InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autoverzekering voor elektrische auto: Waar moet u op letten

Autoverzekering voor elektrische auto: Waar moet u op letten

Autoverzekering voor elektrische auto: Waar moet u op letten Er komen steeds meer elektrische auto's in Nederland. Deze vorm van autorijden brengt specifieke eisen voor de autoverzekering met zich mee. Bent u bijvoorbeeld verzekerd wanneer de accu onderweg leegraakt en u naar een laadpaal gesleept moet worden?

Opkomst van de elektrische auto

De laatste jaren komen er steeds meer elektrische auto's in Nederland. Ze zijn zuinig in brandstofverbruik en in ieder geval in 2014 hoeft u geen wegenbelasting en BPM te betalen voor de elektrische auto. Ook voor het milieu is het voordelig om in een elektrische auto te rijden, aangezien deze auto's geen CO2 en fijnstof uitstoten. In juni 2013 waren er meer dan 10.000 elektrische auto's in Nederland geregistreerd bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RdW). Het doelstelling van de Nederlandse overheid is om 200.000 elektrische auto's rond te hebben rijden in 2020.

Autoverzekeringen voor de elektrische auto

Nog niet alle verzekeraars bieden speciale autoverzekeringen voor elektrische auto's aan. Met de opkomst van de elektrische auto stijgt echter ook het aantal verzekeringen speciaal gericht op deze auto. Bij autoverzekeringen voor elektrische auto's kunt u, niet als bij normale auto's, kiezen voor een WA-dekking, een WA-dekking met beperkt casco of een WA-dekking met volledig casco. De keuze voor de dekking is onder andere afhankelijk van de dagwaarde van de auto. Meestal is het verstandig om de auto volledig te verzekeren wanneer deze minder dan vijf jaar oud is.
De verzekering voor elektrische auto's is vaak duurder dan de verzekering voor normale auto's. Dit komt doordat de cataloguswaarde van elektrische auto's vaak relatief hoog is en doordat elektrische auto's een erg dure accu bevatten. Even voor uw beeld: een accu van een normale auto kost zo'n 3000 euro. Voor een accu van een elektrische auto bent u snel 10.000 euro kwijt!

Verzekeraars die speciale verzekeringen voor elektrische auto's aanbieden

Er zijn verschillende verzekeringsmaatschappijen die speciale verzekeringen voor elektrische auto's aanbieden. Hieronder een lijstje van de meest bekende verzekeringen.

  1. Allianz
  2. Aon Online
  3. ANWB
  4. Delta Loyd

Een autoverzekering kiezen: Waar moet u op letten?

De verschillen tussen de autoverzekeringen in bijvoorbeeld prijs en service die geboden wordt is behoorlijk groot. De prijs van de verzekering is niet alleen afhankelijk van het type auto dat u rijdt, maar ook van uw leeftijd, schadevrije jaren en van uw woonplaats. Wanneer u op zoek gaat naar een autoverzekering van uw elektrische auto bedenk dan eerst wat voor soort dekking u voor uw auto wilt; een WA-dekking, een WA-dekking met beperkt casco of een WA-dekking met volledig casco. Bedenk welke polisvoorwaarden van de verzekering u belangrijk vindt. Wilt u bijvoorbeeld pechhulp bij een lege accu en dekking voor schade aan de eigen laadpaal. Daarna kunt u op een website om autoverzekeringen te vergelijken of via een adviseur van een verzekeringsmaatschappij erachter komen welke verzekering het best bij u en uw auto past.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.consumentenbond.nl
  • http://nissanleaf.nl/autoverzekering-voor-elektrische-autos/
  • http://www.autoverzekeringberekenen.org/

Reageer op het artikel "Autoverzekering voor elektrische auto: Waar moet u op letten"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 15-12-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!