InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Google X: De zelfrijdende auto

Google X: De zelfrijdende auto

Google X: De zelfrijdende auto In Nederland sterven jaarlijks zo'n 650 mensen in het verkeer, bijna twee per dag. Ook zijn files een groot probleem waar een aanzienlijk deel van de bevolking iedere werkdag mee te maken heeft. Google denkt de oplossing voor dit probleem gevonden te hebben, namelijk de zelfrijdende auto. De zelfrijdende auto van Google is een project van Google[x], het lab van Google in Californië, waar in het geheim revolutionaire ontwikkelingen gedaan worden.

Technologie

Op dit moment rijden er diverse testauto's van Google rond. Deze auto's hebben voor ongeveer $150.000 aan apparatuur aan boord, zoals een LIDAR (laser radar) systeem van $ 70.000. Bovenop de auto's is een afstandsmeter gemonteerd. Dit is een Velodyne 64-beam laser. Dankzij deze laser kan het voertuig een gedetailleerde 3D-kaart van zijn omgeving genereren. De auto neemt vervolgens deze gegenereerde kaarten en combineert deze met een hoge resolutie kaart van de wereld. Hiermee worden verschillende soorten datamodellen gecreëerd waarmee de auto zichzelf kan laten rijden.

De zelfrijdende auto en de wet

Eind 2013 laten drie Amerikaanse staten zelfrijdende auto's toe op de openbare weg. Nevada was de eerste staat die de zelfbesturende auto opnam in een wetswijziging. Vanaf 1 maart 2012 mochten de zelfbesturende auto's hier de weg op. Florida volgde in april 2012, en vanaf september 2012 mochten de zelfbesturende auto's in Californië de weg op. Aangezien de auto's zich nog in een testfase bevinden en nog niet totaal geoptimaliseerd zijn, is het op dit moment nog wel verplicht dat er een chauffeur met rijbewijs op de bestuurdersstoel zit. Deze kan ingrijpen in het geval dit nodig mocht zijn.

De zelfrijdende auto: resultaten van de testritten

In augustus 2012 gaf Google aan dat de zelfrijdende testauto's ruim 500.000 km hadden afgelegd zonder ongelukken te veroorzaken. Ook was er veel minder vaak een bijna-botsing, wanneer je het vergelijkt met door personen bestuurde wagens. Wel waren zelfrijdende auto's een keer betrokken bij een ongeluk. Dankzij de camera die zich op de auto bevindt, konden de onderzoekers de beelden van het ongelukken analyseren. Het ongeluk bleek veroorzaakt te zijn door een auto die bestuurd werd door een persoon, terwijl de Google auto stilstond voor een stoplicht.

De zelfrijdende auto en het fileprobleem

De zelfrijdende Google auto verkrijgt continu via satellieten informatie over de verkeerssituatie op dat moment. Met andere woorden: De auto weet waar de files staan. Dankzij de datamodellen kan de auto er voor kiezen files te vermijden, mocht de reis hierdoor waarschijnlijk korter duren. Door dit efficiënter benutten van de openbare weg, zal het fileprobleem sterk af moeten nemen.

Zelfrijdende taxi's

In austustus 2013 werd het nieuws naar buiten gebracht dat Google werkt aan zelfrijdende onbemande taxi's, de zogenaamde robo-taxi's. Deze taxi's kunnen op afroep passagiers ophalen en ze naar de door hen gewenste bestemming brengen. In eerste instantie zouden er nog chauffeurs achter het stuur van de robo-taxi's moeten zitten om in te kunnen grijpen mocht dit nodig zijn. Het doel van Google is, dat deze auto's uiteindelijk volledig autonoom kunnen opereren. Tevens heeft Google onlangs een investering gedaan van $258.000.000 in de taxi-oproep app Uber. Met behulp van deze app zouden klanten binnen enkele minuten een Google auto moeten kunnen bestellen met behulp van hun mobiele telefoon of tablet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelfrijdende auto's, wanneer komen ze op de markt?Zelfrijdende auto's, wanneer komen ze op de markt?Het autorijden heeft een hele weg afgelegd. Inmiddels hebben we steeds meer technische snufjes aan boord. Hierdoor is he…
De betekenis van google.org en google.comDe betekenis van google.org en google.comDe meesten kennen Google in 2017 als de geldmachine die steeds meer succesvolle activiteiten ontplooit op internet en va…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org
  • http://www.telegraph.co.uk/

Reageer op het artikel "Google X: De zelfrijdende auto"

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 02-12-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!