InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De Lexus GS 450h, een hybride limousine

De Lexus GS 450h, een hybride limousine

De Lexus GS 450h, een hybride limousine In 2006 kwam Lexus met een wereldprimeur. De eerste luxe sedan met een hybride aandrijving. In 2011 verscheen alweer de vierde generatie van de GS 450h. De Japanners nemen het met dit model op tegen de Mercedes E-klasse, de BMW 5 serie en de Audi A6. Hoe is het om een dagje in deze luxe Japanner te mogen rijden? De vierde generatie GS ziet er scherper en strakker uit dan zijn voorganger, maar aan de basisvorm is weinig veranderd. Hij is in alle richtingen enkele centimeters gegroeid, en toch 50 kilo lichter geworden. De GS is qua uiterlijk een ingetogen auto.

Geslaagd interieur

Het interieur van de GS is erg geslaagd. Het dashboard heeft fraaie golvende lijnen en oogt frivoler dan zijn Duitse concurrenten BMW en Audi. Blikvanger is een prachtig analoog klokje, centraal op het dashboard. De stroken gelakt hout geven het interieur een chique uitstraling. De Japanners zijn hierbij gelukkig niet doorgeschoten en vooral met de kleur ‘Black Piano’ wordt het absoluut niet kitscherig.
Vooral mooi is het hout op de middenconsole onder het dashboard. Daar zitten twee bekerhouders, onder een met hout bekleed klepje. In deze luxe-klasse gaat het om details: hoe het voelt en klinkt en zelfs hoe het ruikt. Lexus beseft dit en heeft ervoor gezorgd dat het indrukken van het klepje precies genoeg weerstand vraagt om een goed gevoel te geven. En dan opent het klepje zich met een luxe vertraging.

Ondanks deze fraaie details kijk je tijdens het rijden het meest naar het infoscherm. Het scherm zit prachtig verwerkt in een holte, omsloten door de vloeiende lijnen van het dashboard. Het infoscherm bedien je met een vierkante, afgeplatte joystick, die aanvoelt als de muis van je computer. Het werkt over het algemeen prima, alleen voor het invoeren van een adres zijn de draaiknoppen van Audi en BMW gewoon sneller.

Al met al zit je als een vorst in deze auto. De stoelen zijn enorm groot en vooral breed en de ruimte is enorm. Hoofdruimte is zelfs voor mensen langer dan 1 meter 90 in ruime mate aanwezig. Alleen wie tijdens een eentonige snelwegrit zijn arm op de rand van de deur wil leggen, ontdekt dat die rand net te hoog is, waardoor je arm iets schuin ligt.

Comfort en gemak

De auto is voorzien van allerlei handig hulpjes: een achteruitrijdcamera, verlichting die automatisch aanfloept in tunnels en ruitenwissers die, wanneer ze nattigheid voelen, automatisch wissen. De ruitenwissers zelf zijn echter wel een puntje van kritiek. Deze komen waarschijnlijk uit de schappen van Toyota en missen de majestueuze sweep die bijvoorbeeld Audi wel heeft. Misschien is het spijkers op laag water zoeken om over de sweep van de ruitenwissers te klagen, maar Mercedes, BMW, Audi en Lexus zijn zo goed en zitten zo dicht bij elkaar dat dit soort details gaan tellen.

Aan de richtingaanwijzer bij Lexus kan ik niet wennen: in plaats van een mechanisch systeem heeft Lexus gekozen voor een elektronisch systeem dat als volgt werkt: klein tikje en hij knippert drie keer, een normale tik en hij blijft knipperen tot je de bocht weer bent gepasseerd. Probleem is echter dat er geen duidelijke weerstand is tussen beide standen. Regelmatig tik je hem te ver als je wilt passeren op de snelweg. dan blijft hij aan en ben je geneigd hem snel terug te tikken, waardoor je het rechterknipperlicht aanzet. Een onnodige irritatie omdat het aloude mechanische systeem met een fysieke weerstand veel prettiger is. Lexus is hier wellicht iets te ver doorgeslagen in het zoeken naar comfort en gemak.

Waar staat Lexus?

Het heeft natuurlijk alles te maken met de strijd die Lexus voert om een plaats tussen Audi, BMW en Mercedes te veroveren. Lexus hoort er zeker bij, maar heeft nog geen uitgesproken identiteit. BMW staat voor sportief, Mercedes voor comfortabel en Audi zit daar tussenin. Waar staat Lexus? Lexus staat voor het alternatief: niet Duits en net even anders dan de andere drie. Lexus is de hybridepionier die zegt: zuinige motoren hoeven niet per se diesels te zijn, het kan ook anders.

Krachtpatser

De GS 450 h is de krachtpatser onder de hybrides. Onder de motorkap ligt een V6-motor met 293 pk ondersteund door een 200 pk sterke elektromotor. Je mag deze twee vermogens natuurlijk niet gewoon bij elkaar optellen, maar een maximaal vermogen van 343 pk die deze combinatie opwekt, is reusachtig. Vol gas invoegen op de snelweg gaat met een indrukwekkende versnelling.

CVT

Hybride betekent bij Toyota en Lexus echter ook een CVT-versnellingsbak. Deze variabele transmissie vormt een ideale combinatie met een hybride, maar is ook het grootste struikelblok voor de ouderwetse petrolhead. Een CVT reageert nu eenmaal afstandelijker op het gas dan een auto met een klassieke versnellingsbak. Wanneer je accelereert met een CVT, volgt een vast hoog toerental die weer afneemt als de gewenste snelheid is bereikt. Het monotone geluid komt niet helemaal overeen met de acceleratie en komt onnatuurlijk over. Maar dit nadeel gaat nauwelijks op voor de GS 450h. Deze auto heeft zo veel vermogen, dat je bij normaal gebruik niet in de gaten hebt dat je met een CVT rijdt. Bovendien klinkt een V6 altijd mooi, zelfs bij een onnatuurlijk toerenverloop.

De GS450h is een limousine, geen sportauto. Als je hem rijdt als een limousine is de CVT een zegen. Met het grootste gemak accelereer je in één vloeiende beweging naar hoogst illegale snelheden. Alleen als je hem wilt rijden als een sportwagen, zul je bij bochten merken dat je bij het uitaccelereren telkens net een fractie te laat bent. Dat is nu eenmaal het nadeel van een CVT. Nogmaals, het is geen sportwagen en dit kleine offer wordt ruimschoots goedgemaakt in je portemonnee.

Drie standen

Sportauto of niet, als je hard wil kan dat. De hybride GS heeft drie standen die je met een draaiknop op de middenconsole verstelt. Eco, normaal en sport. De sportstand zorgt voor sensatie maar maakt de auto ook wat nerveuzer. De Eco-stand haalt de pit eruit, maar als de nood erom vraagt kun je met een kick-down toch gebruik maken van het vermogen. Als je wilt kun je ook uitsluitend elektrisch rijden tot 50 km/u.

Knappe prestatie

Ondanks zijn overweldigende kracht en acceleratievermogen voel je aan alles dat je met een zware jongen onderweg bent. 1800 kilo is niet niks. Toch stuurt hij licht en redelijk precies. Het voordeel van al dat gewicht is wel dat je het gevoel hebt met een onoverwinnelijk slagschip te rijden. De stilte en rust aan boord is overweldigend, ook drempels worden in absolute stilte verwerkt, een knappe prestatie van Lexus. Daarnaast is het benzineverbruik bijzonder: 1 op 15 moet kunnen en voor een zwaargewicht met 343 pk is dat verbazingwekkend laag.

Technische gegevens

  • Lexus GS 450h Businesse Line € 61.490
  • Motor: 3456 cc V6 gecombineerd met 200 pk elektromotor
  • Gecombineerd vermogen: 343 pk (235 kw)
  • Massa: 1795 kg
  • Bagageruimte: 458 l.
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Acceleratie: 0-100 km/u 5,9 s
  • Verbruik gemiddeld 1:16,9
© 2014 - 2019 Vinceharbinger, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De historie van LexusDe historie van LexusHet Japanse Lexus is de luxedivisie van Toyota en is opgericht om wereldwijd luxe auto’s in de markt te zetten, iets dat…
Lexus, luxe auto uit JapanOm vooral in Amerika te kunnen concureren met de grote luxe auto´s kwam Toyota op het idee om een apart merk te ontwikke…
De Hybride MotorSteeds meer mensen kiezen voor een zuinige hybride auto. Deze wordt aangedreven door een zuinige hybride motor. Deze mot…
Alle dienstauto's van Nederlandse bestuurders op een rijAlle dienstauto's van Nederlandse bestuurders op een rijZe hebben een loodzware baan en zijn de hele dag in touw. Kriskras rijden ze door Nederland voor allerhande afspraken. N…
Auto - NCAP test vele automodellen op de veiligheidAuto - NCAP test vele automodellen op de veiligheidIn de showroom staan alle auto's er even mooi en glimmend bij. Wordt je aankoopkeuze bepaald door emotie, of door gezond…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Lexus GS 450h, een hybride limousine"

Infoteur: Vinceharbinger
Gepubliceerd: 14-11-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!