InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Daihatsu, zuinigste benzine auto ter wereld

Daihatsu, zuinigste benzine auto ter wereld

Daihatsu, zuinigste benzine auto ter wereld Het autobedrijf Daihatsu bestaat eigenlijk al sinds 1907. Toen werd een bedrijf opgericht dat eerst begon met ontwikkelen van verbrandingsmotoren. Na ook nog een tijdje scheepsmotoren het hebben geproduceerd werd voorzichtig overgestapt op de productie van auto’s. Inmiddels behoort Daihatsu tot één van de grootste autofabriekanten ter wereld.

Algemeen

Aan het begin van de 20e eeuw werden de wortels gelegd van het automerk Daihatsu. Er werd begonnen met het fabriceren van verbrandingsmotoren. De grondleggers van dit bedrijf waren Y. Yasanuga en M. Tsurumi.

Geschiedenis van Daihatsu

  • 1907; Doordat in Japan een grote behoefte was aan stationaire verbrandingsmotoren, richtten de twee ingenieurs Yasanuga en Tsurumi op 1 maart het bedrijf Osaka Japan op.
  • 1917; Osaka Hatsudoki Seizo begon met het bouwen van scheepsmotoren, geen slecht idee gezien het land bijna 4.000 eilanden heeft. In het begin een motor van 10 pk, een Engelse motor in licentie. Niet veel later ontwikkelde het zijn eigen motoren van 50 pk en 100 pk. In dit jaar werd de eerste scheepsmotor van 850 pk gebouwd.
  • Na de Eerste Wereldoorlog ging het bedrijf zich richten op dieselmotoren en onderdelen voor de locomotief.
  • 1930; De eerste driewieler is door Osaka ontworpen en krijgt de naam Daihatsu Go. (Dai is de historische naam van de stad Osaka). Vanaf dit moment begint het bedrijf snel te groeien en te ontwikkelen. In Ruim 7 jaar tijd heeft het bedrijf een marktaandeel in de driewielerbranche van meer dan 30%.
  • 1951; De naam van het bedrijf wordt omgedoopt tot Daihatsu Kogyo, de Daihatsu Motor Company. De letterlijke betekenis van Daihatsu is Osaka Engine Manufacture.
  • 1954; De 100.000e Daihatsu komt de fabriek uit.
  • 1959; De Daihatus Midget komt op de markt. Dit is een volwaardige transporter met een gesloten cabine. Dit is het meest succesvolle ontwerp wat tot dan toe is ontwikkeld.
  • 1964; Met behulp van Vignaler, een carrosseriebouwer uit Italië, komt de productie van de Compagno op gang. Deze auto was de eerste vierwieler die de fabriek uitreed. Een personenauto met een 0,8 liter motor. Deze auto reed als publieksstunt met het Olympisch vuur van Athene tot Tokio, een afstand van circa 18.000 km. Dit model is gebouwd tot 1970 toen er ongeveer 120.000 van gemaakt waren.
  • 1966; Een model dat niet voor de export gemaakt werd was de Fellow, het eerste model dat in grote aantallen van de band rolde.
  • 1967; Een Toyota Publica aanpassen, in samenwerking met Toyota, leverde de Daihatsu Consort op.
  • 1977; De Daihatsu Fellow wordt omgedoopt tot de Daihatsu Max Cuore. Ook dit jaar komt de Charade op de markt, een ongekend succes dat tot 1983 gebouwd zal worden.
  • 1978; De Charade werd in Japan “Auto van het Jaar”.
  • 1980; Een kleine zuinige auto, een tweecilinder, was de eerste echte Daihatsu Mira Cuore.
  • 1984; De Rocky wordt uitgebracht
  • 1988: De Feroza staat in de showroom

Het eerste land waar naar toe werd geëxporteerd was Groot Brittanië, namelijk de Compano. Naar Nederland kwam de eerste auto pas in 1978.

Daihatsu in de jaren ‘90

In de laaste jaren voor de eeuwwisseling brengt Daihatsu een serie nieuwe modellen in de showrooms. Hieronder bevinden zich onder andere:
  • Move
  • Gran Move
  • Terios
  • Sirion
  • Young RV

Dan in 1998 komen er twee variaties op de eerder uitgebrachte auto’s. Zo wordt de Terios Kid geïntroduceerd. Dit is een 5 deurs SUV, met vierwielaandrijving. Daarnaast wordt vanwege het weinige succes van de Sirion, de Sirion 2 op de markt gebracht. In 1999 wordt dan nog de Trevis uitgebracht.

In 1999 gaat door middel van verkoop, 51% van de aandelen over in handen van Toyota. Hierdoor wordt Daihatsu een onderdeel van Toyota Motor Corporation.

De nieuwe eeuw

In 2006 wordt een nieuwe generatie Terios geïntroduceerd. In Japan zelf is dit model onder de naam Toyota Rush op de markt gebracht.

De modellen die tegenwoordig nog gemaakt worden zijn:
  • Cuore
  • Terios
  • Sirion
  • Young RV
  • Copen

Inmiddels beschikt Daihatsu over vier fabrieken in Japan voor de productie van personenauto’s. In acht landen staan assemblagefabrieken. Door de jarenlange samenwerking met Toyota ligt de kwaliteit van Daihatsu op een hoog niveau. Heden ten dage worden er door Daihatsu meer dan 800.000 auto’s geproduceerd die in meer dan 125 landen de showrooms uitrijden en is Daihtasu inmiddels één van de grootste fabriekanten ter wereld.

De zuinigste auto ter wereld

In 2007 komt de 7e generatie van de Cuore op de markt. Deze wagen is de zuinigste en minst milieubelastende benzine auto ter wereld. Volgens de fabriek rijdt dit model met een verbruik van 1:22,7. Volgens de praktijk komt dit neer op 1:17. De eenvoudige uitgave is voor bijna € 8.500,-- te koop.

Deze auto heeft een sportief karakter met spoiler boven de achterruit. De mooie wielen vullen de gehele wielkast, een verschuifbare achterbank (waardoor lange mensen van ca. 1,90 meter ook in dit model kunnen rijden) en is leverbaar als 5 deurs auto. Topsnelheid ligt rond de 160 km/u. De auto heeft maar 12 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te komen.

Tijdens de “Car of the Year 2007-2008” verkiezing viel deze auto in de prijzen in de categorie “Best Value”.

Anno 2008

De Cuore zal in dit jaar leverbaar worden met een speciale ECO-uitvoering, voorzien van een “Stop ’n Go” systeem. Hierdoor slaat de motor automatisch af en start op in files of bij verkeerslichten, waardoor een nog zuiniger verbruik realiseert van 1:22 met een CO² uitstoot van 99 gram p/km. Ook zal een drie deurs uitvoering leverbaar worden.
Gerelateerde artikelen
Wanneer wordt een auto zuinig genoemd?Wanneer wordt een auto zuinig genoemd?Het verbruik is door de hoge brandstofprijzen en hogere belastingdruk, de laatste jaren steeds belangrijker geworden. De…
Restwaarde van auto’sRestwaarde van auto’sDe restwaarde van een auto bepaalt wat hij nog waard is na een aantal jaar. Wie een nieuwe auto koopt, weet dat hij al e…
Welke auto’s zijn belastingvrij?Welke auto’s zijn belastingvrij?Tegenwoordig is het mogelijk om fiscaal vriendelijker auto te rijden. Bepaalde auto’s zijn vrijgesteld van wegenbelastin…
Een goedkope auto uitzoeken: hoe doe je dat?Een goedkope auto uitzoeken: hoe doe je dat?Een goedkope uitzoeken. Waarom doen mensen dat niet? Daar waar mensen voor hun wasmiddel, groenten of vlees alle folders…
Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Auto's met de minste mankementen en auto's met de meeste mankementen naar bouwjaar. Met meer dan 3 miljoen registraties…

Reageer op het artikel "Daihatsu, zuinigste benzine auto ter wereld"

Reacties

Jos, 12-11-2010 11:05 #2
De fabriekindicatie van 1:22,7 kan wel degelijk gehaald worden en dat zonder al te voorzichtig rijden. Op visite naar familie in Polen heb ik in 2 weken 2500km gereden, waarvan 2 ritten met 1100 km op 1 dag. Het benzine verbruik in de gaten gehouden door voor vertrek helemaal af te tanken en vanaf dat moment de kilomters bijgehouden. Na aftanken bij thuiskomst kwam de stand op exact 1:22,7. De snelweg met 110km per uur heeft veel geholpen, maar met name in Polen is het ook veel stad en dorp rijden, dus lang niet allemaal lange rechte einden.

Tips, trap hem niet te hard op de staart, zeker niet bij het optrekken. Rij geen 120, maar 110 en laat hem rustig uitrollen in plaats van op het laatste moment te remmen, en dan is het zeker te halen :)

Overigens was dit in een Cuore uit juli 2008.

Jan Traas, 06-10-2008 23:35 #1
Ik heb zelf een nieuwe cuore, en het gebruik bij veel snelwegkilometers is wel degelijk beter. als je alleen maar snelweg rijdt enniet boven de 100 gaat kan je 1:23 halen.
ik wilde het ook niet geloven maar het is echt zo.

Infoteur: Storm
Laatste update: 14-05-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!