InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Wagen parkeren nabij de luchthaven: voordelen en nadelen

Wagen parkeren nabij de luchthaven: voordelen en nadelen

Wagen parkeren nabij de luchthaven: voordelen en nadelen Als je met het vliegtuig op reis gaat moet je ook je transport naar de luchthaven organiseren, en dat zorgt al eens voor stress. Ga je met de wagen of met het openbaar vervoer? Hoelang voor het vluchtuur moet je dan thuis vertrekken? Met andere woorden: het afwegen van voor- en nadelen en het calculeren van tijdspannes is al bijna een probleem op zich. Vaak zullen reizigers ervoor kiezen om hun wagen nabij de luchthaven te parkeren. Met de auto naar het vliegveld vertrekken lijkt ook praktischer en leuker dan met het openbaar vervoer. Maar je wagen parkeren op een parkeerterrein van de luchthaven kan naast voordelen ook nadelen hebben. Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van je wagen parkeren nabij de luchthaven?

Transport luchthaven

Reizen met het vliegtuig is een van de meest efficiënte en tijdsbesparende manieren om je te verplaatsen. Het vliegtuig brengt je in een mum van tijd naar je bestemming terwijl je je kan laten verwennen door de service aan boord. Dit tijdsvoordeel is een belangrijke troef van verplaatsingen met het vliegtuig. Maar toch kan een bijkomende verplaatsing, namelijk die van je woning naar de luchthaven, bij heelwat mensen de nodige kopzorgen en stress veroorzaken.

Wagen, trein of bus?

Want als je gaat vliegen ben je natuurlijk ook liefst op tijd voor je vlucht. In het algemeen wordt aangeraden dat je best twee uur voordat je vlucht vertrekt aan de check-inbalie van je luchtvaartmaatschappij verschijnt. En hier begint het rekenen al: als je vlucht om dat uur vanaf Schiphol vertrekt, moet je om zo laat in de vertrekhal van de luchthaven zijn. En als je twee uur op voorhand aan de check-inbalie wilt verschijnen, moet je op dat bepaalde uur thuis vertrekken. De volgende vraag is dan: met welk transport ga je naar de luchthaven: met de wagen of met het openbaar vervoer?

Auto parkeren nabij vliegveld: voordelen

Geen vertraging van trein of bus

De meeste mensen zullen waarschijnlijk kiezen voor de eerste optie: de auto. Met de wagen neem je zelf de verantwoordelijkheid in handen en ben je niet afhankelijk van eventuele vertragingen van trein of bus. Net die eventuele vertragingen zijn de achillespees van het openbaar vervoer. Je kan nooit zeker zijn van een vertragingloze rit met trein of bus.

Bagage

Bijkomend voordeel wanneer je met de wagen naar de luchthaven gaat is dat je in alle rust naar je reis kan toeleven. Samen met je familie of vrienden in de wagen sla je een babbeltje of zet je een muziekje op om in de sfeer te komen. Met het openbaar vervoer ligt dat allemaal wat moeilijker en kan je bovendien ook gestoord worden door luidruchtige medereizigers. Ook hoef je je bagage niet in het treingangetje te zeulen, maar je plaatst je koffers keurig en makkelijk in de kofferbak van je auto.

Niet wachten

Bovendien ben je met de wagen vrij en onafhankelijk. Je hoeft op niemand te wachten die je komt afhalen in het geval van verkeersfiles. En wanneer het vliegtuig vertraging heeft opgelopen hoef je je geen zorgen te maken om een ongeduldige chauffeur die op je wacht. Daarom is het erg praktisch als je auto klaarstaat op de parking van de luchthaven; je kan er mee naar huis wanneer je wilt, of het vliegtuig nu vroeger is dan voorzien of vertraging heeft.

Beveiligde luchthavenparking

Als je je wagen nabij de luchthaven parkeert, dan kan je - zeker op de officiële parkeerterreinen van de luchthaven - er vanop aan dat je wagen veilig geparkeerd staat. Beveiligingscamera's, bewakingsagenten en omheiningen zorgen voor een goed beveiligde parking waar je auto beschermd is tegen diefstal. Zowat alle officiële parkeerterreinen op de Nederlandse luchthavens (bv. Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport) bieden de laatste moderne snufjes op het vlak van parkingbeveiliging.

Nadelen

Files

Ook als je met de wagen naar de luchthaven rijdt kan je in onvoorziene omstandigheden terechtkomen, zoals files, verkeersproblemen of autopech. Net als bij het openbaar vervoer kan dus ook hier vertraging voor een valse noot zorgen terwijl je eigenlijke vakantie nog niet eens begonnen is. Eens een vervelend voorval als dit ontstaat, kan je in een negatieve spiraal van stress terechtkomen die het begin van je vakantie aardig kan verknoeien. Vooral als je vanaf Schiphol vertrekt moet je met verkeersproblemen rekening houden. Onder meer om deze reden vertrekken heelwat vakantiegangers liever vanaf kleinere luchthavens als Eindhoven of Rotterdam.

Geld

Waar het openbaar vervoer alleen de kosten van een treinkaartje of busticketje met zich meebrengt, zorgt het parkeren van je wagen nabij de luchthaven voor een kostelijker plaatje. Een parkeerplaats voor je auto op een parkeerterrein van de luchthaven kan aardig oplopen als je dichtbij de terminal wilt parkeren. Hoe verder van de ingang van de terminal, hoe lager de prijzen zullen liggen. Bovendien zal je voor een lange reis, waarbij je wagen langere tijd een parkeerterrein bezet, doorgaans meer moeten betalen. Anderzijds zijn er naast de officiële parkeerterreinen van de luchthavens meer en meer alternatieve aanbieders die parkeerplaatsen aanbieden. Stilaan geldt dat ook meer en meer voor Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. Hierdoor zullen de prijzen mogelijk wat concurrentiëler worden en naar beneden gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vliegen vanaf de luchthavens in NederlandVliegen vanaf de luchthavens in NederlandVliegen vanuit Nederland kan vanaf verschillende vliegvelden. Het meest grote en populaire vliegveld in Nederland is Sch…
Goedkoop Vliegen vanaf Niederrhein / WeezeGoedkoop Vliegen vanaf Niederrhein / WeezeNiet ver van de grens tussen Nederland en Duitsland ligt het steeds populairder wordende vliegveld Niederrhein / Weeze.…
Parkeren Schiphol: goedkoop auto parkeren SchipholParkeren Schiphol: goedkoop auto parkeren SchipholParkeren op Schiphol zelf kan eenvoudig via Schiphol Smart Parking. Echter, hier moet je altijd erg vroeg van tevoren re…
Auto slim parkeren bij een vliegveld in 2019Auto slim parkeren bij een vliegveld in 2019In 2019 goedkoop uw auto parkeren bij een vliegveld in Nederland? Wat zijn de mogelijkheden, waar laat u uw auto bij een…

Reageer op het artikel "Wagen parkeren nabij de luchthaven: voordelen en nadelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 24-01-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Parkeren luchthaven
Schrijf mee!