen vinden we nu nog grappig maar ze maken een revolutie door die zijn weerga niet kent!

Lees verder

© 2015 - 2017 Fijnesteyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkope zuinige auto'sGoedkope zuinige auto'sEen gloednieuwe, zuinige auto hoeft niet altijd onbetaalbaar te zijn. Belastingvrije, zuinige auto’s zijn al op de markt…
Cursus theorie voor het rijexamen: 2. VoertuigenIn deel twee van deze cursus kom je meer te weten over verschillende soorten voertuigen die aan het verkeer deelnemen. J…
Scootmobiel, canta of een brommobielMensen die wat ouder worden krijgen vaak te maken met problemen met de mobilitiet, of mensen met een handicap, men kan m…
Het nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doenHet nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doenHet nieuwe bromfietsrijbewijs 2010 schrijft voor dat mensen ook praktijkexamen moeten doen om op een bromfiets, snorfiet…
Tips voor de perfecte vakantieIs uw vakantie al achter de rug? Dan zult u een zak vol herinneringen bij u dragen en de voorpret voor de volgende vakan…
Bronnen en referenties
  • Assur-voituresanspermis.fr
  • Automobile.challenges.fr
  • Autonews.fr
  • Autoslosan.com
  • Casalini.eu
  • Culturelycee.fr
  • Info-mag-annonce.com
  • Lanemotormuseum.org
  • Lotpro.com
  • Manthey-mobil.de
  • Mazelauto.com
  • Micrococheschatenet.com
  • Microcafan.clicforum.com
  • Microcarmuseum.com
  • Minicarnews.com
  • Oldstersview.wordpress.com
  • Pifauto.com
  • Retromobilclubtulle.com
  • Stylecars.fr
  • Voiturette-assur.com

Reageer op het artikel "Grappige auto's, de brommobiel maakt een revolutie door"

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 11-07-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Grappige auto's
Schrijf mee!