InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tesla: modellen van elektrische auto's en bijtelling 2017

Tesla: modellen van elektrische auto's en bijtelling 2017

Elektrisch autorijden heeft de toekomst en is dan ook sterk in opmars. Het is schoon, stil, efficiënt en zuinig. Dit is mede te danken aan een fabrikant die rijden op elektriciteit een volledig nieuwe dimensie geeft: Tesla Motors uit Californië. In dit artikel meer informatie over Tesla, hun geschiedenis, Tesla-modellen en de eerste elektrische auto voor de massa: de Tesla Model S. Tesla is erg populair in Nederland, mede doordat de overheid de belastingen op elektrische auto's flink heeft verlaagd. Maar de nieuwe regels voor de bijtelling voor 2017 gooien roet in het eten.

De geschiedenis van Tesla

Tesla is vernoemd naar elektrotechnicus en natuurkundige Nikolas Tesla (1856-1943), een Servisch-Amerikaanse uitvinder die in 1882 de wisselstroommotor uitvond. Het begon allemaal in 2003 toen een aantal onverschrokken ingenieurs uit 'Silicon Valley', een regio met veel grote technologiebedrijven bij San Fransisco in de Verenigde Staten, zich met elektrische aangedreven voertuigen gingen bezighouden, omdat ze geloofden in de toekomst en het potentieel ervan. Een jaar later investeerde Elon Musk, die fortuin had gemaakt als mede-oprichter van PayPal, een grote som geld in het bedrijf en hij leidde de ontwikkeling van het eerste model, de Tesla Roadster. Door de jaren heen zijn er diverse partnerschappen ontstaan met andere bedrijven. Zo is Lotus de leverancier van de Tesla Roadster, welke zonder aandrijflijn aan Tesla wordt geleverd. De aandrijflijn wordt door Tesla zelf gemaakt. Verder werkt Tesla samen met het Duitse concern Daimler, het Japanse Toyota en Panasonic. Deze merken willen profiteren van de kennis van Tesla, om zo elektrische varianten van hun eigen modellen te kunnen ontwikkelen en exploiteren. Panasonic levert verder een belangrijke bijdrage wat betreft de productie van de litium-ion-batterijen.

De Tesla-fabriek: een revolutie

Tesla is momenteel bezig om 's werelds eerste geautomatiseerde productielijn op te zetten speciaal voor de volledig elektrische auto. En bij een revolutionair concept, hoort een revolutionaire fabriek. Tesla heeft zich dan ook gevestigd in een voormalige GM & Toyota fabriek in Fremont, Californië, aan de rand van Sillicon Valley.

Het was een traditionele fabriek. Verlaten, koud, donker, weinig natuurlijk licht en betonnen vloeren. Hier gaat Tesla verandering in brengen. De productielijn vormt een grote uitdaging. Deze zal helemaal vanaf de grond moeten worden ontwikkeld en opgebouwd. Uiteindelijk transformeerde de fabriek tot een hypermodern centrum met de nieuwste apparatuur en een steriele sfeer. Alle machines en robots in de Tesla-fabriek zijn uitgevoerd in rood en vloeren, muren en plafond zijn wit. Een totaal vernieuwende benadering van de productie van auto’s. De Tesla-fabriek oogt zeer modern en steriel, alles ademt perfectie. En dat is ook wat Tesla CEO Elon Musk nastreeft, volgens hem zet een schone en ‘pure’ fabriek de toon voor het voertuig. Dit wordt nog eens benadrukt door het feit dat iedere Tesla die van de productie lijn komt op een strakke bamboe vloer wordt geparkeerd en aan de eindinspectie wordt onderworpen. Door het creëren van deze sfeer kunnen eventuele onvolkomenheden sneller en gemakkelijker worden gespot. En doordat een elektrische auto geen uitlaatgassen kent, worden de Tesla’s binnen in de fabriek op een speciale testbaan aan hun eerste rit onderworpen. Van het totale oppervlakte van de fabriek wordt nu nog een klein deel door Tesla gebruikt, maar met het oog op de toekomst is dit gunstig; Tesla heeft grote ambities.

Bron: Tesla Motors Inc., Wikimedia Commons (CC0)Bron: Tesla Motors Inc., Wikimedia Commons (CC0)

Tesla-modellen

Tesla Roadster

Deze twee persoons roadster op basis van de Lotus Elise was de eerste auto van Tesla Motors. De auto is gebouwd van 2008 t/m 2012 en was vooral bedoeld om ervaring op te doen met de productie van high-performance elektrisch auto's. Er zijn slechts 2400 van gebouwd en met een prijskaartje van zo'n €100.000 was deze ook niet bepaald een koopje. Echter, de auto was zeer snel met een acceleratietijd (0-100km/h) van slechts 3.9 seconden en een bescheiden (begrensde) topsnelheid van 201 km/h. Indrukwekkende cijfers, en dat allemaal volledig elektrisch. De Tesla Roadster werd ook bekend om zijn acceptabele actieradius van zo'n 390 km. Echter, de auto heeft ook het afstandsrecord voor de elektrische auto in de wacht gesleept door onafgebroken, op één lading 501 kilometer te rijden.

Tesla Model S
De ervaring opgedaan met de roadster heeft geleid tot de ontwikkeling van de Tesla Model S. Deze is het eerste model ontwikkelt en geproduceerd in de nieuwe fabriek en onderstreept de ambitie van Tesla. De Tesla Model S is een chique 4-deurs sedan met plaats voor vijf volwassenen en twee kinderen, met onder de kap voorin nog een bagageruimte van 150 liter. Mochten de twee zitplaatsen in de achterbak niet nodig zijn, dan groeit de totale bagageruimte naar een ongelofelijke 895 liter. Geen enkele auto in deze klasse biedt zoveel bagageruimte. Dit is mede mogelijk geworden doordat de Tesla Model S door de elektrische aandrijving (deze zit direct bij de achteras) natuurlijk geen verbrandingsmotor onder de kap heeft, en ook geen aandrijfas. Zo kan er in het interieur veel ruimte worden vrijgemaakt voor de passagiers en hun bagage. En dit alles met zeer acceptabele specificaties.
  • De Tesla Model S (standaarduitvoering 60kwh) heeft een acceleratietijd (0-100km/h) van slechts 6,2 seconden en een topsnelheid van 190 km/h. De actieradius bedraagt ongeveer 370 km.
  • Echter, voor wie meer wenst is er de Tesla Model S met 85 kwh. Deze is sneller (0-100km/h in 5.6 seconden, topsnelheid 200km/h) en heeft een hogere actieradius (480 km).
  • De klapper komt in de vorm van de Tesla Model S Performance. Deze bereikt in 4.4 seconden 100 km/h en heeft een topsnelheid van 210 km/h. De actieradius is hetzelfde als de 85 kwh variant.
  • Verder zijn in het hoogwaardige interieur weinig knoppen te vinden doordat bijna alle functies kunnen worden bediend via een groot 17 inch touchscreen dat een centrale plaats in het dashboard heeft. Het maakt alles tot een zeer futuristisch en vooruitstrevend geheel. Prijzen beginnen bij €72,600 voor de instapversie. De topversie (Tesla Model S Performance) kost €97,550.

Tesla Model X
Dit model is een soort kleine SUV, en staat voor 2014 op de planning. De Tesla Model X krijgt deuren die opwaarts openen, om ze de in-en-uitstap te vergemakkelijken, en verder komt er ook een vierwielaangedreven variant. Het prijskaartje van deze wagen is verder nog onbekend, maar men kan zich wel alvast inschrijven voor een bedrag vanaf €4000. Inmiddels (najaar 2016) staat de Tesla Model X bij de dealers, voor een prijs van dik €90.000.

Veiligheid

Een spannend moment voor menig autofabrikant: voldoet de auto aan de veiligheidseisen? De Amerikaanse organisatie NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) nam de proef op de som en voerde een aantal crash tests uit met de Tesla Model S. De resultaten waren verbluffend. De auto scoorde op alle onderdelen de maximale score van vijf sterren en bovendien bleef het accupakket perfect intact. De score geeft de kans weer op letsel bij aanrijdingen aan de voor-, zij- en achterkant, alsmede bij het over de kop slaan. Door de batterijen (die deel uitmaken van de bodemplaat) heeft de auto ook een zeer laag zwaartepunt en dus een prima wegligging welke blijkbaar zo goed is dat men de auto met de gebruikelijke testmethoden niet over de kop kon krijgen. De hoge score bij een voorwaartse aanrijding kan worden verklaard doordat de Tesla Model S geen verbrandingsmotor heeft en er dus veel ruimte is voor een kreukelzone. Het maakt de Tesla Model S de veiligste auto ooit in de Verenigde Staten.

Tesla in Nederland

Nederland is een belangrijke schakel in het Europese succes van Tesla. Tesla heeft de ambitie om in 2014 wereldwijd 30.000 exemplaren van de Tesla Model S te verkopen waarvan 10.000 in Europa. Al deze 10.000 exemplaren zullen worden geassembleerd in het Europese distributie centrum in Tilburg. Verder zijn er al twee 'Tesla Stores' open in Amsterdam en Eindhoven en zullen binnenkort Apeldoorn/Arnhem en Rotterdam volgen. Wie voor 2013 besteld profiteert nog van 0% bijtelling. Per 1/1/14 wordt de bijtelling waarschijnlijk 7%. Gezien het gunstige Nederlandse belasting klimaat voor elektrische auto's zal de Tesla Model S naar verwachting een succes worden. Er zijn bovendien al een paar honderd orders geplaatst.

Bijtelling Tesla 2017

In 2017 wordt de Tesla rijder benadeeld doordat uitsluitend elektrische auto's met een aanschafwaarde tot €50.000 4% bijtelling verdienen. De aanschafwaarde van een Tesla komt hier ruim boven dus betaal je 22% bijtelling. Een aanzienlijk verschil.

Tesla Model S autotests en media

De Model S wordt door de media alom geprezen. De bekende (online) autobladen zoals autozine en autovisie zijn erg enthousiast. Autozine prijst het comfort, de snelheid en soepelheid, de wegligging en de techniek in het algemeen. Autovisie vindt de auto sensationeel, begeerlijk en tegelijkertijd praktisch bruikbaar. Iets minder enthousiast was Autozine over de afmetingen en het overzicht op de weg, de bouwkwaliteit van het interieur, en de actieradius die voor een reisauto toch nog wat te kort is. Maar gezien het enorme belastingvoordeel zullen veel belangstellenden de minpunten geheel terzijde schuiven.

De tesla Model S is een bijzondere auto, een mijlpaal in de geschiedenis van de automobiel.
© 2013 - 2017 Ledje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tesla Model 3: prijs in Nederland en specificatiesTesla Model 3: prijs in Nederland en specificatiesOp 31 maart 2016 is de langverwachte volledig elektrische Tesla Model 3 officieel onthuld en gepresenteerd door Elon Mus…
Nieuwe regels omtrent de bijtelling van auto's in 2014Nieuwe regels omtrent de bijtelling van auto's in 2014Veel mensen hebben een zogeheten 'auto van de zaak'. In 2014 zijn de regels voor leaseauto's op een aantal punten verand…
Wat kost elektrisch rijden?Wat kost elektrisch rijden?Wat zijn de kosten van elektrisch autorijden? Dit is niet een eenvoudige vraag om te beantwoorden, aangezien er verschil…
Welke elektrische auto's zijn er?Hoewel nog niet erg populair is de elektrische auto zeker bezig aan een opmars. Als je er eentje wil kopen heb je dus al…
Fiscale bijtelling 2017: hybride lagere bijtelling kwijtFiscale bijtelling 2017: hybride lagere bijtelling kwijtAutorijders zijn vanaf 2008 overstelpt met nieuwe fiscale regels, een ontwikkeling die nauwelijks nog te volgen is. Feit…
Bronnen en referenties
  • Teslamotors.com
  • Duurzaambedrijfsleven.nl
  • Nationalgeographic.com
  • Wired.com
  • Wikipedia
  • Autoweek.nl
  • Autozine.nl
  • Autovisie
  • Afbeelding bron 1: Tesla Motors Inc., Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Tesla: modellen van elektrische auto's en bijtelling 2017"

Reactie

De Swa, 30-05-2014 15:34 #1
Het belangrijkste minpunt van de Model S - en reden waarom ik mijn bestelling even op zich heb laten wachten - is het ontbreken van een haakje achteraan om je jas aan op te hangen.

Infoteur: Ledje
Laatste update: 02-12-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!