InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Alcoholslot in 2016 gestopt voor nieuwe overtreders

Alcoholslot in 2016 gestopt voor nieuwe overtreders

Alcoholslot in 2016 gestopt voor nieuwe overtreders Duizenden automobilisten rijden nog met een door het CBR opgelegd alcoholslot, vanwege een overtreding in combinatie met een te hoog alcoholpromilage in het bloed. Je hoefde echt geen typische alcoholist te zijn om hiermee gestraft te worden, want als je één keertje betrapt werd, ondervond je heel lang hinder van deze sanctie. Officieel is het alcoholslot trouwens geen straf maar een bestuursrechtelijke maatregel. Maar de maatregel is per 9-10-2014 bevroren en in februari 2016 is besloten voor nieuwe gevallen geen alcoholslot meer op te leggen. Dus in de nabije toekomst is het alcoholslot definitief geschiedenis. Maar dat kon voor nieuwe overtreders wel eens nadelig zijn, omdat andere straffen nog wel harder kunnen uitpakken.

Wat is een alcoholslot

Het alcoholslotprogramma (ASP) is door de overheid ingevoerd op 1 december 2011, teneinde het aantal verkeersslachtoffers vanwege alcohol terug te dringen. Constant gaat het om ruim 4000 personen die een dergelijke sanctie hebben (cijfer 2013).
Het alcoholslot is een apparaatje in de auto, waarin mensen voor vertrek moeten blazen als ze willen autorijden. Als ze te veel alcohol in het bloed hebben start de motor niet. Ook tijdens de reis moet er op onvoorspelbare momenten worden geblazen.

Wanneer een alcoholslot

Je kreeg een alcoholslot in de auto indien je als bestuurder onder invloed werd aangehouden en indien bleek dat je een promillage alcohol in je bloed had tussen 1,3 en 1,8 promille. Was je een beginnend bestuurder dan gold de strengere norm van 1,0 tot 1,8 promille. Dat komt neer op zon zeven glazen. Dit alcoholslotprogramma werd door het CBR opgelegd en duurde minimaal twee jaar.

De kosten

Zon slot diende je voor eigen rekening in je auto te laten inbouwen. De kosten, heel wat meer dan een stevige boete, waren als volgt:
Huur van het slot, inbouwkosten, uitlezen en t.z.t uitbouw circa 3.200,-
De door het CBR gemaakte kosten voor begeleiding, monitoring en feedback 1.078,-
Aanvraag nieuw rijbewijs 38,48
Totaal 4.320,-

Overige hinder

Je moet een verplichte cursus volgen en een aangepast rijbewijs regelen. Bovendien mag je alleen nog maar rijden in die ene aangepaste auto. Elke keer als je die wagen wil starten dien je eerst te blazen, en de wagen start uiteraard alleen bij een toelaatbaar alcoholpromillage. Terwijl je rijdt word je bij langere ritten een of meerdere keren naar de kant gedirigeerd om opnieuw te blazen.

De verplichte cursus

Deelnemers zijn er positief over. Hier deel je onder meer de ervaringen met lotgenoten. De cursus bevat een motivatieprogramma om de deelnemers te ondersteunen. En er is vanzelfsprekend informatie over de gevolgen van alcohol op ons rijgedrag. Zoals het feit dat het lichaam minstens 1,5 uur nodig heeft om één alcoholische versnapering af te breken, wat betekent dat je na een heel gezellige avond wellicht zon 15 uur niet meer achter het stuur moet kruipen.

Niet via rechter

Het opleggen van het ASP-alcoholslotprogramma ging buiten de rechter om, want het is was CBR die de sanctie oplegde. Er was echter kritiek van onder andere de ANWB, dat een dergelijke zware maatregel eigenlijk uitsluitend via een rechter zou mogen worden opgelegd. Er moet toch verschil mogelijk zijn tussen iemand die één keer in de fout gaat en de notoire overtreder. Bovendien kan het effect van de maatregel voor de een rampzaliger uitpakken dan voor de ander. Als je bijvoorbeeld dikwijls personen vervoert, is het natuurlijk extra belastend dat je telkens eerst moet blazen. En zo zijn er veel meer voorbeelden te bedenken. Een rechter kon zonodig verzachtende maatregelen toepassen en per geval rechtvaardig oordelen.

Daarbij komt ook dat een bedrag van 4.320 weliswaar voor iedereen fors is, maar voor de een nog zwaarder weegt dan voor de ander, als die wellicht amper rond kan komen. Kon je het helemaal niet betalen dan diende je voor 5 jaar je rijbewijs in te leveren, wat een zware sanctie is als je van beroep chauffeur bent, en misschien één keer in de fout bent gegaan.

Maatregel per 9 okt 2014 in de ijskast

Het alcoholslot voor personen die betrapt zijn op het rijden met te veel drank op is per 9-10-2014 voorlopig ingetrokken. Reden is dat de Raad van State kritische vragen over het systeem heeft gesteld aan het CBR, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. In februari 2016 heeft de overheid besloten de maatregel in te trekken voor nieuwe gevallen, maar personen die reeds een alcoholslot hadden gekregen dienen hun termijn uit te dienen met het slot.
Gerelateerde artikelen
Het alcoholslot tegen dronken autorijdenHet alcoholslot tegen dronken autorijdenVoor automobilisten die betrapt zijn op dronken rijden is het vanaf volgend jaar mogelijk dat er een alcoholslot in hun…
Het drankslot of alcoholslot: voor wie is het drankslot?Het drankslot of alcoholslot: voor wie is het drankslot?Het drankslot of alcoholslot moet er voor zorgen dat mensen die zijn betrapt op het autorijden onder invloed van alcohol…
Alcoholslot informatieAlcohol in het verkeer blijft een gevaarlijke combinatie. Daarom is voor de hardleerse mensen een alcoholslot voor de au…
De alcoholtest, het alcoholslot en de enkelbandDe alcoholtest, het alcoholslot en de enkelbandVeel mensen drinken af en toe een drankje. Vooral rond weekenden en feestdagen drinkt men soms meer dan van te voren wer…
Alcohol, het grootste probleem van NederlandElke dag vindt er alcoholgeweld plaats. Dat tolereren we als Nederlanders. Het gebruik van alcohol gaat altijd gepaard m…
Bronnen en referenties
  • ANWB
  • ANP 9-10-2014
  • Nu.nl ( geraadpleegd 10-4-2016)

Reageer op het artikel "Alcoholslot in 2016 gestopt voor nieuwe overtreders"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 02-11-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!