InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Waterstofauto heeft toekomst

Waterstofauto heeft toekomst

Waterstofauto heeft toekomst Elektrisch autorijden zonder dat je na enkele uren al op zoek moet naar een stopcontact? Het kan. Al vanaf de jaren negentig zelfs. Toen werd voor het eerst een stukje ruimtevaarttechniek in auto´s toegepast: de brandstofcel, een soort energiecentrale die werkt op waterstof.

Autorijden op waterstof

Een brandstofcel wekt energie op uit waterstof en zuurstof uit de lucht. Met de stroom wordt een elektromotor aangedreven, die de auto laat rijden. Jarenlang werd met behulp van prototypes getest in hoeverre waterstofauto’s in de praktijk bruikbaar zijn. Wereldmerken als Mercedes, Ford, Renault en Nissan hebben inmiddels aangekondigd de waterstofauto vanaf 2017 in productie te nemen.

Voordelen van aandrijving op waterstof

Waterstofauto´s zijn zeer stil en geven geen schadelijke uitstoot. Uit de uitlaat komt slechts waterdamp. Weliswaar is waterstof momenteel nog afkomstig uit fossiele brandstoffen, maar die kan via elektrolyse ook worden geproduceerd met wind- of zonne-energie. Zo is men niet langer aangewezen op eindige energievoorraden.

Nadelen van aandrijving op waterstof

  • de techniek om waterstof te produceren is zeer ingewikkeld en duur;
  • de opslag van waterstof is in economisch opzicht maar ook uit een oogpunt van veiligheid nog problematisch. Zo moet bijvoorbeeld ingeval van een ongeval bij het naderen van het voertuig eerst een meting van de gasconcentratie worden uitgevoerd om explosiegevaar uit te sluiten;
  • bovendien zijn de brandstoftanks wezenlijk groter dan die voor benzine- en dieselmotoren, wat uiteraard ten koste gaat van de bagageruimte;
  • waterstof wordt momenteel bij voorkeur uit aardgas geproduceerd. En het is een feit dat bij gebruik van fossiele brandstoffen ook dienovereenkomstige kooldioxide vrijkomt;
  • wereldwijd zijn er nog maar weinig tankstations voor waterstof.

Hyundai nam eerste waterstofauto in productie

Al vanaf de jaren negentig verkondigen Europese autofabrikanten dat rijden op waterstof de toekomst heeft. Maar tot dusver was de waterstofauto nog niet op de openbare weg te bewonderen. Ondanks diverse prototypes en testseries, werd de feitelijke introductie steeds weer uitgesteld.

Maar ondertussen sleutelden de Koreanen pakweg 15 jaar lang naarstig verder aan hun zelfontwikkelde versie van de auto met brandstofcel. En in 2013 presenteerde Hyundai dan uiteindelijk zijn ix35 FCEV. Weliswaar is dat een waterstofauto die aanvankelijk slechts in een vrij kleine jaarlijkse oplage van 1000 stuks wordt gebouwd, maar het begin is er. De gebruikte brandstofcel was ten tijde van de introductie nog vrij prijzig, maar Hyundai sprak de intentie uit om in een tijdsbestek van 2 jaar door te groeien naar een productie van 10.000 stuks per jaar.

Waar kan je waterstof tanken?

Medio 2013 kon je in Nederland nog slechts op twee plaatsen waterstof tanken: in Amsterdam en in Arnhem. Ook Rotterdam zou in de loop van 2013 die mogelijkheid bieden terwijl er in een later stadium tankstations in het zuiden en oosten van Nederland gepland waren. Nog lang geen landelijk dekkend netwerk dus, maar de eerste stappen waren gezet. Al wordt waterstof vooralsnog niet beschouwd als het alternatief dat benzine en diesel volledig zal vervangen, maar de autobranche is ervan overtuigd dat het een van de oplossingen is voor het nijpende brandstofprobleem.

Overigens is het geen toeval dat Hyundai Nederland heeft uitgekozen voor de commerciële presentatie van haar waterstofauto. Niet alleen ondervindt men alle medewerking van de Nederlandse overheid, in een klein land als Nederland heb je slechts een klein aantal tankpunten nodig.

Hoe duur is rijden op waterstof?

Met pakweg 5,5 kg. waterstof in de tanks kan je 500 tot 600 kilometer afleggen. Als men bedenkt dat het gas medio 2013 zo'n 10 euro per kilo bedraagt, rijdt men dus voor zo'n 10 cent per kilometer. Dat is goedkoper dan benzine en nipt duurder dan LPG. Als we echter ook het leasetarief van de ix35 FCEV in onze kostenoverweging betrekken, zal het voorlopig nog geen stormlopen bij de Hyundai-dealer.
Gerelateerde artikelen
Auto op waterstofAuto op waterstofHet is al vaker in het nieuws langsgekomen: een waterstofauto. Dat betekent dus een auto zonder CO2-uitstoot, en dat zou…
Groene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijdenGroene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijdenDe groene auto is in opmars. Het milieu wordt steeds belangrijker gevonden door diverse instanties en overheden en er wo…
Wat is een brandstofcel?Wat is een brandstofcel?De brandstofcel is een serieus alternatief voor de bestaande verbrandingsmotoren, die gebruikt worden in auto's en elekt…
Hebben elektrische auto's de toekomst?Breekt de elektrische auto dankzij Tesla eindelijk door? Wat zijn de feiten? En zijn er andere alternatieven?
Wat is de waterstofeconomie?Wat is de waterstofeconomie?Over de waterstofeconomie wordt al decennia lang gesproken, maar tot nu toe bestaat deze economie alleen nog op papier.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waterstofauto heeft toekomst"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 26-05-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!