InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Evolutie van brandstofprijzen: 2006 t.e.m. 2012

Evolutie van brandstofprijzen: 2006 t.e.m. 2012

Hoeveel betaalde je in 2006 voor een volle brandstoftank? Hoeveel was dat in 2012? Op welke manieren kan je brandstof en zo ook geld besparen?

Inhoudsopgave

Grafiek brandstofprijzen / Bron: SwahGrafiek brandstofprijzen / Bron: Swah

Evolutie van de brandstofprijzen van 2006 tot 2012

De prijzen aan de pomp voor brandstof om je auto of moto vol te gooien stijgen jaar na jaar. De record brandstofprijzen worden wekelijks aangekondigd, maar in die dagelijkse verslaggeving zou je het algemene plaatje kunnen vergeten. Daarom maakte ik grafieken van de evolutie van de officiële brandstofprijzen in België. Deze prijzen zijn een wettelijk maximum, de prijzen aan de pomp kunnen dus wel iets goedkoper zijn. Het algemene beeld is duidelijk: een tank vullen was in 2012 wel een derde duurder dan in 2006.

Officiële Belgische maximumprijzen (€ per liter), gemiddelde prijs per jaar

Brandstof2006200720082009201020112012
Benzine Super 951,29351,38471,45671,31641,45591,60511,7076
Benzine Super 981,30651,4021,47821,33721,48051,63281,7396
Diesel1,04631,09411,2531,02251,20231,44051,5318

Oplossingen

Elders tanken

Voor de Belgen: in Luxemburg is tanken goedkoper dan in België. Voor de Nederlanders: zowel in Duitsland als in België is tanken, door verschillen in belastingen en accijnzen, duidelijk goedkoper dan in Nederland. Elders tanken heeft echter een pervers effect. Door het tanken over de grens verbruik je meer brandstof (tenzij je echt knal op de grens woont en sowieso regelmatig dat buitenlands tankstation passeert). Doordat je meer brandstof verbruikt wordt het zeldzame goed nog zeldzamer. De wetten van de markt: een beperkt aanbod + grote vraag = hoge prijzen. Wie elders tankt drijft dus eigenlijk de prijzen nog verder omhoog, en verbruikt nodeloos meer brandstof dan nodig. Dit omdat de automobilist zo het eigen belang boven het algemeen belang stelt.

Besparen

Er zijn allerlei online tutorials die je uitleggen hoe je zuiniger kan rijden. Wat langzamer optrekken bij vertrek of vroeger het gaspedaal loslaten wanneer je bij een rood licht komt, in een voor jouw wagen geschikt toerental rijden en op de snelweg zoveel mogelijk aan een constante snelheid rijden tussen de 110 en 120 km/u. De tijdswinst die je met de meeste wagens krijgt wanneer je sneller rijdt dan dat is veel kleiner dan het meerverbruik van de wagen om die hogere snelheid te halen (en je riskeert ook nog eens een boete). Houdt op de snelweg ook de ramen gesloten: zo is je wagen aerodynamischer en zal die aan hoge snelheid veel minder verbruiken. Bij lage snelheid is de invloed miniem.

Maar de beste besparing is natuurlijk gewoon je wagen thuis laten. Bedenk voor jezelf: heb ik dat fitnessabonnement echt nodig, als ik elke dag een half uur tot een uur de fiets neem om naar de winkel te gaan of bij kennissen op bezoek? Zo bespaar je enerzijds op brandstof, en daarenboven nog eens op dat fitnessabonnement.

Het zit bij veel Belgen en Nederlanders ingebakken in hun systeem: op zomervakantie naar Zuid-Frankrijk of een andere vakantiebestemming ga je met de wagen. Maar vaak is dit niet goedkoper dan reizen met de trein of het vliegtuig en wanneer je echt niet zonder kan, kan je ter plaatse een auto te huren. Met de auto reizen is een automatisme geworden, maar daarom niet altijd de beste keuze. Door Frankrijk reis je bijvoorbeeld best voordelig met de TGV.

Investeren

In duurzaamheid. Er is ondertussen al een heel gamma aan hybridewagens op de markt, en het verschil in verbruik is merkbaar. De wagens kosten meer dan gewone auto's. De berekening of deze meerkost de moeite is met de stijgende prijzen is lastig te maken. Je kan er, tenzij er plots ergens een gigantisch, makkelijk aan te boren olieveld wordt ontdekt, je hebben en houden op verwedden dat de brandstofprijzen blijven stijgen. Zelfs bij een stagnerende economische groei blijft het wereldwijde verbruik stijgen, vooral in groeilanden zoals China, Brazilië. Erop rekenen dat de prijzen stabiel blijven of weer zullen dalen is dromen, je kan je beter voorbereiden via slimme, duurzame investeringen in energie.

Lees verder

© 2013 - 2018 Swah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Besparen op benzine, diesel of LPGBesparen op benzine, diesel of LPGDoor de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit art…
Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?Hoe worden onze brandstofprijzen bepaald?De hoogte van de brandstofprijzen wisselen nogal eens. Zijn de prijzen hoog? Dan horen en zien we hierover veel in het n…
Gebruikte auto: Kies je voor benzine, diesel of LPG?Brandstof is duur en het is daarom belangrijk om te kiezen voor een auto met een motor, die past bij jouw specifieke beh…
Bi-Fuel auto: wat is bi-fuel en wat zijn de voordelen?Bi-Fuel auto: wat is bi-fuel en wat zijn de voordelen?Door de nog steeds snel stijgende brandstofprijzen zijn zuinige auto’s erg in trek, steeds meer consumenten houden reken…
Bronnen en referenties
  • http://www.vandaag.be/economie/103763_volle-tank-in-3-jaar-33-euro-duurder.html
  • Prijsgegevens: http://economie.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/energie/prijzen/gemid_8/
  • Afbeelding: http://www.fleetmotive.nl/nieuws/toeleveranciers_accessoires/889-zuinige_brandstof_in_shells_euro_95_pompen.html
  • Afbeelding bron 1: Swah

Reageer op het artikel "Evolutie van brandstofprijzen: 2006 t.e.m. 2012"

Infoteur: Swah
Laatste update: 20-08-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!