InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Leven zonder auto

Leven zonder auto

Leven zonder auto Een auto brengt je heel makkelijk van A naar B. Hierdoor voelen mensen zich onafhankelijk, het geeft een gevoel van vrijheid. Dat er veel kosten aan een auto zitten, wordt mee gecalculeerd in de maandelijkse uitgaven. Een leven zonder auto is voor veel mensen echt ondenkbaar. Maar hoe gaat dat nou als je leeft zonder auto? Er zijn mensen die er onbewust voor kiezen om geen auto in bezit te hebben, maar ook mensen die hier zeer bewust voor kiezen. Wat zijn de beweegredenen er bewust voor te kiezen, hoe doe je dit dan, hoe kom je overal waar je wilt komen en moet je met deze keuze een deel van je vrijheid inleveren?

De auto in Nederland

De auto is al jaren niet meer weg te denken uit Nederland. In 1896 reed de eerste auto in Nederland en nu 118 jaar later (2014) is het filenieuws niet meer weg te denken van de radio. Met bijna 8 miljoen auto's in bezit en ongeveer 137.000km aan openbare weg kunnen we toch wel zeggen dat Nederland afhankelijk is geworden van "de auto". Volgens cijfers van het CBW zijn drie op de tien Nederlandse huishoudens niet in het bezit van een auto. Daarin tegen heeft een kwart van de Nederlandse huishoudens twee of meer auto's. Hieruit blijkt dat dit vierwielige voertuig duidelijk geïntegreerd is in ons leven. We besteden ongeveer 17% van ons maandelijkse inkomen eraan en als je de reclames mag geloven is heel normaal een lening af te sluiten om het mooiste en nieuwste model in je bezit te hebben.

Bewust autoloos

Er zijn natuurlijk huishoudens die niet uit vrije wil zonder auto leven. Mensen die om een lichamelijke of geestelijke reden geen auto kunnen of mogen rijden, maar meestal komt het door de financiële kosten die het met zich meebrengt. De gemiddelde kosten om een rijbewijs te halen is ongeveer 1500 euro. De aanschaf van een auto kun je zo duur maken als je wilt, voor een paar honderd euro zou je al een tweedehands opknapautootje kunnen aanschaffen. De maandelijks terugkerende kosten, inclusief garage en afschrijving, komen al gauw uit ronde de 400 tot 700 euro per maand. Deze uitgaven zijn dus niet voor ieder gezin of huishouden op te hoesten.

Maar er zijn dus ook mensen die heel bewust kiezen om geen auto voor de deur te hebben.
De redenen hiervoor zijn veelal:
  • milieuoverweging
  • gezondheidseffecten, zowel lichamelijk als geestelijk
  • kosten en zorgen
  • drukte op de weg en parkeergelegenheid

Milieuoverweging

De co2 uitstoot van een auto is veel hoger (bijna zes maal) dan die van de trein. Zelfs als een auto volledig bezet is, is de treinreis per persoon nog voordeliger voor het milieu. Aangezien er steeds meer auto's rijden en de auto ook steeds vaker gebruikt wordt voor kleinere afstanden, helpt elke auto minder een klein beetje aan een schoner milieu.

Gezondheidsredenen

Als het niet vanzelfsprekend is dat je de auto kunt pakken, zul je vaker gaan fietsen, wandelen of de trein nemen om ergens te komen. Je zult ook regelmatig met de fiets of wandelend naar het openbaar vervoer toe moeten. Hierdoor heb je meer lichamelijke beweging dan als je voor de deur in de auto kunt stappen en voor de deur weer uitstappen. Tevens ben je daardoor vaker in de buitenlucht, wat positiever is voor de gezondheid. Op geestelijk vlak ervaren veel mensen minder stress. Sommige mensen kunnen zich gauw opgejaagd voelen in het drukke verkeer. Zonder auto hoef je ook niet meer in de file te staan en hoef je ook niet continue op te letten op het verkeer om je heen. Je kunt onderuit gezakt in de trein zitten en een boek lezen of gewoon naar buiten staren. Hoewel in de spitsuren de trein ook wel eens overvol kan zijn waardoor je niet kunt zitten, maar dan nog gelden alle andere voordelen wel.

Kosten

De kosten voor het openbaar vervoer heb je meer zelf in de hand. Heb je even minder geld, kun je er voor kiezen om niet te gaan reizen (woon- werkverkeer daar gelaten), terwijl bij het bezit van een auto de maandelijkse kosten als verzekering en wegenwacht altijd terugkeren. Daarbij heb je ook altijd de zorgen en daarbij de kosten voor het onderhoud en eventuele vervanging van de auto.

Drukke wegen en parkeergelegenheid

De wegen worden steeds voller, er ontstaan meer files zelfs op zondag. Veel werkverkeer staat dagelijks in de file. De vraag is dus of dit voor jou opweegt tegen de vertraging die een trein kan hebben. Vaak is het ook moeilijk om je auto geparkeerd zien te krijgen, vooral in grote steden waar de parkeerkosten ook enorm zijn. Veel mensen hebben zelfs moeite om hun auto in hun eigen straat te parkeren, vooral de wat oudere wijken zijn hier niet op gebouwd.

Hoe doe je dat zonder auto

Van A naar B komen kun je heel mooi oplossen door de fiets te nemen en te reizen per openbaar vervoer. Gelukkig hebben we in Nederland een heel degelijk openbaar vervoer netwerk, waardoor je in bijna elke uithoek kunt komen. Soms zul je wat langer onderweg zijn of wat afhankelijker zijn van anderen, maar je hebt wel meer rust als je in de trein een boek kunt lezen of een spelletje met de kinderen kunt doen in plaats van altijd te moeten opletten op het verkeer om je heen.Daarbij is er de mogelijkheid om de fiets mee te nemen in de trein waardoor je nog mobieler wordt. De boodschappen kun je vervoeren in de fietstassen en er zijn hele handige karretjes die je aan je fiets kunt koppelen waarmee je een hele hoop kunt vervoeren. Je zult merken dat je met de boodschappen efficiënter wordt en eerder zult nadenken of je iets wel echt nodig hebt. Bij grote aankopen als meubels is er over het algemeen de mogelijkheid om dit aan huis te laten bezorgen en ook het grofvuil kun je voor de deur laten ophalen. Soms zul je wat creatiever moeten zijn, maar dit zal uiteindelijk meer positieve dan negatieve gevolgen hebben.
Uitjes en vakanties zul je ook met de trein plannen of op fietsvakantie gaan. Je komt daardoor op plekken en ziet dingen die je anders nooit gezien of gedaan zult hebben. Zelf kamperen is goed mogelijk, grote trekkersrugzak op waarin je een lichtgewicht tent verpakt, lichte slaapmat en slaapzak en de hoognodige spullen die je nodig hebt voor de tijd dat je weggaat. Je zult merken dat je met een auto een heleboel overbodige dingen meebrengt naar het vakantieadres die je waarschijnlijk bij terugkomst nooit gebruikt zal hebben.

Conclusie

Over het algemeen kun je zonder auto evengoed een actief maatschappelijk bestaan leiden en hoef je je daarin niet geremd te voelen door het ontbreken van een auto. Je zult soms wat meer moeten plannen en rekening moeten houden met tijden van het openbaar vervoer, maar hier wordt je steeds creatiever in. De kosten voor het openbaar vervoer heb je meer zelf in de hand doordat je de mogelijkheid hebt om hierin keuzes te maken die jouw financiën op dat moment toe laten.
Vakanties en uitjes per fiets en trein brengen je op de mooiste plekken zonder de stress van het verkeer en bijvoorbeeld andere verkeersregels in het buitenland. Tevens heb je bij deze manier van reizen meer tijd voor jezelf of voor je gezin.
Je spaart het milieu en daarmee de mens door minder co2 uitstoot en minder geluidsoverlast en daarbij is het financieel ook aantrekkelijker.
© 2014 - 2019 Maryan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een tweede auto?Wat kost een tweede auto?De kosten van het bezitten een auto zijn hoog. Zonder dat u de auto gebruikt kost deze al duizenden euro’s per maand. Ee…
Auto kopen of met openbaar vervoer reizenDe op één na grootste kostenpost in de huishouding, na de huur of hypotheek, is de auto. Mensen realiseren zich niet dat…
Amsterdam duurste stad om te parkerenAmsterdam duurste stad om te parkerenParkeren in het centrum van Amsterdam is een probleem. Lukt het u toch om een plaatsje te bemachtigen, dan moet u de hoo…
Taxi's en openbaar vervoer in CuraçaoTaxi's en openbaar vervoer in CuraçaoBent u van plan om op vakantie te gaan naar Curaçao? Dan wilt u natuurlijk ook graag weten hoe u door het land kan reize…
Duurdere auto, hogere aanzienDuurdere auto, hogere aanzienDe auto is meer dan alleen een vervoersmiddel. Voor veel mensen is het ook een stukje aanzien. Met een dure auto kunt u…
Bronnen en referenties
  • http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/verkeer-vervoer/publicaties/artikelen/archief/2014/2014-4108-wm.htm
  • http://arneym.nl/verkeer/00000098b50c12201/index.html
  • http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/auto.html

Reageer op het artikel "Leven zonder auto"

Infoteur: Maryan
Gepubliceerd: 24-09-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!