InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Filosofie van de auto

Filosofie van de auto

Filosofie van de auto De auto wordt niet zonder reden de heilige koe van het westen genoemd. Van onze auto houden, is op zich geen probleem, maar maken we er niet soms een afgod van?

Het functionele element in de auto

Een auto dient in de eerste plaats om mensen en goederen efficiënt van de ene plaats naar de andere te vervoeren.

Efficiënt houdt onder meer in:

  • Snel
  • Veilig
  • Comfortabel
  • Relax te besturen
  • Handig in het verkeer
  • Gemakkelijk te parkeren

Het culturele element in de auto

Deze maatschappij beoordeelt ons onder meer op basis van onze auto. Zelfstandige consultants en vertegenwoordigers weten maar al te goed dat als ze bij de klant of cliënt met een te kleine of oude wagen het parkeerterrein oprijden, een deel van hun geloofwaardigheid reeds om zeep is.

Daarnaast is de auto voor de omgeving vaak een waardemeter van maatschappelijk succes en reden tot competitie met de buren en collega’s.

Het hedonische element in de auto

Een auto is een voorwerp en kan, zoals elk voorwerp, genot verschaffen. Hoe belangrijk je auto voor je is in de verzameling van genotobjecten, is een kwestie van prioriteiten. De vreugde die de ene vindt in zijn auto, zal de andere zoeken in zijn motorfiets, zijn postzegelverzameling, zijn aquarium, zijn bibliotheek, zijn hengel, of eender wat.

Kopen we de juiste auto?

Binnen de grenzen van ons budget gaan we vaak de auto kiezen die het meest performant is, het grootst, snelst, voorzien van de meeste technische snufjes, of met de kleur van onze dromen.

Enkele prangende vragen

Als de maximumsnelheid op onze wegen 130 km per uur is, weten we dat een wagen die 200 kan halen, tegen 130 perfect veilig en comfortabel is. Waarom dan zoeken naar een auto die 280 kan halen? De veiligste kleur voor een auto, wat betreft zichtbaarheid, in het klimaat van onze streken is geel tot geeloranje. Waarom dan per se een auto willen die donkerblauw of zwart is? Wie de auto veel in de stad gebruikt, moet hem ook kwijt kunnen. Waarom voor stadsgebruik dan een extra lange wagen kopen?

Deze lijst omvat enkele suggesties. Ieder zal die wellicht nog kunnen aanvullen.

Een gezonde benadering

Laten we een auto kiezen die groot genoeg is voor onze behoeften, maar niet te groot. Elke extra cm moet door de motor gesleept worden en door de chauffeur bestuurd en geparkeerd.

Overdaad is niet enkel duurder in aankoop, slechter voor het milieu, maar ook duurder in dagelijks gebruik en onderhoud.
Gerelateerde artikelen
Amsterdam duurste stad om te parkerenAmsterdam duurste stad om te parkerenParkeren in het centrum van Amsterdam is een probleem. Lukt het u toch om een plaatsje te bemachtigen, dan moet u de hoo…
Alles over het parkeren van de autoZodra u met de auto op weg gaat weet u dat er altijd een moment komt waarop u de auto weer moet parkeren. Parkeren is ei…
Auto kopen met huurkoopAuto kopen met huurkoopHuurkoop is een kredietvorm die vaak voorkomt bij het kopen van auto’s. De kredietverstrekker stelt de auto voor een bep…

Reageer op het artikel "Filosofie van de auto"

Reactie

Astraeus, 20-02-2008 13:20 #1
Culturele element in de auto: interesant gegeven: IN BELGIE is het inderdaad zo dat zelfstandige consultants en vertegenwoordigers niet bij de klant of cliënt met een te kleine of oude wagen het parkeerterrein moeten oprijden. In Nederland is dit precies andersom: daar moeten consultants met een nette maar bescheiden auto rijden; anders is de reflex van de klant : "die auto is van mijn centen!"

Infoteur: Salilus
Laatste update: 08-04-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!