InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Besparen op autorijden: de hybride auto

Besparen op autorijden: de hybride auto

Besparen op autorijden: de hybride auto Bij besparen op autorijden denk je misschien niet meteen aan de aanschaf van een hybride auto. Als je voldoende rijdt, kan het echter wel voordeliger zijn dan een vergelijkbare auto die alleen op benzine of diesel rijdt. Ben je toe aan een nieuwe auto en wil je een zuinigere, groenere auto? Of ben je al overtuigd van de voordelen van een elektrische auto maar vind je die te duur, of ben je bang dat je hem niet op genoeg plaatsen en snel genoeg kunt opladen? Overweeg dan een hybride auto. Lees hier de voor- en nadelen en een aantal tips om zo zuinig mogelijk in zo’n auto te rijden.

Kenmerken van hybride auto’s

Het belangrijkste kenmerk van een hybride auto is het feit dat deze naast een verbrandingsmotor, vaak een benzinemotor, ook een elektromotor heeft. Bij lage, constante snelheden zal meestal alleen de elektromotor werken en slaat de verbrandingsmotor automatisch af. Ook als je stilstaat voor een stoplicht zal de verbrandingsmotor afslaan. Bij het optrekken slaat deze vanzelf weer aan als het nodig is. Gevolg hiervan is dat de auto zuiniger rijdt dan met alleen een verbrandingsmotor. De elektromotor maakt gebruik van een accupakket dat zich in de auto bevindt. Bij de ‘gewone’ hybride auto’s worden deze accu’s opgeladen tijdens het rijden op de verbrandingsmotor, maar ook tijdens het vaart minderen en remmen. Er bestaan ook ‘plug-in’-hybrides. Deze kunnen via het stopcontact opgeladen worden.

Nadelen van deels elektrisch rijden

De prijs

Het aantal nadelen van een hybride auto is beperkt. Het enige echte nadeel is de prijs. Vergeleken met een vergelijkbare uitvoering met alleen een benzinemotor, kost een Toyota Yaris Hybride bijvoorbeeld ongeveer € 1.000 meer. Hierbij gaat het dan wel om een variant met een automaat, omdat ook de hybride een automaat heeft. Kies je een handgeschakelde auto, dan is het verschil groter, namelijk € 2.100. Deze prijzen gelden per 23 maart 2016.

Hierbij moet wel vermeld worden, dat de hybride variant zuiniger rijdt. Volgens opgave van de fabrikant rijdt de hybride variant 30,3 kilometer op een liter benzine terwijl de gewone uitvoering maar 20,8 kilometer haalt. Dit betekent dat je bij een benzineprijs van € 1,65 ruim 40.000 kilometer moet rijden om het verschil terug te verdienen. Of bij een handgeschakelde auto als alternatief, bijna 75.000 kilometer.

Het geluidsniveau

Wat ook wel als nadeel wordt genoemd, is het geluidsniveau van de auto. Als alleen de elektromotor aan is, maakt de auto bijna geen geluid waardoor voetgangers en fietsers je niet horen aankomen. Dit kan ook als voordeel beschouwd worden. Er wordt minder overlast veroorzaakt voor omwonenden als je door een woonwijk rijdt. Andere verkeersdeelnemers zullen toch altijd zelf moeten uitkijken en niet alleen op hun gehoor moeten afgaan in het verkeer.

Voordelen van gedeeltelijk elektrische auto's

Met ingang van 1 januari 2014 is het voordeel van de vrijstelling van wegenbelasting weggevallen. Er zijn echter nog genoeg voordelen over:
  • je auto rijdt zuinig en vervuilt dus weinig;
  • je hoeft minder vaak naar de benzinepomp. De auto rijdt zuinig dus je kunt een tijdje vooruit op een tank;
  • als je langzaam rijdt, bijvoorbeeld in een parkeergarage, maak je weinig herrie;
  • je hoeft de auto niet aan te sluiten op een stopcontact, zoals met volledig elektrische auto’s wel nodig is.

Besparen op autorijden: tips voor zuinig rijden

Je hebt het meest aan een hybride auto als je je best doet zuinig te rijden. Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten om je brandstofverbruik zo laag mogelijk te houden. Deze tips gelden onder de voorwaarde dat de accu’s voldoende opgeladen zijn:
  • rijd rustig. Als je rustig optrekt, blijft de elektromotor langer het werk alleen doen;
  • rijd met een constante snelheid. Als je harder gaat rijden, zal de benzinemotor eerder aanslaan. Bovendien kost het steeds versnellen extra brandstof;
  • houd je aan de maximum snelheid. Met 50 km/uur is het prima mogelijk op de elektromotor te rijden. Als je echter 60 km/uur gaat rijden, zal de benzinemotor sneller bijspringen;
  • minder een beetje vaart. Als de benzinemotor draait en je laat even het gas los, gaat deze vaak uit, waarna je op de elektromotor verder rijdt;
  • als de verbrandingsmotor nog koud is, zal deze altijd aanslaan. Gebruik de auto dus niet voor korte afstanden met het excuus ‘hij rijdt toch zuinig’;
  • verder gelden de gebruikelijke tips voor zuinig rijden natuurlijk ook voor de hybride auto: laat de auto uitrijden in plaats van veel te remmen, gebruik zaken als de airconditioning alleen als het echt nodig is en zorg voor de juiste bandenspanning.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hybride auto voor en nadelenHybride auto's zijn razend populair. Door een hybride auto te rijden, kun je per jaar veel geld besparen. En het is nog…
Wat is een elektrische auto?Steeds meer mensen overwegen om een elektrische auto te kopen. Dat kan zijn voor het milieu of om financiële redenen. Ma…
Elektrisch autorijden: voor wie en hoe werkt het?Elektrisch autorijden: voor wie en hoe werkt het?Elektrisch autorijden is schoon autorijden, maar ook altijd opletten dat er een oplaadpaal in de buurt is. Bovendien lig…
Bronnen en referenties
  • http://www.toyota.nl

Reageer op het artikel "Besparen op autorijden: de hybride auto"

Reactie

Dirk Desart, 12-10-2017 10:24 #1
Volgens de beschrijving zou een hybride wagen zuiniger zijn dan een normale auto.
Waarom zou deze zuiniger zijn? De elektriciteit wordt geproduceerd met de benzinemotor. Of deze motor rechtstreeks de wielen aandrijft of eerst elektriciteit maakt en met deze elektriciteit de wielen aandrijft lijkt mij geen verschil te maken in brandstofverbruik. Eerder een verhoging in verbruik. We weten allemaal dat niets 100% rendement heeft dus ook deze elektrische motor heeft geen 100% rendement. Dus eerst elektriciteit maken en dan elektrisch aandrijven lijkt mij een verlaging van rendement.

Er is ook het verhaal van de recuperatie van de remenergie. Inderdaad de remenergie wordt gerecupereerd maar deze energie is zo weinig dat het verwaarloosbaar is. Graag had ik een reactie als jullie dit standpunt niet te moeilijk vinden. MVG Dirk Desart

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 03-06-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Besparen
Reacties: 1
Schrijf mee!