InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Waarom invoering tolheffing in Duitsland nodig is

Waarom invoering tolheffing in Duitsland nodig is

Waarom invoering tolheffing in Duitsland nodig is Kuilen, afbrokkelend wegdek, afbrokkelende bruggen. Veel wegen in Duitsland verkeren in erbarmelijke staat. Maar waar moet het geld vandaan komen om de wegen te saneren? Daarover bestaan veel verschillende opvattingen. De Duitsers zeggen dat de tol ('Maut') nodig is voor onderhoud en reparatie van het Duitse wegennet. Hoeveel de tolheffing voor personenwagens opbrengt, was eind 2018 nog onduidelijk. De Duitse Bondsregering ging op dat moment uit van 500 miljoen euro per jaar, na aftrek van alle kosten. De oosterburen kennen trouwens al een tolheffing voor vrachtverkeer. Andere EU-staten zijn van mening dat Duitsland met de omstreden tolheffing buitenlandse weggebruikers discrimineert. Duitse automobilisten ontvangen de betaalde tol immers terug via de wegenbelasting. Europese weggebruikers uit andere EU-landen niet.

Mislukte de tolheffing, dan mislukte een CSU-minister

De toenmalige Duitse Minister van Verkeer Alexander Dobrindt, had geen keus. Hij moest elke denkbare twijfel met betrekking tot tolheffing in Duitsland wegnemen. Het maakte niet uit tegen welke prijs. Er hing te veel vanaf, voor zijn partij de CSU. Maar ook voor hemzelf. Faalde zijn tolplan, dan faalde de CSU in de bondsregering. Mislukte de tolheffing, dan mislukte Dobrindt.

Tolheffing Duitsland onderwerp van veel kritiek

Echt enthousiast was niemand over de nieuwe tolheffing voor personenauto’s. Die infrastructurele maatregel is uiterlijk in oktober 2021 op alle Duitse verkeerswegen een feit. Niet alleen op snelwegen maar ook op "Bundesstrassen', die in ons land bekend staan als N-wegen. Ooit bazuinde CSU-leider Seehofer bedoelde maatregel als belangrijkste verkiezingsbelofte door. Zijn uiterst getalenteerde minister Dobrindt, moest die tolheffing in zijn rustige Berlijnse werkkamer gestalte geven. En eind 2018 kreeg die omstreden heffing dan toch steeds meer vorm. Een dankbare prooi voor jagers van allerlei pluimage. Enkele treffers, zelfs uit eigen geledingen, had ze al doorstaan. Maar dat waren nog geen voltreffers.

Duitse tolheffing tot mislukken gedoemd?

Maar die schoten voor de boeg werden gevolgd door zwaarder geschut. Onder meer van de wetenschappelijke dienst van de Bondsdag. De tolplannen van Dobrindt zouden niet verenigbaar zijn met geldende EU-wetgeving. De tol leek volgens de dienst daarom tot mislukken gedoemd. Oef! Maar echt gevaarlijk was ook dit schampschot waarschijnlijk niet. Want de EU heeft in deze kwestie het laatste woord. Niet de wetenschappers uit Berlijn.

Bezwaren van ondernemers in de grensstreek

Toch moest Dobrindt vrezen voor zijn project. Want bij elk schampschot voelen zich de tegenstanders van het tolvignet in hun mening gesterkt. Wat de Minister van Verkeer werkelijk zorgen zou moeten baren?
  • ernstige bezwaren van ondernemers in de grensstreek. Die vreesden voor een massale omzetdaling. En die vrees was niet geheel onterecht. Zo berekende het Nederlandse Ministerie van Verkeer dat inwoners van de grensstreek voor 40% van alle extra kosten zouden opdraaien;
  • Ook waren er de aanspraken van deelregeringen. Die eisten een wezenlijk deel van de tol-opbrengsten op. En ook dat verontrustte de Minister.
Hij was daarom druk op zoek naar oplossingen. Helemaal vast lagen de contouren van zijn plan weliswaar nog niet, maar ze lagen er wel.

Geen uitzondering op tolheffing in de grensstreek

Minister Dobrindt zag geen reden voor uitzonderingen op de geplande tolheffing voor auto's in de grensregio's. Hij was ervan overtuigd dat zijn tolplannen het grensverkeer niet in ernstige mate zouden benadelen. Hij stond met die opvatting overigens lijnrecht tegenover zijn partijgenoot, de Beierse Minister van Binnenlandse Zaken Herrmann. Die had opgeroepen tot uitzonderingen voor grensregio's.

Jaarvignet loont

Mensen die in de buurt van de grens wonen, rijden volgens Dobrindt om zeer uiteenlopende redenen naar Duitsland:
  • om familie te bezoeken;
  • om er op vakantie te gaan;
  • om eens gezellig te shoppen in het buitenland;
  • of zomaar voor een stedelijk toeristisch bezoek.

“Voor dat soort bezoeken loont het om een jaarvignet te kopen. Daarmee is dan ook het grensverkeer afgedekt. Een jaarvignet voor een Polo zou bijvoorbeeld 24 euro moeten kosten. "Ik ben ervan overtuigd dat daardoor het kleine grensverkeer niet nadelig wordt beïnvloed", zo zei Dobrindt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tolvignet op de Duitse AutobahnTolvignet op de Duitse AutobahnVeel Nederlanders maken gebruik van de Duitse snelwegen om hun vakantiebestemmingen te bereiken. Begrijpelijk, het Duits…
Wat kosten de tolwegen?Wat kosten de tolwegen?Indien u met de auto naar het zuiden gaat, moet u rekening houden met de bedragen die u kwijt bent aan de tolwegen. U ku…
Belastingen en accijnzen in de middeleeuwenBelastingen en accijnzen in de middeleeuwenIn de middeleeuwen werden diverse soorten belasting geheven. Het heffen van belasting was in principe een zaak van de vo…
Grensoverschrijdend winkelen: lucratief én funestGrensoverschrijdend winkelen: lucratief én funestGrensoverschrijdend winkelen: lucratief voor de klant, verliesgevend voor de Nederlandse grenssupermarkt. Nederlanders d…
Vakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetVakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetTolwegen en het autovignet in 2019 en 2020. Wie door Europa reist, weet dat hij zijn portemonnee vaak moet trekken voor…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waarom invoering tolheffing in Duitsland nodig is"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 24-12-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!