InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Hybride BMW i8 nader bekeken

Hybride BMW i8 nader bekeken

Hybride BMW i8 nader bekeken In april 2014 komt de nieuwe BMW i8 op de markt. Een hybride sportauto voor het sommetje van rond de 100.000 euro. De auto kan naast hybride ook volledig elektrisch rijden. BMW heeft sinds een tijdje de i-lijn, die staat voor innovatief, (semi-)elektrisch en onderscheidend. De eerste i-BMW was de i3, daar wordt nu de i8 aan toegevoegd. Op het eerste gezicht vallen met name de 'vleugels' op. De portieren die naar boven openen, waardoor een 'vleugel' ontstaat. BMW is in augustus 2013 niet helemaal klaar met de i8. De auto bevindt zich dan in een vergevorderd ontwikkelingsstadium maar er schijnen nog wat kleine op te lossen ’bugs’ te zijn. Zo schijnt de benzinemotor wat te traag bij te schakelen en verdient het samenspel tussen de electro- en benzinemotor nog wat aandacht. Autojournalisten zijn in augustus 2013 wel positief over de BMW i8, die hen als sportauto in elk geval overtuigt.

Verwachtingen

De reden dat BMW deze i-lijn ontwikkelt, heeft onder meer te maken met de verwachte toekomstige ontwikkelingen. BMW verwacht namelijk dat in de nabije toekomst in de centra van grote steden geen auto’s met de huidige verbrandingsmotor worden toegelaten en de doelgroep van de Beierse autofabrikant woont in die binnensteden.

Vormgeving

De oudere i3 had een, zeker voor BMW, een tamelijk excentrieke vormgeving. De uitgesproken vormgeving wordt minder voortgezet in de i8. Ook dit model mag opvallend worden genoemd maar heeft tegelijkertijd een minder bijzonder uiterlijk dan zijn voorganger.

Elektromotor

De i8 beschikt over een 131 pk-sterke elektromotor met een autonoom opererende tweeversnellingsbak, met voorwielaandrijving. De achterwielen worden aangedreven door een dwarsgeplaatste 1,5 driecylinder benzinemotor (1,5 liter geblazen TwinPower Turbo-blok) met turbo, 231 pk. Deze is gekoppeld aan een automatische zesbak. Het gecombineerde vermogen loopt op tot 362 pk.

Wanneer de auto volledig elektrisch rijdt, is de maximale snelheid 120 km/h met een maximale actieradius van 35 kilometer op stroom. Mét de benzinemotor is de maximale actieradius maar liefst 500 kilometer. De twee motoren weken samen onder regie van een computer. De i8 met vierwielaandrijving sprint in 4,5 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h, terwijl het verbruik volgens BMW blijft steken op 1 op 40. De uitstoot is een bescheiden 59 gram CO2 per kilometer. De accu opladen duurt thuis circa drie uur.

Rijmodus

De Duitse sportwagen bepaalt aan de hand van de gekozen rijmodus (Comfort, Sport, eMode en Eco Pro) welke combinatie van motoren automatisch wordt ingezet. In de modi eMode en Eco Pro heeft de elektromotor de hoofdrol, de modi Comfort en Sport maken gebruik van de combinatie benzine- en elektromotor.

Lichtgewicht

Door de keuze voor het gebruik van koolstofvezel versterkt plastic als materiaal is de i8 een relatief lichte auto van circa 1490 kilo. Ook bij de vervaardiging van het interieur is goed gelet op het gewicht van de Duitse bolide. Het instrumentenpaneel is bijvoorbeeld van vederlichte magnesium. Daarnaast is het glas in de auto zodanig chemisch bewerkt dat de ruiten van de i8 de helft lichter zijn dan het gebruikelijk glas. De wielen zijn ook van extra lichtgewicht aluminium. Dat maakt de i-BMW circa 30 procent lichter dan de BMW 6-serie.

Wegligging

De wegligging is echter uitstekend: de 50:50 gewichtsverdeling zorgt voor een stabiele rit door de bocht. Daaraan draagt ook de centraal- en laaggelegen accu/motor bij. De afmetingen zijn 4,7 meter lang, 2 meter breed dragen bij aan de airodynamica van de Duitser.

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Telegraaf, 23 augustus 2013
  • Autoweek.nl

Reageer op het artikel "Hybride BMW i8 nader bekeken"

Infoteur: Lierop69
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!