InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De kentekencheck: autowaarde, vermogen, apk en verzekering

De kentekencheck: autowaarde, vermogen, apk en verzekering

De kentekencheck: autowaarde, vermogen, apk en verzekering Benieuwd wat de waarde van een voertuig is en wanneer de APK vervalt? Dit artikel gaat over de verschillende manieren om kentekens en autogegevens op te zoeken (ook voor motoren, brommers, scooters, campers, caravans, bedrijfswagens en vrachtwagens). Zo kan je op enkele sites en Apps nummers/ cijfers van een kentekenplaat invullen en alle relevante voertuiggegevens checken, waaronder de prijs van een auto en welke autoverzekering daarbij aansluit.

Indeling van dit artikel

Kentekens checken op internet of app

Tegenwoordig bestaan er meerdere manieren om achter relevante voertuiggegevens te komen. Dit kan allemaal aan de hand van de nummers en cijfers op de kentekenplaat. Door het checken van de kentekengegevens kan je informatie verkrijgen over het voertuig, APK gegevens, verbruik en bijvoorbeeld de prijs van de auto (dagwaarde). Hieronder staat een opsomming van de beste manieren om kentekens te checken, waaronder enkele websites en Apps voor smartphones en tablets. De meeste diensten zijn voor particulier en incidenteel gebruik: bij het zoeken van grote aantallen kentekens zal de dienst soms afgesloten worden voor gebruik. De diensten bieden wel oplossingen voor instellingen en grootgebruikers in de vorm van betaalde kenteken raadplegers. De meeste diensten geven informatie over personenauto's, bedrijfsauto's, vrachtwagens, motorfietsen, scooters, bromfietsen, campers, caravans, aanhangers of opleggers.

Wat voor informatie staat er in een kentekencheck?

Wanneer je een kentekenplaat hebt ingevoerd krijg je een lijst met verschillende informatie. Zo staat er bijvoorbeeld vermeld tot welke voertuigsoort de auto behoort (bedrijfsauto, personenauto), hoeveel zitplaatsen er zijn, uit welk bouwjaar de auto komt, welke brandstof de auto gebruikt, het aantal cilinders en het vermogen van de auto, de massa en het laadvermogen, het verbruik van de auto, milieuclassificatie, de catalogusprijs en de BPM. In sommige applicaties worden ook bijpassende autoverzekeringen voorgesteld en aangeboden. Hieronder staat een opsomming van de beste manieren om kentekens te checken, waaronder enkele websites en Apps voor smartphones en tablets.

1. RDW kentekencheck: website en App

De RDW is de beheerder van basisregistraties van voertuigen in Nederland. In deze registraties staan voertuiggegevens en gegevens van de houder van het voertuig. Het raadplegen hiervan gebeurt meestal door overheidsorganisaties en bedrijven.

Op de site van RDW (https://ovi.rdw.nl/) staat een lege kentekenplaat waar je cijfers en nummers kan invoeren. Als er vervolgens op 'zoeken' wordt geklikt komen de autogegevens in verschillende lijsten voorbij. In vier tabbladen staan respectievelijk 'Voertuig & APK', Eigenschappen, Verbruik & Milieu en Historie.

2. Android en iPhone App van RDW voor kentekenchecks

Er is ook een App voor smartphones en tablets van de RDW om autogegevens op te vragen. Onderaan op de pagina van de RDW staan iconen van Android en Apple, die de bezoekers doorsturen naar de playstore Google en de Appstore van Apple om de App te kunnen downloaden.

3. Autoweek kentekencheck

Autoweek.nl heeft ook een website applicatie om autogegevens op te vragen door middel van het invoeren van de nummers en cijfers van een kentekenplaat. De gegevens uit het kentekenrapport zijn online te bekijken maar kunnen ook gedownload worden op de pc. De kentekencheck van autoweek.nl heeft drie versies:
  • Kentekenrapport: basis (gratis). Hierin staan algemene kentekengegevens, specificaties en uitrusting van het voertuig.
  • Kentekenrapport: basis + onderhoud. Naast de basisgegevens staan in dit rapport ook foto's, autotests, alternatieven, prijs van de auto (waardebepaling), onderhoudsintervallen en onderhoudskosten vermeld.
  • Kentekenrapport: basis+. In dit rapport staan kentekengegevens, specificaties, uitrusting, foto's en tests van de auto vermeld.

In het rapport met onderhoudsgegevens staan belangrijke gegevens over wanneer onderhoudsbeurten noodzakelijk zijn en wat de kosten van belangrijke onderdelen zijn. Deze informatie kan helpen bij de beslissing een auto te kopen of verkopen.

4. Kentekencheck van VWE

Het bedrijf VWE behandelt veel administratieve processen in de autobranche. De diensten en producten van VWE zijn gericht op het zo efficiënt mogelijk laten verlopen van deze administratieve processen.

Met de gratis online kentekencheck van VWE kunnen gebruikers een beperkt aantal keer gratis kentekengegevens opvragen. Wanneer bezoekers grotere aantallen kentekens willen zoeken dient er contact opgenomen te worden met VWE. Door het invullen van het kenteken krijgt de bezoeker informatie over het 'Voertuig & APK, Eigenschappen, Historie, Milieu en Verbruik en Kosten & Belasting'.

5. VWE Voertuiginformatie zoeken via apps iKenteken en Kenteken Informatie

De VWE verzorgt de autogegevens die gebruikers van de apps iKenteken en Kenteken Informatie kunnen raadplegen op de smartphone of tablet. In een handomdraai heeft de smartphone gebruiker informatie over een auto, zoals vermogen en massa, APK-vervaldatum, brandstofverbruik, milieugegevens en BPM.

6. Autotrader kentekencheck: maximaal motorvermogen, acceleratie en topsnelheid

Uniek aan de kentekencheck van autotrader.nl is dat het naast de basisinformatie over auto's ook gegevens geeft over de acceleratie, motor, vermogen en topsnelheid. Vervolgens ziet de bezoeker van de site ook soortgelijke auto's op autotrader die te koop staan. Zo wordt het dus zeer gemakkelijk om een auto terug te vinden en te kopen.
© 2013 - 2019 Hvdv, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Consequenties niet betalen autoverzekeringConsequenties niet betalen autoverzekeringWie een auto op naam heeft is verplicht om de auto te verzekeren tegen de wettelijke aansprakelijkheid. Niet verzekeren…
Kenteken checken in de database van het RDWKenteken checken in de database van het RDWHet RDW biedt particulieren de mogelijkheid om gegevens in te zien die behoren bij een kenteken. Via de website van het…
Kentekencard in plaats van papieren kentekenbewijsKentekencard in plaats van papieren kentekenbewijsSinds 1 januari 2014 is het papieren kentekenbewijs vervangen door de kentekencard. Deze vervanging is vooral gericht op…
Kentekenplaten - geschiedenis en andere weetjesKentekenplaten - geschiedenis en andere weetjesAan het kenteken op een auto kunt u zien hoe oud een auto is en waar hij vandaan komt in Europa. Maar wanneer is het ken…
Bronnen en referenties
  • http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Alle-diensten/mobiele-applicaties.aspx
  • https://ovi.rdw.nl/
  • http://www.autoweek.nl/kentekencheck
  • http://www.autorijden.nl/
  • http://www.autotrader.nl/auto/kentekencheck.htm

Reageer op het artikel "De kentekencheck: autowaarde, vermogen, apk en verzekering"

Infoteur: Hvdv
Laatste update: 23-02-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!