InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Een auto kopen bij Lidl: loont dat?

Een auto kopen bij Lidl: loont dat?

Een auto kopen bij Lidl: loont dat? In oktober 2013 bood de supermarktketen Lidl in haar online shop winterbanden aan tegen dumpprijzen. En niet lang daarvoor kon men zelfs complete auto’s kopen bij Lidl. Maar hoe serieus moeten we dit soort autokoopjes van Lidl zien?

Twee kleine modellen

Lidl verkocht online onder meer een Opel Corsa 1.0 en een VW Cross Polo 1.4 16 V, voor prijzen die volgens Lidl ruim een kwart lager lagen dan de catalogusprijzen bij de dealer. In combinatie met de toen in Duitsland geldende sloopregeling zou men zelfs tot 40 procent kunnen besparen! Toch mooi meegenomen in crisistijd nietwaar? Beide aanbiedingen golden tot april 2009.

Een auto uit de supermarkt, hoe aantrekkelijk is dat?

Lidl bood de autokoopjes weliswaar met een aantrekkelijke korting aan, maar daar staat tegenover dat klanten bij de dealer tenminste nog kunnen onderhandelen. Die mogelijkheid ontbrak bij Lidl. Daarom is zorgvuldige prijsvergelijking een absolute must! Daar kwam bij dat de beide aangeboden wagens oudere modellen waren. De VW Cross Polo was zelfs een uitloopmodel.

Beperkte keuze bij de extra's

Klanten die ervoor kozen om een auto van Lidl te kopen, konden in de online shop weliswaar de menukeuze "voertuig configureren" aanklikken, maar hadden dan in vergelijking met de officiële Opel- of VW-site aanzienlijk minder keuzemogelijkheden. En wie die extra mogelijkheden benutte, kwam al gauw uit op een prijs die hoger was dan de prijs uit de catalogus. Ter illustratie: bij de Opel Corsa konden klanten kiezen tussen drie verschillende gratis lakuitvoeringen maar alle andere opties moesten extra worden betaald.

De contractpartner

Met Lidl als aanbieder hadden klanten niet veel te maken bij aankoop van de auto. De supermarkt trad slechts op als tussenpersoon. Verkoper, en dus contractpartij, was het bedrijf ATG Automobile GmbH in Heinberg-Dremmen (Nordrhein-Westfalen). Ook voor de garantie kon de klant een beroep op ATG doen, wat in ieder geval zijn voordelen had.

De garantiebepalingen bij een auto van Lidl?

Voor een auto van Lidl gold een herstelgarantie van twee jaar binnen Europa. Een auto met garantiegebreken kon de bezitter eenvoudig in een garage van de fabrikant aanbieden. Maar dat gold alleen als de opleveringsinspectie die standaard door de buitenlandse dealer wordt verricht, ook daadwerkelijk in het servicehandboek was aangetekend, en dat was meegeleverd aan de importeur. En zelfs dan konden er in vergelijking met een auto gekocht bij de dealer, nog nadelen zijn bij coulance-aanspraken.

Lange wachttijden bij bestelling

Het aanbod van Lidl had nog meer zwakke punten. Noch bezichtiging van de auto, noch een proefrit was ermee mogelijk. Wie ondanks dat gemis bestelde, en dat ging écht heel gemakkelijk en snel, die moest vervolgens 4 tot 7 maanden geduld hebben.
En een andere niet geheel onbelangrijke bijkomstigheid, was vermeld in de kleine lettertjes: de verkoper had tot vier weken de tijd om de ontvangst van een bestelling te bevestigen. Pas vanaf dat moment begonnen bovenstaande levertijden te lopen. Maar of zich na zeven maanden nog geld in het overheidspotje voor de sloopregeling bevond, was zeer twijfelachtig.

Slechte bereikbaarheid van de leverancier

En hoewel de Algemene Voorwaarden en het verkoopadres van contractpartner ATG Automobile GmbH prominent op de homepage van Lidl prijkte, bleek deze in de praktijk maar moeilijk te bereiken. Niet zonder reden: contactgegevens zoals een telefoonnummer, het adres van de website en een e-mailadres ontbraken. Via Google konden geïnteresseerden weliswaar snel de website vinden, maar die was zonder gebruikersnaam en wachtwoord niet toegankelijk.
Gerelateerde artikelen
Winterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkWinterbanden bij winterse weersomstandigheden in OostenrijkIn Oostenrijk is het bij wet verplicht gesteld om in de periode van 1 november tot 15 april de auto te voorzien van wint…
Winterbanden: Kosten kopen en huren van winterbandenWanneer de zomer voorbij is, wordt het tijd om na te denken over veilig rijden in koude en ijzel. Winterbanden zijn een…
Winterbanden DuitslandWinterbanden DuitslandDe vraag die bij velen opkomt als men met de auto van plan is in de winter naar Duitsland te gaan of door Duitsland heen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een auto kopen bij Lidl: loont dat?"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 25-11-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!